
Škode sa s elektromobilmi darí. Jej Enyaq je najúspešnejší elektromobil koncernu VW a v súčasnosti štvrtým najlepšie predávaným elektromobilom v Európe. Nový Elroq elektrické ťaženie Škody len a len posilní. Cenu sa jej totiž podarilo skresať na 31 510 eur. Nie je to málo, ale vo svete elektromobilov veľmi lákavá suma. Dokonca sa podobá cene podobne výkonného Karoqa s automatickou prevodovkou. Po prvýkrát tu teda máme čosi, čo by sa dalo nazvať cenovou paritou. Je to zaujímavé, pretože Elroq je v podstate len skrátenou verziou výrazne drahšieho Enyaqu. Práve táto stratégia však umožnila Škode znížiť vývojové a výrobné náklady na minimum. Pre zákazníka je to nepochybne výhoda, pretože v podstate dostáva Enyaq s menším kufrom a lepšou cenou.


Bezkonfliktný dizajn
Elroq má s Enyaqom identický rázvor náprav 2 760 mm. V šírke a výške ide o rozdiely v jednotkách milimetrov. Kratší je len vďaka skráteniu zadného previsu o 170 mm. No aj napriek rozsiahlej unifikácii, ktorú vidieť napríklad na identických dverách, sa dizajnérom podarilo Elroq odlíšiť od svojho väčšieho súrodenca. Myslíme si, že odviedli dobrú prácu. Elroq má nekonfliktný dizajn a je prvým zástupcom nového štylistického jazyka Modern Solid. Vidieť to najmä spredu, kde prichádza s novou maskou Tech-Deck Face. Pod týmto honosným názvom sa skrýva čierny plastový kryt, pod ktorým sa nachádzajú senzory asistenčných systémov. Vyzerá to veľmi moderne., podobne ako osem horizontálnych diód s funkciou smerových, obrysových a denných svetiel.

Spodná časť reflektorov sa stará o diaľkový a stretávací režim. Drahšie verzie sa môžu pochváliť matrixovou technológiou. Premiéru má na Elroqu aj nápis Škoda na prednej kapote a to s novým 2D fontom. Elroq má tiež odlišné nárazníky a užší zadný stĺpik. Zadné LED svetlá ale opäť neutaja príbuznosť s väčším bratom. Svet SUV zvýrazňuje Elroq čiernymi lemami blatníkov. A pochváliť sa môže aj dobrou aerodynamikou, čo je pri elektromobiloch veľmi dôležité. Koeficient odporu vzduchu CD je len 0,26. Napríklad aj vďaka žalúziám v prednom nárazníku, hladkému podvozku či novým spätným zrkadlám. Pohľad do kabíny opäť odhaľuje príbuznosť s Enyaqom. Zvnútra v podstate nemáte možnosť rozoznať v akom aute sedíte. Ale to nie je kritika. Naopak, dostávate totiž rovnako priestranný interiér.


Jediným vizuálnym rozdielom je nový volant s nápisom Škoda namiesto loga. Páči sa nám celkové spracovanie kabíny, ktoré pôsobí hodnotne a solídne. Pri mnohých elektromobiloch, ktoré dávajú na obdiv recyklované materiály, to nebýva zvykom. Elroq má tiež vynikajúce sedadlá a je z neho dobrý výhľad. Tak ako v Enyaqu má vodič pred sebou len malý displej s údajom rýchlosti a dojazdu. Absolútna väčšina funkcií sa zobrazuje či ovláda cez veľký 13-palcový infotainment. Má vynikajúce rozlíšenie a podstatne rýchlejšie reakcie než si pamätáme z Enyaqu. Ovládanie hlasitosti uľahčuje dotyková lišta. Ďalšie tlačidlá uľahčujú prístup k jazdným režimom, parkovacej kamere, zamykaniu interiéru a vyhrievaniu zadného okna. Elroq teda predvádza vydarený mix hardvéru a digitalizácie.
Kufor menší o 115 litrov. Vadí to?
Zdedil však nešikovné ovládanie „prevodovky“ bez parkovacej polohy P a automatické štartovanie, ktoré vám robí viac problémov ako radosti. Elroq je pripravený na jazdu hneď ako si doň sadnete, nemusíte teda stlačiť tlačidlo štart, a vypne sa, keď z auta vystúpite. To aj vtedy keď to nechcete, napríklad z dôvodu vykurovania kabíny pri krátkej zastávke. Nezmení sa to ani vtedy, keď necháte v aute kľúč. Enyaq sa vždy vypne a zhasne svetlá. Pôsobí to otravne a zmätočne. Vzadu vládnu kráľovské priestorové pomery. Miesta dosť je na nohy aj nad hlavou. Naozaj sa niet na čo sťažovať. Operadlá sú delené v pomere 40 : 60 a nechýba ani otvor na lyže. Sedadlá majú navyše veľkorysé rozmery.


Kufor je ďalšou silnou zbraňou Elroqa. Má síce o 115 litrov menej ako Enyaq, ale stále slušných 470 litrov. Navyše predvádza množstvo prvkov Simply Clever. Je tu dvojitá podlaha, pod ktorou je miesto na káble. Jeden môžete uložiť aj do sieťky pod pevným plató. Plató sa dá navyše umiestniť asi do polovice výšky kufra, čím ho rozdelíte. Nechýbajú postranné háčiky a akési poličky po bokoch. Po sklopení operadiel vytvorí Elroq takmer vodorovnú podlahu. Možností usporiadania je toľko, že Škoda umiestnila do batožinového priestoru QR kód, ktorý vás presmeruje na náučné video. Škodu budete milovať aj vďaka veľkému Jumbo boxu medzi sedadlami, držiakom na tablety a nápoje či dáždnikom vo dverách. V tomto smere nemá rovnocenného súpera.
