Ak sa vám už prejedli veľké SUV z Mníchova, Stuttgartu či Ingolstadtu, je tu japonský Lexus RX. Na cestách nie je až taký frekventovaný, aspoň nie na tých európskych. A má čo ponúknuť. Veď na trhu je od roku 2000 a je stabilne najpredávanejším Lexusom. Vlani prišla na trh už jeho piata generácia. Prednedávnom sme si ju vyskúšali v premiérovej plug-in hybridnej verzii 450h+. Teraz sa nám dostala do rúk atypická kombinácia základného hybridného pohonu 350h, ale s balíkom F Sport Design, ktorý ju približuje vrcholovému Lexusu RX 500h. Takže aj Lexus prechádza na taktiku nemeckého prémiového trojlístka, ktorý vám je ochotný ponúknuť s najslabším 4-valcovým dieselom imidž divízií M, AMG či RS. Netvrdíme, že sme priaznivcami tohto trendu, ale predaje ukazujú, že zákazníci na túto módu reagujú.
Hra na F Sport nesadne každému
Piata generácia RX je nová od podlahy. A to doslova. Postavili ju totiž na platforme GA-K, ktorá znižuje ťažisko aj hmotnosť. V prípade RX to bolo dokonca až o 90 kg. Dĺžkou 4 890 mm ostáva novinka bez zmien, zato si zakladá na suverénnejších proporciách. Rázvor narástol až o 60 mm na konečných 2 850 mm, strecha klesla k asfaltu o 10 mm a stabilnejší postoj naznačuje rozšírený rozchod kolies vpredu aj vzadu. Lexus si dal tiež záležať, aby posilnil imidž SUV. Ešte nikdy predtým nemal RX takú kolmú a vysokú masku a ani takú dlhú prednú kapotu. V spätnom zrkadle to vyzerá naozaj dobre, ale z profilu je predná časť opticky naozaj ťažká. Problémom je obrovský predný previs. Lenže pri priečnej zástavbe motorov s tým Lexus nič nenarobí. Nemeckí súperi s pozdĺžne uloženou technikou sú na tom lepšie. Či to platí aj pre dizajn, je otázkou vkusu, Lexus je jednoducho iný.
Zaujme originálnym zadným „zvlneným“ stĺpikom, obrovskými bočnými prelismi aj novými užšími svetlami, vzadu prepojenými diódovou lištou. Logo značky nahradil na veku kufra nápis Lexus. Verzia F Sport Design TOP dostala lesklú čiernu vretenovú masku, čierne pozadie svetlometov, agresívnejšie tvarované nárazníky, čierne zrkadlá a najmä obrovské 21-palcové disky kolies v matnom prevedení. Našťastie s relatívne vysokým profilom pneumatík 235/50 R21, takže ani v športovom „háve“ sa toto SUV nebude báť zísť z asfaltu. A aby nebolo pochýb o tom, že ide o F Sport, na predných blatníkoch nájdete plakety so štylizovaným „F“. Prekvapením je, že napriek „tmavým tónom“ doplnkov ostala lišta, prechádzajúca celým oblúkom kabíny z lesklého chrómu. Nadšení sme neboli ani z falošných otvorov po stranách predného nárazníka.
Interiér fandí luxusu
Aj interiér je zariadený na míle od nemeckého vkusu. Lexus si za tie roky vytvoril vlastný nezameniteľný štýl. Výnimočnosť si všimnete už pri nastupovaní. Sú tu síce klasické kľučky, ale zámky sú magnetické, takže pri otvorení nepočuť žiadne cvaknutie. Podobne to funguje zvnútra. Stlačíte spínač v podobe malej páčky a ramenom otvoríte dvere. Predsa je tu ale zachovaný aj mechanický spoj pre prípad núdze. Kabína vás víta mimoriadne pohodlnými sedadlami. Sú ventilované a vyhrievané, dokonca z pravej kože, a samozrejme, elektricky nastaviteľné. Kokpit je priestranný, napriek tomu vytvára útulnú atmosféru, pretože palubná doska plynule nadväzuje na výplne dverí. Cez jej obrys nepresahujú žiadne displeje, čo zlepšuje výhľad, podobne ako relatívne úzke stĺpiky či digitálne spätné zrkadlo. Nutne ho ale použiť nemusíte, keďže Lexus vám dáva na výber. Klasické zrkadlo stále ostalo.
Lakťovú opierku tvorí bohato čalúnený kryt boxu medzi sedadlami. Rovnako mäkučká je opierka na dverách. Jednoducho, materiály sú o niekoľko tried vyššie v porovnaní s materskou Toyotou. Vo verzii F Sport Design dominujú dekoráciám tmavé obklady v kombinácii s matným hliníkom. Inak ale športový charakter nijak zvlášť RX nezvýrazňuje. Páčil sa nám kruhový volant, ktorý odolal móde zdeformovaných vencov, či už v spodnej alebo aj hornej časti. Nič lepšie neexistuje. Zabezpečuje to aj perfektný výhľad na menší digitálny prístrojový panel s centrálnym kruhovým rýchlomerom a bočnými stupnicami teploty a stavu paliva v nádrži. Jeho grafika sa nám ale veľmi nepáčila. Klasické ručičky by tomuto prémiovému modelu svedčali iste viac.
