Krátko po predstavení limuzíny ID.7 prišiel Volkswagen s očakávanou verziou kombi. Tentoraz s prívlastkom Tourer a nie Variant ako sme boli zvyknutí. My sme si ho vyskúšali vo úvodnej verzii Pro Limited s batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh. „Elektrickému „Passatu“ praktickejšia karoséria nepochybne svedčí. No i tak nie je dizajnovým veľdielom. Od najväčšieho výrobcu áut v Európe a jedného z vôbec najväčších na svete, by sme očakávali viac invencie. Najmä ak má byť ID.7 jeho budúcnosťou. Ani tento model však celkom neutají vysokú batériu v podlahe. Jednoducho, platforma MQB „nestíha“ v tomto smere napríklad batériovým paketom Renaultu či MG, ktoré majú na výšku menej ako 11 cm.
Krajší ako liftback, väčší ako Arteon
Výsledok? Kým pri vyšších SUV ako ID.5 či ID.6 sa to stratí, pri pohľade na ID.7 si musíte zvyknúť na nezvyklé proporcie. Výškou pontónu pripomína doslova SUV. Aby to Volkswagen utajil, použil relatívne nízku kabínu a ID.7 natiahol do dĺžky až na 4 961 mm. Len pre zaujímavosť, je to o 133 mm viac a v porovnaní s Arteonom. Monumentálny je aj rázvor náprav s hodnotou 2 996 mm, ktorým nové elektrické kombi konkuruje modelom vyššej strednej triedy. Pomáhajú tiež 20-palcové kolesá, čierne prahy, ktoré sa snažia opticky odľahčiť robustný pontón a v prípade Toureru aj dlhá strecha lemovaná hliníkovou lištou. I tak je ID.7 na prvý pohľad akýsi ťažkopádny. Škoda. Ak sa už elektromobily nedokážu zbaviť obrovskej nadváhy, mohli by mať aspoň atletickejší vzhľad. Taká Tesla to napríklad vie.
Veľa na tom nezmenia ani „fičurky“ v podobe prednej svietiacej lišty, svietiaceho loga či transparentného zadného pásu, pod ktorým sú zadné LED reflektory a opäť svietiace logo, tentoraz v krvavočervenom odtieni. V každom prípade má ID.7 slušnú aerodynamiku s koeficientom Cd 0,25, čo prospieva dojazdu aj akustickému komfortu v kabíne. Vidieť to na jeho splývavých líniách, aerodynamicky optimalizovaných kolesách a kľučkách, predných vzduchových clonách v nárazníku, ale aj na zadnom strešnom spojleri a wingletoch, ktoré pomáhajú usmerňovať vzduch opúšťajúci boky karosérie. V našom prípade zvýrazňovali dizajn aj niektoré príplatky. Okrem spomínaných diskov Montreal aj matrixové svetlá IQ.Light a obrovská panoramatická strecha Smart Glass, ktorá dokáže meniť priehľadnosť.
Interiér celkom po novom
Tradiční zákazníci Passatu si budú musieť zvykať aj na nové poňatie interiéru a odlišnú ergonómiu. Čím vás ale ID.7 dostane v prvom momente, sú extra pohodlné sedadlá a záplava priestoru. V tomto smere je ID.7 o „level“ vyššie v porovnaní s Passatom či jeho príbuzným Škodou Superb. Platí to aj o veľkorysej šírke kabíny. Lakťovú opierku tvorí čalúnený kryt stredového boxu medzi sedadlami, ktorý je súčasťou rozmernej konzoly. Nastavovať sa nedá, ale je v ideálnej polohe. Volant má jemne sploštenú spodnú časť a kapacitné tlačidlá. Hoci nepatríme k ich obdivovateľom, treba im uznať vynikajúcu spätnú väzbu vďaka haptickej odozve. Klasický prístrojový panel by ste už ale hľadali márne. Pred vodičom je len úzky displej so základnými informáciami. Väčšinu ostatných na seba prebral obrí head-up displej s virtuálnou realitou.
Spodnú časť head-up displeja tvorí pás pre zobrazenie rýchlosti, dojazdu, spotreby, kým vrchná časť je venovaná práve navigácii a virtuálnej realite. Napríklad sa vám zobrazujú stredová čiara ak sa k nej príliš priblížite alebo levitujúce šípky navigácie. Minulosťou je aj pravá páčka na stĺpiku riadenia. Teraz tam sídli ovládač prevodovky. Stierače sa „presťahovali“ na ľavú stranu. Treba si na to zvyknúť, ale nejde o problém. Absolútnu väčšinu funkcií však ovládate cez 15-palcový infotainment. Pracuje nesmierne rýchlo a jeho grafika je priam dokonalá. Hardvéru je tu naozaj pramálo, ale displej obsahuje dve lišty, jednu hore a jednu dole s najčastejšie používanými funkciami. Takže napríklad otravný asistent na upozornenie o prekročení rýchlosti deaktivujete len dvoma klikmi. Domovská obrazovka je navyše rozdelení na štyri polia, čo znamená, že súčasne môže zobrazovať navigáciu, spotrebu, prehrávanú hudbu alebo rôzne ďalšie informácie. Je na vás, akosi obrazovku nakonfigurujete.
