Rapid bol „jednogeneračným autom“, ktoré sa vyrábalo od roku 2012 do roku 2019, pričom v roku 2017 podstúpilo jednu modernizáciu. Bolo postavené niekam medzi Fabiu a najlacnejšie Octavie. A by sa tam aj cenovo vošlo, bolo v základe relatívne jednoduchšie vybavené a vidno, že sa na niektorých veciach šetrilo. Napríklad si pri skúšobnej jazde overte, či nevŕzga prístrojová doska, čo bol relatívne častý problém tohto auta.
Keď automobilka v roku 2017 predstavila v Rapide motor 1.0 TSI, mnohí mali voči tomuto trojvalcu predsudky, ktoré pramenili z problematických skúseností so staršími trojvalcovými motormi HTP. Tie sa však postupom času ukázali ako neopodstatnené.
Štatisticky vykazujú o niečo menšiu spoľahlivosť kusy približne z prvých troch rokov, takže pri tomto modeli by sme sa asi orientovali na autá od roku 2016 a novšie. My sme mali na test „pofaceliftovú“ verziu vo verzii Spaceback, teda v podstate kombi z roku 2018 a s nájazdom tesne nad 100-tisíc kilometrov. Oproti liftbacku je praktickejšie a podľa nás aj krajšie.
Facelift výrazne zvýšil vnímanú kvalitu. Zmenili sa svetlá, hmlovky aj mriežky sacích otvorov, full-LED svetlá sa nekonali, dostal však napríklad bi-xenónové svetlomety aj s denným LED svietením. Vo vnútri sivé kráľovstvo tvrdých plastov nahradili kvalitnejšie materiály. V rámci faceliftu sa zmenili aj výplne dverí, čalúnenie a aj palubná doska.
Prekvapujúco úsporné
Auto bolo vybavené silnejšou verziou motora 1.0 TSI s výkonom 81 kW (110 koní) a 6-stupňovým manuálom. Tento trojvalcový motor ponúka slušné dynamické schopnosti a prekvapujúco dobrú pružnosť, čo je pre vodičov dôležité pri bežnej prevádzke v meste a aj na diaľnici. Maximálny krútiaci moment 200 Nm je dostupný už od 2 000 ot./min, čo zaručuje dostatočnú akceleráciu.
Ideálne je jazdiť v rozpätí od 2 000 do 3 000 otáčok, aby ste tento agregát zbytočne nedusili, a klasika – ak chcete slušný výkon, netreba sa báť aj výraznejšie podradiť. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne Rapid za 9,8 sekundy, čo ho radí medzi svižnejšie vozidlá svojej triedy.
Šesťstupňová manuálna prevodovka má relatívne dlhé prevody, takže šestku budete radiť asi až pri trojciferných rýchlostiach. Pri nižších rýchlostiach budete treba radiť častejšie, čo môže byť pre niekoho otravné. No manuálna prevodovka je presná a radenie plynulé, a predovšetkým – umožní vám využiť potenciál testovaného motora oveľa efektívnejšie než dvojspojkový automat DSG.
Motor 1.0 TSI je zároveň vďaka menšiemu objemu a modernejším technológiám, napríklad priamemu vstrekovaniu, výrazne efektívnejší v porovnaní so starším štvorvalcovým 1.2 TSI. Továrenské údaje hovoria o spotrebe medzi 4,5 až 4,9 litra na 100 kilometrov, v reálnej prevádzke sa však bežne dostanete na hodnoty medzi 5 až 6 litrami na 100 kilometrov. To je veľmi slušný výsledok, najmä ak zohľadníme, že ide o auto s výkonom 110 koní. My sme sa počas testu dosiahli priemer len 5,4 litra, pričom sme polovicu odjazdených kilometrov absolvovali v meste, štvrtinu po okreskách a štvrtinu po diaľnici.
Nie všetko sa vydarilo
<A> Hoci má Škoda Rapid s motorom 1.0 TSI mnoho výhod, má aj zopár nedostatkov. Treba napríklad rátať so slabšou trakciou na klzkom povrchu. Kvôli ľahkej prednej časti má auto tendenciu strácať trakciu najmä pri rozjazde na mokrých alebo zasnežených cestách. Tento problém sa najviac prejaví v zime, keď auto môže ľahko hrabať, hlavne v stúpaniach. Takisto ako každé ľahšie auto je pomerne citlivé aj na bočný vietor.
Škoda Rapid 1.0 TSI 81 kW je veľmi dobrým kompromisom medzi dynamikou, úspornosťou a spoľahlivosťou. Trojvalcový motor ponúka prekvapujúco dobré dynamické vlastnosti a zároveň nízku spotrebu paliva, čo z neho robí ideálnu voľbu pre tých, ktorí hľadajú praktické a nenáročné auto, ktoré je spoľahlivé a zvládne aj vyšší kilometrový nájazd. Ako sme už napísali, pri výbere by sme sa orientovali na modely približne od roku 2016, dali by sme si pozor na vŕzgajúcu prístrojovku, prípadne by sme sa ešte možno pozreli, ako je na tom auto s olejom a jeho prípadným presakovaním.
Samozrejme, platí to, čo pri všetkých jazdených autách – neorientujte sa len podľa ceny, ale rozhodne si vyberte auto s jasnou a transparentnou servisnou históriou, ideálne od prvého majiteľa a kupované na Slovensku. Takisto sa orientuje na čo najmenší nájazd, ak nájdete rozumnú cenu, tak ideálne do 100-tisíc kilometrov.
Škoda Rapid Spaceback | Rozmery, objemy, hmotnosti |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 304 |
Šírka (mm) | 1 706 |
Výška (mm) | 1 459 |
Rázvor (mm) | 2 602 |
Objem batožinového priestoru (l) | 415/1 381 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 185 |
Celková hmotnosť (kg) | 1 645 |
Technické údaje | 1.0 TSI |
---|---|
Typ motora | radový zážihový s preplňovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 999 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 81/110 pri 5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 2 000 – 3 500 |
Prevodovka | 6-stupňová manuálna |
Max rýchlosť (km/h) | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,8 |
Spotreba (kombi) (l/100 km) | 4,6 |
Spotreba (test) (l/100 km) | 5,4 |
Cena testovaného auta | 9 299 eur |
---|---|
Rok výroby | 2018 |
Nájazd (km) | 108 000 |