Test: Mini Countryman SE All4. Nie je ani malý a ani lacný, no na ceste prekvapil

Countryman je tak veľký, že si hádam ani označenie "Mini" nezaslúži. Je z neho plnohodnotný a prekvapivo agilný rodinný crossover s veľmi slušnou spotrebou.

10.11.2024 07:00
debata (6)
Mini Countryman SE All4 stojí v elektrickej... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Mini Countryman SE ALL4 (2024) Mini Countryman SE All4 stojí v elektrickej verzii s pohonom 4x4 len približne o 3 tisícky viac, než verzia S All4 so spaľovacím motorom.

Mini je ikonická značka, ktorá si aj v čase čoraz väčšej unifikácie áut dokázala zachovať charizmu nielen vďaka dizajnu, ale aj naozaj výnimočným jazdným vlastnostiam. Určite jej pomohlo aj rozšírenie ponuky o rôzne deriváty, ktoré sa, minimálne rozmermi, od pôvodného Mini naozaj vzdialili. Takým je napríklad aj elektrický Countryman, ktorý by sme pri dĺžke takmer 4,5 metra a hmotnosti približne 2 tony nazvali skôr Minimax. Tým samozrejme nechceme vyvolávať žiadne asociácie so známymi hasiacimi prístrojmi. Len pre zaujímavosť – oproti predchodcovi je o 130 mm dlhší a a o 60 mm vyšší. Inak povedané – testovaný Countryman je najväčšie Mini, aké kedy vzniklo.

Dominantným prvkom v interiéri je veľký okrúhly... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Mini Countryman SE ALL4 (2024) Dominantným prvkom v interiéri je veľký okrúhly OLED displej s priemerom 240 mm.

Mini si však dokázalo pri svojich modeloch zachovať osobitosť a aj preto sa minulý rok na Slovensku predalo takmer 140 áut tejto britskej značky, patriacej pod krídla BMW. Z nich bol jednoznačne najpopulárnejším modelom Mini Cooper, a po ňom nasledoval Countryman, model, ktorého test práve čítate. Predalo sa ich 43. V tomto roku po prvých troch kvartáloch, teda za mesiace január až september, sa z tohto modelu predalo 29 kusov, takže na konci roku možno očakávať podobný predaj ako v roku 2023.

Dizajn a exteriér

Mini v priebehu uplynulého roku uviedlo na trh kompletnú, modernizovanú generáciu svojich modelov, vrátane Countrymanu. Kým predošlá generácia tohto britského crossoveru, alebo ak chcete, malého SUV, ponúkala okrem spaľovacích motorov aj plug-in hybridnú verziu, nová ju nahradila čisto elektrickou, navyše so zaujímavými parametrami. Neznamená to však, že spaľovacie Countrymany z ponuky vypadli. Môžete ho kúpiť so 127 kW benzínovým motorom za sumu od 36 960 eur, alebo v 160 kW verzii s pohonom 4×4 s označením S All4 za 43 010.

Vyskúšali sme elektrický Fiat Grande Panda
Video

Tu by sme upozornili, že nami testovaná elektrická štvorkolka SE All4 začína len približne o 3 tisícky vyššie, čo je celkom zaujímavé nastavenie cien, keď už naozaj nemožno povedať, že by pri tomto modeli elektromobil nejako výrazne prevyšoval cenu spaľovacej verzie. Takých áut je na trhu zatiaľ len minimum. A aby sme nezabudli, pri Countrymane zostal na výber aj diesel, konkrétne verzia s výkonom 120 kW a pohonom predných kolies.

Na prvý pohľad nový Countryman SE All4 zostáva verný tradičnej siluete Mini, ale prešiel významnou dizajnovou premenou, ktorá nemusí byť každému pochuti. V prvom rade prišiel o ikonické predné okrúhle svetlá, ktoré boli nahradené hranatejšími so zaoblenými rohmi a bez chrómových obručí. Svetlá ponúkajú až tri rôzne grafiky a uvítacie animácie.

Mini Countryman SE ALL4 (2024)
Mini Countryman SE ALL4 (2024)
+8Mini Countryman SE ALL4 (2024)

Novým charakteristickým prvkom z profilu je zadný stĺpik s akousi vložkou vo farbe strechy. Na testovanom aute je strecha čierna, takže tento prvok zaniká. Ak si však vyberiete napríklad svetlohnedú strechu, je oveľa výraznejší. Prekvapia aj zadné vertikálne situované svetlá. Vďaka matrix technológii sú tiež pripravené zobrazovať rôzne grafiky, pri ich zapnutí zostal zachovaný aj grafický odkaz na britskú vlajku. Pocit „motokáry“ majú naďalej vyvolávať do rohov posunuté kolesá a dlhý rázvor náprav.

Priestranný crossover

V zadnej časti vozidla je dlhší previs, ktorý prispieva k väčšiemu batožinovému priestoru (460 litrov, predný kufor na tomto modeli absentuje). Priestrannejšia je aj samotná kabína. Priestor na predných sedadlách je komfortný a sedadlá majú dobré bočné vedenie. Na zadných polohovacích sedadlách je dostatok priestoru, no vyšším pasažierom môže chýbať viac miesta pre nohy.

V prednej časti je dominantou prísne horizontálna palubná doska potiahnutá textíliou, ktorá môže vďaka projekcii náladového osvetlenia meniť vzhľad. V jej centre sa „vznáša“ nový tenučký kruhový OLED displej infotainmentu s priemerom 240 mm, ktorý je odkazom na typický rýchlomer Mini. Displej je dobre čitateľný za všetkých svetelných podmienok a jeho farebné podsvietenie sa dokáže prispôsobiť aktuálnemu jazdnému režimu.

Mini Countryman SE ALL4 (2024)
Mini Countryman SE ALL4 (2024)
+16Mini Countryman SE ALL4 (2024)

Ďalšie údaje získava vodič z head-up displeja. Novinkou je osobný asistent Intelligent Personal Assistent s pokročilým hlasovým ovládaním, ktorý aktivujete zvolaním Hej, Mini. Našťastie, pod displejom stále nájdeme desať hardvérových tlačidiel (dva rady po piatich) pre najčastejšie funkcie vrátane štartovania, radenia, hlasitosti rádia, parkovacej kamery alebo výstražných svetiel. Škoda len, že z Mini zmizli pôvodné efektné páčkové prepínače. Pôvodný priestor pre volič „prevodovky“ využilo Mini na umiestnenie držiakov nápojov a indukčnú nabíjačku smartfónov.

Atmosféru na palube je možné dotvárať systémom Mini Experience, ktorý upravuje farbu náladového osvetlenia či zvukový podpis. Nechýba ani mód Go-Kart s akustickým „podpisom“ motokáry.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobil #Mini Countryman #test auta #autotest
Články podľa značiek