Inovácie len pre inovácie
Ovládanie hlasitosti a teploty klimatizácie má na starosti dotyková lišta pod displejom. Konečne osvietená. Zložitejšie funkcie klimatizácie musíte ovládať cez obrazovku. Asi najviac šokuje, že sa tak nastavujú aj prieduchy ventilácie, teda smer prúdenia vzduchu. To čo by ste v noci poľahky zvládli jednou rukou bez toho, aby ste odvrátili oči od cesty, musíte teraz pracne riešiť vizuálne a krúžiť prstom po povrchu infotainmentu. Očarenie Teslou zašlo vo Volkswagene, ktorý bol donedávna ergonomickou ikonou, príliš ďaleko. Nevidíme v tom žiadnu logiku a ešte to musí byť poriadne drahé. A nájde sa tu viacero zvláštnych prvkov. Tak napríklad smart klimatizácia nemá v móde „dobrý výhľad“ integrovanú funkciu vyhrievania spätných zrkadiel. Tá sa ako jedna z mále vecí ovláda naďalej hardvérom na dverách. Vyhrievanie okien, volantu či sedadiel je pritom priamo na displeji.
Prekvapí aj systém otvárania okien z miesta vodiča. Nie sú tu štyri tlačidlá, ale len tri. To tretie slúži na výber toho, či chcete ovládať okná v predných alebo zadných dverách. Takže to chce klik navyše. Často pomýlite a omylom stiahnete zadné okno namiesto predného. Koľko asi Volkswagen ušetril na jednom tlačidle? Zato sa mu podarilo skomplikovať život vodičovi. Za slabšiu stránku ID.7 považujeme aj obmedzený výhľad. Hrana dverí je veľmi vysoko a predné stĺpiky príliš masívne. Zato musíme pochváliť množstvo odkladacích priestorov. Napríklad v plávajúcej stredovej konzole. Sú tu držiaky na nápoje, nabíjačka smartfónov aj USB-C porty. Ak tento priestor nepotrebujete, dá sa elegantne zakryť roletkou. Nadšení budete aj z miesta vzadu . Na nohy máte obrovský priestor. Nad hlavou je to o čosi skromnejšie, keďže sa sedí vyššie ako vpredu, ale nie dramatické.
Kufor pre celú rodinu
Zvlášť ak máte obriu panoramatickú strechu Smart Galss, ktorá zväčšuje rezervu aspoň o 30 mm. My by sme si ju ale v zozname príplatkov rozhodne nezaškrtli. Dokáže síce meniť priehľadnosť, čo je možno efektné, ale v zime z nej ide chlad a v lete nedokáže zachytiť 100 % slnečného žiarenia. Prospešná nie je ani pre tuhosť karosérie. Kiež by túto megaplochu využil Volkswagen na solárne články. Keď to vie Toyota v hybridnom Priuse, tak prečo nie Volkswagen na elektromobile? Možno sa to nezdá, ale aj takýto slabý zdroje energie vie ročne pridať stovky kilometrov zdarma. Sedadlá sú delené v pomere 40 : 20 : 40 a nechýba ani široká výklopná opierka s držiakmi na nápoje, pričom si môžete vybrať jeden z dvoch sklonov operadiel
Kufor má základný objem 605 litrov, na Passat sa teda ID.7 celkom nechytá, no stále je to veľkorysý údaj. Rodinná dovolenka? Žiaden problém. Prístup uľahčuje elektricky ovládané veko, bohužiaľ bez tlačidla na súčasné zatvorenie a uzamknutie auta. Zato príde vhod nožný senzor. Pod dvojitou podlahou nájdete miesto na nabíjacie káble. Pod dnom je ešte jedna úzka, ale hlboká schránka. Ak si však vyberiete audio so subwooferom o časť jej objemu sa ukrátite. Po sklopení operadiel ponúkne ID.7 takmer vodorovnú ložnú plochu a celkový objem 1 714 litrov. Škoda, že nemá predný kufor, takzvaný frunk. A to ani v našej verzii s pohonom zadných kolies, čo dáva šancu aspoň na pár užitočných litrov pod prednou kapotou. V tomto smere sú na špičke stále kórejské elektromobily.