Pokračovanie článku: Test: Honda CR-V e:PHEV – niečo za niečo, ale v tichu a komforte

Elektráreň na palube

Časy, keď ste mohli mať v CR-V okrem benzínového motora aj diesel, sú dávno preč. Do Európy sa dováža výlučne hybridná verzia 2,0 e:HEV, alebo nami testovaný plug-in hybrid e:PHEV. Základ majú rovnaký. Dvojlitrový atmosférický 4-valec, pracujúci v Atkinsonovom cykle, slúži v prvom rade ako generátor. Preto má výkon len 109 kW. Ale nebojte sa. Systémový výkon sústavy je 135 kW a krútiaci moment 335 Nm, čo zodpovedá parametrom hlavného trakčného elektromotora. CR-V je tak v podstate viac elektromobil ako klasické auto so spaľovacím motorom, len si namiesto veľkých batérií vozí pojazdnú „benzínovú elektráreň“. Plug-in hybrid k tomu ešte pridáva veľkú batériu s kapacitou 17,7 kWh, čo je naozaj slušná porcia elektriny.

Nová generácia „elektrárne“ pod kapotou... Foto: Lubos Pilc
Honda CR-V e:PHEV - test 2024 Nová generácia „elektrárne“ pod kapotou kombinuje 2,0 litrový generátor s elektromotorom a dvojstupňovou prevodovkou. Ak je to výhodné, motor sa dokáže spojiť priamo s kolesami.

CR-V má v podstate dva režimy jazdy – čisto elektrický EV a hybridný. Vždy však uprednostňuje elektrický pohon. Jednoducho, nemáte na výber. Ak je v trakčnej batérii dostatok energie, CR-V vyráža ako elektromobil. A to až do rýchlosti 140 km/h. Honda sľubuje elektrický dojazd 82 km. My sme v reálnej premávke a pomerne chladnom počasí dosiahli 60 km, čo znamenalo tri dni dochádzania do práce v rámci Bratislavy bez kvapky spotrebovaného paliva. Presnú spotrebu elektrickej energie nevieme, pretože k tomuto údaju sa v palubnom počítači nedopátrate. Ak však máte kde CR-V nabíjať a školu či prácu neďaleko, môžete jazdiť prakticky stále na elektrinu. Nabitie trvá z bežnej zásuvky necelých osem hodín, no a z wallboxu s výkonom 6,8 kW dve a pol. Nabíjanie na dlhších cestách je bezpredmetné, pretože CR-V e:PHEV nepodporuje rýchlonabíjačky, ako nové plug-in hybridy koncernu VW.

Honda Prelude - testovaci prototyp 2024 Čítajte viac Honda Prelude: Dostane znovuzrodené kupé manuál? Šéf projektu to nevylúčil

Ale to nevadí, veď aj v hybridnom režime je CR-V úsporným autom. Spúšťa sa hneď, ako sa batéria vybije, samozrejme, nikdy nie úplne, pretože CR-V si ju nabíja generátorom aj rekuperáciou. Ak to trakčný elektromotor potrebuje, napríklad pri prudkej akcelerácii, berie si energiu z oboch zdrojov – z batérie aj generátora. Preto je vždy k dispozícii plných 135 kW výkonu. Funguje to perfektne. CR-V má aj v hybridnom režime jemné reakcie a pri jazde charakter blízky elektromobilom. Nestratí sa ani pri šprinte na stovku za 9,5 sekundy. Keď stlačíte pedál na podlahu, dokáže benzínová jednotka simulovať radenie prevodových stupňov. To preto, aby sa odstránil nepríjemný „mixér efekt“ hybridov, pri ktorých nie je medzi rýchlosťou a otáčkami motora priamy vzťah.

