Mercedes-Benz je najobľúbenejšou prémiovou značkou na Slovensku. Minulý rok sa preň rozhodlo 3 274 záujemcov, čo bolo presne o 500 viac, než sa rozhodlo pre BMW. Audi už zaostávalo výraznejšie, v roku 2023 sa preň rozhodlo len 1 749 záujemcov.
Po prvých troch kvartáloch tohto roku, teda za mesiace január až september, sa na Slovensku predalo 2 490 Mercedesov-Benz, 1 980 BMW a 1 172 Audi. Samozrejme, trh valcujú SUV a pri značke Mercedes-Benz sú v tomto roku bezkonkurenčne najpopulárnejšie modely GLC a GLE, patriace do tejto kategórie. Medzi „obyčajnými“ modelmi, teda v kategórii sedanov a hatchbackov, je to však Mercedes-Benz triedy E , ktorého predaju sú napríklad v porovnaní s triedou C dvojnásobné. A čerešničkou na torte je v rámci triedy E najvýkonnejšia verzia s označením AMG.
Nie je to však verzia AMG E63 a pod jej kapotou už nenájdete ikonický osemvalec. Tentokrát sa najvýkonnejšia verzia musela uspokojiť s radovým benzínovým šesťvalcom s objemom 3 litre, ktorému vypomáha elektromotor a systém dopĺňa aj batéria s celkovou kapacitou vyše 28 kWh. Ide teda o plug-in hybrid AMG, prvý schopný čisto elektrickej jazdy aj na dlhšiu vzdialenosť.
Navyše sme tento plug-in hybrid vyskúšali vo verzii kombi a v špeciálnom prevedení Edition 1. Parametre kombíku sú naozaj impozantné – maximálny systémový výkon sa blíži 600 koňom a na stovku zrýchli za 4,1 sekundy. Kým sa dostaneme k technike, pozrime sa najprv na dizajn.
Neprehliadnete ho
Vonkajšie zmeny v porovnaní so štandardnou triedou E zahŕňajú osvetlenú mriežku chladiča špecifickú pre AMG, rozšírené blatníky predných kolies, širší rozchod kolies, väčšie otvory na prívod vzduchu, výrazný zadný difúzor, spojler a samozrejme, vzadu štyri kruhové koncovky výfukov.
Keďže sme testovali špeciálnu verziu Edition 1, mali sme napríklad aj čiernu ozdobnú lištu spojlera predného nárazníka, čierne spätné zrkadlá, čierno lakované brzdové strmene a obloženie chladiča, kľučky dverí, čiernu hviezdu Mercedes v zadnej časti a čierne boli aj označenia AMG a štyri koncovky výfuku. V kombinácii so zatmavenými zadnými oknami a bielou (tentokrát príplatkovou) farbou karosérie auto vyzeralo naozaj zaujímavo. Táto edícia má aj špeciálne AMG 21-palcové kované disky, lakované matným čiernym lakom a zvýraznené lesklými ráfikmi.
Ešte zaujímavejšie to však bolo v interiéri. Tam na prvý pohľad upútali dva výrazné prvky. Prvým bol veľký „superscreen“ displej, tvorený dvomi spojenými obrazovkami a treťou pred spolujazdcom. Ten je mimochodom súčasťou bohatej výbavy verzie Edition 1. Za ňu si však k základnej cene tohto modelu, ktorá je 114 696 eur treba prirátať ďalších 26 000 eur. Patrí však k nej aj druhý výrazný prvok – športové AMG sedadlá, ktoré sú aj napriek svojmu „škrupinovitému tvaru“ pomerne pohodlné. K ním sú pridané kontrastné žlté bezpečnostné pásy, žlté prešívanie je aj na volante, na palubnej doske a žlté je aj podsvietenie nástupných ochranných líšt a časť čalúnenia sedadiel na ktorých je aj výrazné označenie Edition 1.
S príplatkovou výbavou, kam sa okrem voľby verzie Edition 1 dostali aj balík Premium Plus za takmer 14-tisíc eur (obsahuje prémiové audio, panoramatickú strechu, aktívne náladové osvetlenie, vylepšenú klimatiuáciu, 3D displej pred vodičom, panoramatickú strechu, svetlá s funkciou premietania na vozovku, head-up displej a množstvo ďalších prvkoch), rozšírený balík jazdných asistentov za vyše 2 600 eur, vodičský balík AMG za 2 280 eur a pár ďalších prvkoch presiahla cena testovaného auta hranicu 168-tisíc eur. A to už nie je málo.
Komfort v kabíne je maximálny, nastaviť si môžete individuálne takmer všetko – od aktívneho náladového osvetlenia cez klímu, 4D zvuk prémiového audia Burmester, zobrazenie na všetkých troch displejoch, individuálne preferencie režimov, komfort sedadiel, prúdenie vzduchu a podobne. V aute máte dokonca aj selfie-kameru. Jediným miernym obmedzením je kufor, na takto veľké auto 460 litrov nie je veľa, ale objektívne, je to objem, nad ktorým určite plakať nebudete.