K dispozícii je aj farebný head-up displej. A je v podstate nutnosťou, pretože je prepojený s dotykovými ovládačmi na volante. Sú multifunkčné a bez piktogramov, ich funkcionalita sa zobrazí až pri dotyku práve na čelnom okne. Vyžaduje to viac klikov než klasické riešenie. Nepovažujeme to za veľmi intuitívne. Po dlhšom čase si asi vytvoríte potrebné návyky, ale my sme sa s takto riešeným tempomatom či obmedzovačom rýchlosti zžiť nedokázali. Často spravíte chybu, takže sa musíte sústrediť na opakovaný pokus namiesto toho, aby ste sa sústredili na jazdu. Bez chýb nie je ani obrovský 14-palcový infotainment. Má síce úžasnú grafiku, fantastickú cloudovú navigáciu, rýchle reakcie, až trikrát rýchlejšie ako v minulosti, ale na rozdiel od Toyoty je celá plocha venovaná len práve preferovanej funkcii.
Aj zopár chybičiek
Obrazovka sa nedá rozdeliť tak, aby ste mali súčasne zobrazenú navigáciu, rádio či údaje o spotrebe alebo energetických tokoch hybridného systému. Jednoducho sa musíte stále preklikávať od funkcie k funkcii. Aspoň, že na kraji sú ikony najčastejšie používaných „aplikácií“. Biedna je aj analytika spotreby v stĺpcových grafoch, ale bez presných číselných údajov. Hybrid by si zaslúžil viac. Zabudnite napríklad na meranie spotreby od štartu či podľa dní. Ukladať sa dajú len údaje po vynulovaní. Naopak, veľmi chválime zachovanie otočných ovládačov teploty, časť displeja neustále vyhradenú klimatizácii a klasickú reguláciu hlasitosti otočným ovládačom. To poteší tých, ktorí neprišli na chuť bezbrehej digitalizácii. Japonská konzervatívnosť sa prejavila aj použitím páky voliča prevodovky, ktorá je síce skôr joystickom, ale vždy praktickejším riešením ako použitie módnych tlačidiel.
Na druhej strane prekvapí, že bezdrôtová konektivita funguje len pre integráciu telefónov Apple. Androidy si musia vystačiť s káblom. Zato nájdete vpredu až štyri USB porty, z toho jeden klasický, takže aj tu myslel Lexus na „staršie ročníky“. Oceňujeme držiaky nápojov v stredovom tuneli, hoci bez roletky, či výkonnú indukčnú nabíjačku, ktorú môžete, naopak, pekne zatvoriť, takže splynie so stredovou konzolou. Luxusnú atmosféru dotvára ambientné osvetlenie so 64 farbami. Iste medzi nimi nájdete aj tú svoju. Trošku nás ale sklamal zvuk základnej aparatúry. Tá má síce 12 reproduktorov, ale výsledok nezodpovedá prémiovému postaveniu RX, najmä v zadnej časti kabíny. Ak ste audiofil, máte smolu, s výbavou F Sport nie je možné kombinovať prémiové audio Mark Levinson. Museli by ste „prešaltovať“ na podstatne drahšiu verziu Luxury.
Zbalíte celú rodinu
Vzadu je RX veľmi štedrý na priestor a má aj veľkoryso dimenzované sedadlá. Je tu ale jedna výnimka. Sedadlá sú totiž umiestnené výrazne vyššie ako tie predné, takže nad hlavou zostáva pomerne malá rezerva. Zvlášť v našom prípade, kde výšku stropu znižoval mechanizmus roletky obrovského panoramatického okna. Preto veľmi pomáha aspoň regulovateľný sklon zadných operadiel. Zadní pasažieri majú tiež k dispozícii vlastnú klimatizačnú zónu a 2 USB-C porty. Lakťová opierka podrží dva nápoje, ale mobil či tablet tu miesto nemá. V kufri je ohromných 612 litrov pre batožiny, hoci na prvý pohľad to tak nevyzerá, pretože podlaha lícuje s nakladacou hranou a pod ňou je už len malá schránka na menšie predmety.
Zvyšok zabrala 12 V batéria či priestor na lepiacu súpravu. Na rezervu môžete celkom zabudnúť. Oceníte, že po stranách nájdete háčiky na tašky a najmä to, že operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40 sklopíte priamo z batožinového priestoru. Stačí stlačiť elektrický spínač a operadlá sa pomaly takmer zarovnajú s podlahou. Má to však chybičku krásy – naspäť ich dostanete iba ručne. Nenadchne ani fakt, že elektricky ovládané piate dvere majú síce elektrické otváranie a zatváranie, dokonca aj nožný senzor, ale chýba im praktické tlačidlo na zavretie a súčasné zamknutie vozidla. Druhé tlačidlo slúži len na nastavenie maximálnej výšky otvárania veka kufra. Ide o maličkosť, ale Lexus vám túto funkciu nedopraje. Plató tvorí obyčajná kazeta s mäkkou roletkou.