Úsporná aj s vybitou batériou

Samozrejme, celkom to oklamať nejde, no Honda veľmi zapracovala na odhlučnení benzínovej jednotky, takže aj v situáciách, keď otáčky štvorvalca letia prudko nahor, motor neobťažuje. Pri spomaľovaní a brzdení dokáže CR-V rekuperovať energiu a ukladať ju do batérie. Základná rekuperácia je nastavená veľmi prívetivo, takže neznamená nepríjemné spomalenie. V ponuke sú ešte tri ďalšie intenzity, ktoré regulujete krídelkami na volante. Ani tie sa však zďaleka neblížia funkciu e-pedal. Najväčšou zmenou však je, že Honda pridala hybridnému systému ďalší prevod. Doteraz sa totiž spaľovací motor spájal s kolesami len pri vyšších diaľničných rýchlostiach, akoby ste mali zaradený najvyšší prevodový stupeň. Tentoraz to dokáže aj pri tých nižších, napríklad pri ustálenej rýchlosti v meste a na okreskách.

V chladnom počasí sme dosiahli spotrebu 6,3... Foto: Ľuboš Pilc
Honda CR-V e:PHEV - test 2024 V chladnom počasí sme dosiahli spotrebu 6,3 litra benzínu na 100 km. Staršie dáta palubného počítača zaznamenali priemery od 4,4 po 6,8 litra. Záleží to na frekvencii nabíjania.

A to je veľmi výhodné, pretože sústava môže vynechať niektoré neefektívne fázy premeny energie. Výsledkom je vynikajúca spotreba. Ani diesel by to asi nezvládol lepšie. Priemer však záleží od frekvencie nabíjania. My sme nabíjali iba raz, hneď na začiatku, a po viac ako 400 km dosiahli spotrebu 6,3 litra na 100 km vrátane diaľnic. Staršie dáta palubného počítača ukazovali priemery od 4,4 po 6,8 litra, pričom išlo o údaje za úseky s dĺžkou od 550 až po 1 400 km. A čím vás CR-V dostane ešte viac, je jeho neskutočný jazdný komfort. Pri plug-in hybride sa nám zdal posunutý ešte o level vyššie ako pri hybride. A CR-V to rozhodne nemalo ľahké, pretože len týždeň pred ním sme testovali Lexus RX. Lenže japonské SUV sa mu v žehlení nerovností a akustickom komforte minimálne vyrovná, ak ho neprekoná.

Na ceste vás rozmaznáva

Plug-in hybrid má v sérii adaptívne tlmiče, no aj v móde Sport vás dokáže stále rozmaznávať. A tiež používa akustické okná. Dokonalá je tiež izolácia motorového priestoru, takže rozdiely v elektrickom a hybridnom režime sú z hľadiska hluku minimálne. A ešte k tomu CR-V dobre jazdí. Má mimoriadne presné riadenie s veľmi dobrou spätnou väzbou, čo nebýva pri elektrických posilňovačoch bežné. V zákrutách je jemne nedotáčavé, čo znamená, že vás nemá čím zaskočiť. Iste pomáha aj nižšie ťažisko vďaka podlahovej batérii. I keď hmotnosťou na hranici 1 900 kg je práve plug-in najťažšou verziou. Za volantom si CR-V jednoducho zamilujete.Lacné ale nie je.

Honda Space-Hub Concept - 2024 Čítajte viac Honda 0 Series: japonská automobilka sa prebúdza. Chystá sedem elektromobilov

Plug-in je totiž tiež najdrahší. Honda si zaň pýta 55 900 eur, o 5 000 eur viac ako Hybrod so štvorkolkou. Ak to ale porovnáte s čistými elektromobilmi, nie je to až také zlé. A navyše dostávate extra výbavu. V sérii je panoramatické okno, head-up displej, elektricky ovládané a ventilované predné sedadlá, kožené čalúnenie, vyhrievané zadné sedadlá, dvojzónová klimatizácia, aparatúra s 12 reproduktormi aj kompletný balík citlivo pracujúcich asistenčných systémov vrátane parkovacieho asistenta a 360-stupňovej kamery. Rozhodnutie, či voliť plug-in alebo hybrid, sa tak bude pravdepodobne opierať o to, či chcete pohon 4×4 a väčšiu svetlú výšku. O tieto schopnosti vás totiž nabíjateľný hybrid oberie. Zato pridá lacnú prevádzku pri domácom nabíjaní a prémiový komfort podvozka.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Honda #Honda CR-V #Honda CR-V PHEV
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek