Automobilky riešia veľkú dilemu. Elektrická transformácia pre ne znamená, že musia financovať vývoj nových elektromobilov a zároveň ponechať v ponuke aj modely so spaľovacím motorom. Takmer každá automobilka je tak dnes rozdelená akoby na dve. A to nie je lacné. Renault nie je výnimkou. Svoje ikony, ako Mégane či Scénic, mení postupne na čisté elektromobily, so „spaľovákmi“ to ale vzdať nemôže, a tak „improvizuje“. Výsledkom tejto stratégie je aj nový Symbioz, ktorý má byť náhradou za pôvodný krátky Scénic a tiež spaľovacou alternatívou k elektrickému Scénicu E-Tech. Lenže vyvíjať takéto auto od podlahy by bolo dnes mrhaním prostriedkov. A tak si Renault pomohol Capturom. Symbioz teda nie je ničím iným ako jeho predĺženou verziou. Až sa čudujeme, že Renault prišiel s úplne novým názvom. Lepšie by bolo označenie Captur Grandtour či niečo podobné, alebo mohol stavať na tradícii Scénicu. Symbioz zákazníkom automobilky nič nehovorí.

Iný najmä zozadu
Až po stredové stĺpiky sú Symbioz a Captur rovnaké autá. A keďže Symbioz prišiel až po modernizácii Capturu, má všetky jeho nové dizajnové prvky, ktoré zmenili prednú časť na nepoznanie. Pôvodné oblé línie nahradil ostrejší výraz, ktorý podporuje aj tvar svetiel, najmä tých denných, ktorých kosoštvorcový tvar je voľne inšpirovaný novým logom značky. Nové hlavné svetlá využívajú výlučne diódy. Zboku je zrejmé, že karoséria je dlhšia. Za zadným previsom totiž pribudlo 172 mm. To ale znamená, že rázvor s hodnotou 2 630 mm ostal zachovaný. Dizajnéri to zvládli perfektne. Symbioz dostal tretie bočné okno a nápaditý obklad zadného stĺpika. Zadná časť je úplne prepracovaná a s Capturom nemá prakticky nič spoločné. Úplne nové sú aj úzke zadné svetlá prepojené výrazným prelisom.


Dospelý charakter dávajú Symbiozu veľké kolesá. V našom prípade až 19-palcové. Veď sme mali vrcholovú verziu Iconic. Našťastie je i tak Symbioz obutý do relatívne vysokého profilu pneumatík 225/45 R19, čo je nepochybne výhoda. Do triedy crossoverov ho radí svetlá výška 169 mm či plastová ochrana spodných partií karosérie. Lenže Symbioz až takým „dospelákom“ nie je. Hoci sa ho snaží Renault radiť do nižšej strednej triedy, v kabíne rýchlo pochopíte, že tieň Capturu prekročiť nedokáže. Cítiť je to na užšom interiéri s parametrami Clia. Samozrejme, sedíte vyššie a aj nad hlavou je viac miesta, ale stále len v štýle subkompaktov. Tomu zodpovedajú aj rozmery sedadiel, mimochodom elektricky ovládané a čalúnené kombináciou kože a textílie, čo je opäť výsada verzie Iconic. Bohužiaľ, výhľad do strán obmedzujú široké predné stĺpiky.
Za volantom známa atmosféra
Pred vodičom sa nachádza kruhový volant, čo je dnes takmer raritou, a za ním 10-palcový prístrojový panel. S jeho grafikou sme sa akosi nestotožnili. Displej má síce päť druhov zobrazenia, ale len digitálne. Navyše sú jednotlivé segmenty rozdelené diagonálne, čo je rušivé. Úplným nezmyslom je, že digitálne zobrazenie rýchlosti má odrezanú časť číslic práve v mieste diagonály. Navrhovali dizajnéri počítačovú hru? Navyše pôsobí grafika lacno. Lepšie je na tom infotainment Open R-Link na báze Googlu. V podstate pripomína prácu s mobilom vybaveným operačným systémom Android, takže si naň rýchlo zvyknete. Samozrejme, aplikácie ako Google Maps si vyžadujú predplatné. Našťastie, prvých päť rokov je zdarma. Obrazovka má slušné rozlíšenie, dojem kazí len cúvacia kamera.


Kvitujeme, že pre ovládanie klimatizácie ponechal Renault Symbiozu hardvérovú lištu. Len šokuje, že v noci sú piktogramy deviatich spínačov neosvetlené. Trafiť sa do správneho tlačidla je naozaj náročné, napríklad pre funkciu vnútorného okruhu vetrania, rozmrazovania zadného okna alebo nastavenia intenzity ventilátora. Zvláštne riešená je aj regulácia hlasitosti audiosystému. Ovláda sa malými tlačidlami na hornej časti rámu infotainmentu. O intuitívnosti sa dá hovoriť len ťažko. Našťastie, vodič má na stĺpiku riadenia stále samostatnú páčku pre rádio a komunikáciu. Naopak, chválime jednoduchú deaktiváciu otravného systému upozornenia na prekročenie rýchlosti. Stačí si hneď na začiatku v menu asistenčných systémov vypnúť vo svojom profile túto funkciu. Ak to spravíte, potom treba po každom štarte už len aktivovať profil dvojitým stlačením tlačidla naľavo od volantu. A je to.

Kufor vás poteší
Zaujímavým prvkom je plávajúca stredová konzola, ktorá drží aj volič automatickej prevodovky. To robí interiér v prednej časti vzdušnejším. Nájdete tu tiež indukčnú nabíjačku na smartfón a dva USB-C porty. Odkladacích priestorov nie je nazvyš. Schránka pred spolujazdcom je pomerne malá a držiaky nápojov na stredovom tuneli zas zle prístupné, zvlášť ak máte stredovú lakťovú opierku posunutú vpred. Technologickou vychytávkou Symbiozu je panoramatické strešné okno Solarbay. Namiesto roletky používa elektrochromatický systém, ktorý ho môže urobiť nepriehľadným. Priezračné sklo sa zmení na mliečne. O prospešnosti tejto technológie nie sme celkom presvedčení. Možno to vyzerá efektne, ale v zime ide od strechy chlad a v lete sa bude zas kabína bez plnohodnotného tienenia prehrievať. Dobrou správou je, že Solarbay je za príplatok aj v najvyššej verzii Iconic. Mimochodom, stojí 1 500 eur. My by sme doň veru neinvestovali.


Vzadu nečakajte od Symbiozu priestorové zázraky. Pomery opäť zodpovedajú Capturu. Kabína je ešte užšia ako vpredu. Na kolená je miesta len tak-tak a to isté platí o rezerve nad hlavou. Variabilitu zvyšuje posuvná zadná lavica. No je prospešná skôr pre kufor ako pre cestujúcich vzadu. Navyše nie je delená, čo znamená, že nemôžete zväčšiť len časť kufra. Ten je inak najväčším tromfom Symbiozu v porovnaní s Capturom. Veď pod zadným vekom je 460 litrov, kým v Capture len 326. A to je obrovský rozdiel. Batožinový priestor má dvojité dno. Ak sa však rozhodnete pre dojazdové rezervné koleso, musíte sa vzdať spodnej časti kufra a prestaviteľnú podlahu mať vo vyššej polohe. To je ale výhoda pri sklopených operadlách delených v pomere 40 : 60, pretože vzniká prakticky vodorovná ložná plocha. Potešia tiež štyri fixačné háčiky po stranách a elektricky ovládané veko, čo je prvok drahších áut.