Lexusu sa v Európe nikdy nepodarilo získať pozíciu, ktorou by účinne konkuroval veľkej nemeckej trojke. Lenže s novým LBX má v rukách kartu, ktorú zas nemajú jeho rivali. Malý mestský crossver LBX vyvinul špeciálne pre európskych zákazníkov. Je novou vstupnou bránou do vôd Lexusu a vlastne prvý pokus zaujať v nižšej triede. V podstate sa pozeráme na prémiový prerod extrémne úspešnej Toyoty Yaris Cross. Na prvý pohľad to ale nespoznáte, pretože automobilka si dala záležať, aby aj napriek malému formátu niesla novinka prémiovú auru Lexusu. Ťažko by ste preto hľadali jediný spoločný karosársky diel. My sme si vyskúšali verziu s predným náhonom a v úrovni vybavenia Emotion. K tomu ešte Lexus pribalil balík Tech.
Malý ale stále Lexus
Dizajnéri odviedli fantastickú prácu. Kým väčší súrodenci najmenšieho Lexusu svojimi tvarmi občas nie celkom ladia s európskym vkusom, LBX niet čo vytknúť. Vyzerá fantasticky. Až sa nechce veriť, že jeho základom je miniatúrny Yaris Cross. Proporčne pôsobí oveľa dospelejšie. Veď na dĺžku pribudlo v porovnaní s materskou Toyotou 10 mm, na šírku 60, no a strecha je až o 50 mm nižšie. To mu dáva športovejší šmrnc a stabilnejší postoj na ceste. Väčšie sú aj kolesá. Nehovoríme len o diskoch, ale celkovom priemere. Náš exemplár obúval 18-palcové disky pneumatikami 225/55 R18. Na auto s dĺžkou 4 190 mm je to vskutku veľkorysý rozmer.
Vretenová maska sa predstavuje v úplne novej podobe bez klasického rámu. Rozdelená je dokonca do dvoch častí. Úzke full-LED svetlá s integrovanými dennými diódami majú síce charakteristickú grafiku v tvare písmena L, ale tentoraz smeruje von. Z profilu upútajú svalnaté blatníky, relatívne dlhá kapota, bohato modelovaný pontón aj športová línia nízkej kabíny s tretím bočným okienkom. Naša verzia bola vyšperkovaná kontrastnou čiernou strechou. Zadnej časti dominuje strešný spojler, a veľký nápis Lexus na veku výklopného veka. Aj preto sa priestor na evidenčné číslo presunul do nárazníka. Ako sa na prémiový model patrí, zadné svetlá sú prepojené efektnou diódovou lištou. Škoda, že nie sú spojené s denným svietením. Jednoducho, cez deň nesvietia.
Pôsobivý interiér
Interiér je ďalším majstrovským dielom LBX. Prémiovú pozíciu si uvedomíte už pri otváraní dverí s magnetickými zámkami E-Latch. Majú aj bezpečnostnú funkciu, pretože nedovolia otvoriť dvere napríklad ak sa blíži cyklista a podobne. Kabína vás doslova ohromí kvalitnými materiálmi a dokonalým dielenským spracovaním. Nesklame ani priestorom. Na skromnom formáte dokázal Lexus vyčarovať dostatok miesta. Podieľa sa na tom horizontálna palubná, vybrania vo výplniach dverí v oblasti lakťov aj uzučký stredový tunel. Práve vďaka nemu si môže LBX dovoliť mimoriadne pohodlné sedadlá, ktoré by sa nestratili ani v SUV o triedu vyššej kategórie. Ponúka tiež vynikajúci výhľad a ergonómiu.
Vodič má pred sebou kruhový volant s hardvérovými ovládačmi tempomatu či palubného počítača. Našťastie, nejde o kapacitné tlačidlá ako vo väčších modeloch Lexusu. A je to dôležité, pretože sa nimi nastavuje množstvo funkcií cez digitálny prístrojový panel. Ten je prehľadný a má peknú grafiku. Najviac však oceňujem, že aj napriek hybridnému pohonu zobrazuje analógový otáčkomer. Pri hybridoch to veru nebýva zvykom, a keď, tak potom len v športovom móde. Tento otáčkomer však máte stále na očiach. Pôsobivý je tiež infotainmen s uhlopriečkou 9,8 palca. Umiestnený je nižšie aby nepresahoval cez obrys palubnej dosky a má priam ideálny sklon. Skvelé je rozlíšenie aj grafika.
Vzadu je to bieda
Navyše je na ňom vertikálna lišta pre ľahký prístup k najčastejším funkciám menu a tiež horizontálna lišta zobrazujúca teplotu klimatizácie a niektoré jej funkcie. Skvelou správou je, že samotná teplota sa naďalej ovláda hardvérovými ovládačmi – intuitívne a praktické. No a Lexus nezabudol ani na otočný ovládač hlasitosti. Naštve akurát to, že napríklad cloudová navigácia je za poplatok. Nám predplatné vypršalo. Tak to dnes chodí, automobilky od vás chcú peniaze aj počas vlastníctva auta. Ak je vám ľúto míňať, pomôže Apple CarPlay či káblové prepojenie Android Auto. Chybičkou krásy je aj biedna analytika spotreby. Síce sa zobrazuje, ale nepresne len pomocou neprehľadných stĺpcových grafov. Napokon, ako všetkých Toyotách a Lexusoch.
Tu by si mohol Lexus vziať príklad od BMW či Volkswagenu, ktoré zobrazujú spotrebu od začiatku jazdy, od vynulovania, od tankovania a niektoré dokonca aj od výroby. Odkladacích priestorov tu niet nazvyš, najmä schránka pred spolujazdcom je veľmi malá. Aspoňže Lexus myslel na nabíjačku preč smartfóny v stredovej konzole a držiaky na nápoje. Jeden je ale umiestnený v zákryte joysticku prevodovky a ďalší pod posuvnou lakťovou opierkou, čo nie je veľmi praktické. Bavíme sa ale o aute s dĺžkou Fabie. Takže nejde o veľkú výčitku. Ak má LBX nejakú zásadnú nevýhodu, tak ju odhalíte na zadných sedadlách. Napriek majestátnemu vzhľadu ponúka totiž veľmi obmedzený priestor na kolená. Taká Honda Jazz Crostar vie s priestorom narábať oveľa lepšie. A jednoduché nie je ani samotné nastupovanie. V tomto smere nedokáže LBX prekročiť tieň Yarisu Cross s tým istým hendikepom.
Viac vás poteší pohľad do kufra. Dostanete sa doň pomocou elektricky ovládaného veka. Nakladacia hrana je kvôli tuhosti karosérie síce nekompromisne vysoká, ale nič to nemení na veľmi slušnom objeme 332 litrov. Aspoň vo verzii s predným náhonom. Štvorkolky so zadným elektromotorom sú o čosi skromnejšie, majú len 247 litrov a so subwooferom ešte o čosi menej. Batožinový priestor nemá dvojité dno, pod podlahou je len miesto na lepiacu súpravu a lekárničku. Nedisponuje tiež žiadnou variabilitou. Po sklopení operadiel tak vzniká veľký schod. Opäť sa nám vynára porovananie Hondy Jazz, ktorá čaruje s miestom oveľa lepšie. Milo prekvapí dôsledné čalúnenie kufra, dokonca aj na bočných paneloch a rovnako „dospelácke“ plató z pevných materiálov, ktoré zároveň lepšie izoluje hluk od zadných kolies. Ale o tom neskôr.