Fio bankaFio banka

Test: 2 x Dacia Duster. Vyskúšali sme nový hybrid a štvorkolku. Ktorá dáva väčší zmysel?

Redakčným testom prešla štvorkolka TCe 130 s manuálom a verzia Hybrid 140 s automatom. Obe v najvyššej výbave Extreme. Pozrite sa, ktorá nás oslovila viac.

01.12.2024 07:00
w-dacia-rotacia Foto: ,
Duster sme vyskúšali v hybridnej verzii s automatom a so štvorkolkou a manuálom.
debata (7)

Dacia Duster, respektíve značka Dacia, má silnú pozíciu nielen na našom trhu, ale v posledných rokoch sa vďaka neustále zvyšujúcej sa kvalite a dostupnej cene stala etablovanou značkou aj na celoeurópskom trhu. Dacia Sandero má veľkú šancu stať sa vôbec najpredávanejším autom v Európe v roku 2024 a Duster, ktorý sme si vybrali na test, sa len nedávno dostal do finálovej sedmičky prestížnej ankety európske Auto roka, čo je pre značku veľký úspech, pretože sa jej to podarilo vôbec po prvýkrát.

Duster je po Sandere v Európe druhým najpredávanejším modelom značky. Od jeho uvedenia na trh v roku 2010 si ho kúpilo už vyše 2,5 milióna zákazníkov. Na Slovensku sa z neho v uplynulom roku predalo takmer 2 000 kusov a je jednoznačným top-bestsellerom značky. V tomto roku sa z neho po desiatich mesiacoch predalo 1 829 kusov a s veľkou pravdepodobnosťou sa na jeho konci dostane cez dvojtisícovú hranicu. Aj keď Duster patrí k autám, ktoré v priebehu posledných dvoch rokov pomerne výrazne navýšili cenu, stále zostáva v základe pod hranicou 20-tisíc eur jedným z najdostupnejších menších SUV na trhu a vyššie uvedené čísla svedčia o tom, že zákazníci navýšenie ceny bez problému akceptovali.

Vydarený dizajn

My sme si na test tentokrát zvolili dva modely, ktoré zaujmú hlavne technologicky, pričom oba sme mali možnosť vyskúšať v najvyššej výbave Extreme. Prvým bol full hybrid, ktorý sa objavil pod kapotou Dusteru vôbec po prvýkrát, druhým bola štvorkolka so slabšou výkonovou verziou trojvalca s objemom 1,2 litra. V novej generácii už naftový motor nie je, takže pohon 4×4 je spájaný výlučne s benzínovým trojvalcom.

Interiér vyzerá naozaj dobre aj napriek tomu,... Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Duster TCe 130 Extreme 4x4 (2024) Interiér vyzerá naozaj dobre aj napriek tomu, že sú v ňom použité prevažne tvrdšie plasty.

Keďže však Duster prešiel relatívne nedávno generačnou výmenou a zmeny sú naozaj výrazné, pozrime sa najprv na ne. Dizajnom urobil Duster obrovský krok vpred – má jednoduchšie a hranatejšie línie, ktoré mu veľmi svedčia a pridali mu na drsnosti. Pozitívne hodnotíme aj to, že je na ňom minimum chrómových doplnkov, zvonku v podstate žiadne.

V poslednom období niekoľko veľkých značiek obmenilo logo, v prípade Dacie je to určite vydarená zmena. Písmená D a C, štylizované ako prepojené oká reťaze majú svoj symbolický význam a navyše prednú masku opticky rozširujú. Predné aj zadné svetlá využívajú grafiku v tvare písmena Y, tento vzor sa objavuje aj dizajne kolies, ktoré majú väčší priemer než v minulosti a taktiež ho nájdete aj v interiéri.

Úplnou novinkou sú maskované kľučky zadných dverí, typické skôr pre športové kupé než SUV. Karosériu chránia robustné plasty v oblasti nárazníkov, hranatých blatníkov a prahov. Čierny materiál Starkle je mimoriadne odolný voči poškodeniu a keďže má rovnakú farbu v celej štruktúre (hĺbkovo), prípadné škrabance na ňom nevidieť. Obsahuje efektné biele recyklované častice, ktoré vytvárajú škvrnitý efekt.

