Pokračovanie článku: Test: Lexus LBX – najlepší zo všetkých Lexusov? Dostane vás po prvom kilometri

Trojvalca sa nebojte. Je tichý a bez vibrácií

Pod kapotou je dobre známa hybridná sústava s dlhozdvihovým atmosférickým 3-valcom 1,5 Dynamic Force, pracujúcim v Atkinsonovom cykle a vysokým kompresným pomerom až 14 : 1, ktorý je cez kontinuálnu planétovú prevodovku e-CVT prepojený s elektromotorom. Celé to dopĺňa malá NiMH batéria. Lexusu si ale systém vyladil podľa vlastných predstáv. Kým v Yarise Cross 130 má spaľovací motor 68 kW a elektromotor 62 kW, v LBX je to 67 a 69 kW. Systémový výkon narástol na rovných 100 kW čo je o tri viac ako v Yarise Cross. Trojvalca sa báť nemusíte. Lexus totiž motoru pridal vyvažovací hriadeľ, čo zredukovalo vibrácie na minimum. Obrovský kus práce odviedol Lexus aj pri potlačení hluku. LBX je tak neporovnateľne tichší ako Yaris Cross. Typickej charakteristiky hybridného pohonu, ktorá sa nezaobíde občas bez takzvaného „mixér efektu“ sa síce LBX nezbavilo, ale keďže motor je dobre utlmený, vadiť vám to nebude.

Základom hybridnej verzie je atmosférický... Foto: Lubos Pilc
Lexus LBX Hybrid FWD - test 2024 Základom hybridnej verzie je atmosférický 3-valec 1,5 Dynamic Force s elektromotorom a planétovou prevodovkou. Celkový výkon sústavy je 100 kW.
Lexus LBX - 2024 Čítajte viac Lexus LBX: Najmenší model v histórii je tu. Spoznáte jeho pôvod?

Veľkú dynamiku od LBX však neočakávajte. Na stovku zrýchľuje za 9,2 sekundy a jeho maximálka je obmedzená na 170 km/h. Potešia však zrýchlenia z miesta, kde vie LBX využiť okamžitý krútiaci moment elektromotora 185 Nm. Ten je dokonca ešte vyšší ako 120 Nm spaľovacieho agregátu. Vhod to príde aj pri predbiehaní. Asi by ste od hybridu očakávali čarovne nízku spotrebu. Áno, tá môže byť deklarovaných 4,8 litra na 100 km, lenže nie v chladnom počasí. My sme jazdili pri teplotách blížiacim sa bodu mrazu a zväčša krátke trasy. Motor to vtedy nemá ľahké. Musí sa čo najrýchlejšie zahriať na prevádzkovú teplotu a tiež zahriať katalyzátor. Má tiež na starosti vykurovanie kabíny. Bez neh by to nešlo. Takže beží častejšie ako v lete, čím klesá podiel elektrických kilometrov.

Úsporný, ale nie v zime

Náš celkový priemer tak dosiahol 6,4 litra na 100 km. Na jar a v lete to môže byť aj o liter menej a v meste sa môžete dostať aj pod štyri litre. LBX šetrí palivo rekuperáciou brzdnej energie. Tá sa dá zvýšiť zaradením režimu B. Ani v tomto móde však nie je ale rekuperácia prehnane silná. Dospelácky sa LBX tvári aj svojim podvozkom. Na rozdiel od štvorkoliek má síce iba vlečnú zadnú nápravu s torznou priečkou, ale naladený je veľmi dobre. Možno by sme očakávali o málo mäkšie odpruženie. Jednoducho, na zlých cestách vás LBX celkom nerozmaznáva. Skôr sa tvári ako nemecké auto. Možno je to ale dané aj vysokým tlakom hustenia pneumatík, ktoré je dnes v móde kvôli zníženiu valivého odporu a spotreby. K riadenou nemáme najmenšie výhrady. Je extrémne presné a nie je zbytočne preposilované.

Od hybridného Lexusu sme očakávali o čosi... Foto: Ľuboš Pilc
Lexus LBX Hybrid FWD - test 2024 Od hybridného Lexusu sme očakávali o čosi nižšiu spotrebu. Jazdili sme ale v chladnom počasí a na kratšie trate. Spolu s diaľničnými úsekmi sa spotreba ustálila na 6,4 litroch benzínu.

Limity LBX cítiť len pri prudkom zrýchlení v zákrute, kedy ľahko dochádza k preklzu vnútorného kolesa, ktoré stráca trakciu. Lepšie na tom bude LBX so pohonom oboch náprav. Hoci zadný elektromotor pridáva ani nie päť kilowattov, v kritickom momente vie odľahčiť prácu predným kolesám. A možno by stačil pohotovejší zásah protipreklzového systému či elektronický diferenciál. Pohodu na palube dotvára nízky aerodynamický hluk, opäť zvládnutý oveľa lepšie ako pri menej vznešenom súrodencovi. Jednoducho, za volantom sa cítite ako vo väčšom a vyspelejšom aute. Lexusu si za to dá ale riadne zaplatiť. Základná verzia LBX síce štartuje na 26 990 eurách, ale naša úroveň Emotion s balíkom Tech začína na 33 400 eurách. Aj to v akciovom cenníku.

Lexus - koncept pre Tokio 2023 Čítajte viac Lexus chystá ďalší elektrický koncept. Asi už bližší realite

Nie je to málo, ale v cene je už dvojfarebná karoséria, 18-palcové disky, športové sedadlá čalúnené syntetickou perforovanou kožou, dvojzónová klimatizácia, indukčná nabíjačka na smartfňony, ambientné osvetlenie aj kompletný balík asistentov. Mimochodom, nepríjemné upozornenie na prekročenie rýchlosti vypnete dvoma klikmi. Stále však musíte mať na mysli, že LBX len ťažko nájdete konkurenta s tak vysokým prémiovým faktorom. Myslíme si, že ide o jeden z vôbec najlepších Lexusov. Toto auto vás dostane už po prvých kilometroch. Zmieriť sa musíte len s nedostatkom miesta vzadu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Lexus #Lexus LBX
Články podľa značiek