Vyskúšali sme Daciu Jogger v kempovacej úprave priamo z fabriky
Video

V čom sa obe testované autá odlišujú, aj keď len minimálne, sú predné nárazníky. Na prvý pohľad pôsobia rovnako, ale všimnite si ich spodnú časť pod úrovňou hmloviek, ktorú má štvorkolka (na fotkách je zelená), mierne skosenú. To preto, aby si vylepšila nábehové uhly, ktoré sú 31, respektíve 36 stupňov, pričom predokolka má predný nájazdový uhol „len“ 24 stupňov.

V kabíne sú síce prevažne tvrdšie plasty, no vôbec nepôsobia zle, respektíve lacno. Skôr naopak. Prieduchy ventilácie si požičali motív písmena Y, palubná doska má dvojfarebné spracovanie a výplne dverí sú bohato štruktúrované. Úplne nové sedadlá sú o čosi komfortnejšie, obsahujú tuhšiu penu a naozaj jednoducho sa udržiavajú a čistia.

Zaujme aj volant, ktorý je v hornej a spodnej časti mierne skosený. Sedempalcový digitálny kokpit je štandardom od výbavy Expression a palubnej doske dominuje spolu s veľkým 10-palcovým dotykovým displejom infotainmentu, vo výbavách Journey a Extreme aj s navigáciou s aktuálnymi mapami a dopravnými informáciami v reálnom čase (zadarmo na 8 rokov). Nechýba ani bezdrôtové nabíjanie smartfónov a (bezdrôtová) kompatibilita s protokolmi Apple Car Play a Android Auto.

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme (2024)
Dacia Duster Hybrid 140 Extreme (2024)
+12Dacia Duster Hybrid 140 Extreme (2024)

Mimochodom, v prípade Dusteru by sme asi naozaj uvažovali o modeloch od druhej výbavy (Expression) vyššie. Teda, aby sme boli presní, úplne najnižšia výbava sa volá Essential a je v nej dostupná len základná verzia Eco-G 100 (17 490 eur). Potom existujú tri „štandardné výbavy" (Expression, Journey a Extreme), v ktorých sú dostupné všetky motorizácie, pričom výbavy Journey a Extreme sú cenovo totožné a veľmi podobné. S prižmúrením oka by sme mohli povedať, že Jorney je o niečo viac zameraná na komfort, Extreme zas na technológie.

Štyri verzie, štyri rôzne objemy kufra

Priestranný batožinový priestor ponúka maximálny objem až 517 l. Ale iba vo verzii TCe 130, teda ako 96 kW mild hybrid. Duster je asi vôbec prvým autom, ktoré sme testovali a ktoré ponúka v každej zo štyroch motorických verzií iný objem batožinového priestoru. V základnej verzii Eco-G 100 je to 453 litrov, nami testovaná štvorkolka sa môže pochváliť 456 litrami a full hybrid má pre zmenu 430 litrov. A keď sme už pri praktických veciach – novinkou je upínací systém YouClip, ktorý ma 6 úchytných bodov po celom vozidle, do ktorých môžete úplne jednoducho „nacvaknúť“, stojan na pohárik, uško na tašku, prídavné vnútorné svetlo a podobne.

Dacia Duster TCe 130 Extreme 4x4 (2024)
Dacia Duster TCe 130 Extreme 4x4 (2024)
+12Dacia Duster TCe 130 Extreme 4x4 (2024)

Pozrime sa pod kapotu. Testované motorizácie nemožno porovnávať. Full hybrid bude efektívny najmä pri častom využívaní auta v meste, štvorkolka zas neoceniteľná ak viete, že budete častejšie jazdiť po klzkom povrchu. Či už v zime na hory, alebo po poľných a nespevnených cestách – napríklad ak radi kempujete, máte radi turistiku, splavy alebo vlastníte chatu „mimo civilizácie“. Full hybrid a štvorkolka majú skrátka úplne inú cieľovú skupinu. Pozrime sa však, ako fungujú a či dávajú aj praktický zmysel. Začnime full hybridom, ktorý má v Dusteri svoju premiéru. Ten podľa údajov výrobcu v meste zvládne až 80 percent ciest na čisto elektrický pohon, takže by mal naozaj výrazne šetriť palivo.

Facebook X.com 7 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #SUV #Dacia Duster #test auta #autotest
Články podľa značiek