
Elektromobily v našich zemepisných končinách nepatria práve medzi bestsellery. Za prvých desať mesiacov tohto roku sa ich na Slovensku predalo 1 900, čo značí trhový podiel na úrovni 2,48 percenta, takže v tomto smere patríme medzi vôbec najhoršie krajiny v celej EÚ.
Pokiaľ ide o konkrétne modely, zatiaľ sa najlepšie darí Enyaqu (209 kusov) a objemovo najviac elektromobilov predáva značka Volkswagen. To však neznamená, že na trhu nie sú ďalšie zaujímavé elektrické autá. Patrí k nim aj u nás trochu opomínaný elektrický Renault Scenic, ktorý je navyše ešte stále úradujúcim európskym Autom roka. Ten z nejakého neznámeho dôvodu v štatistikách predaja Zväzu automobilového priemyslu zatiaľ chýba, takže presnejšími číslami nevieme poslúžiť.
Vydarený dizajn, prémiová kvalita
Scenic prišiel na svet v roku 1996 ako prvé MPV v kompaktnej triede a dobre sa mu darilo až do nástupu módnej vlny SUV a crossoverov, ktorá kategóriu MPV doslova „zabila“ . Obeťou bol aj Scenic, ktorého výroba oficiálne skončila v roku 2022. Netrvalo však veľmi dlho a na scénu sa vrátil opäť – s kompletne prepracovaným dizajnom a ako čistý elektromobil.

Scenic E-Tech čiastočne vychádza z elektrického Méganu, s ktorým zdieľa platformu CMF-EV. Je však od neho podstatne väčší, keďže predsa len sa čiastočne vracia ku svojim MPV koreňom. Na dĺžku má 4 470, na šírku 1 864 a na výšku 1 570 mm. Je teda o 270 mm dlhší, o 100 mm širší a o 65 mm vyšší. Rázvor náprav sa natiahol taktiež až o 100 mm na konečných 2 780 mm. Dizajnom sa Scenic s elektrickým Méganom E-Tech rozhodne nepomýlite. A nielen kvôli rozmerom. Má odlišné svetlá, nový výrazný svetelný podpis a úplne inú masku, ktorú tvoria prekrývajúce sa diamanty.
Z profilu pripomína Scenic skôr SUV než MPV, najmä pre väčšiu svetlú výšku a masívne prahy. Na testovanom aute sme mali aj veľké 20-palcové kolesá. Zadný stĺpik evokuje siluetu kupé, no strecha sa klenie pomerne vysoko, aby karoséria ponúkla dostatok miesta a aj veľký kufor s objemom 545 litrov. Zadné svetlá zaujmú grafikou v tvare šípok.
Interiér autá nás prekvapil eleganciou a spracovaním, ktoré by sme očakávali skôr od luxusných značiek. Koniec-koncov, testovaný elektrický Scenic mal aj takú vymoženosť, akou je panoramatická strecha Solarbay s technológiou tekutých kryštálov. Pri nej možno regulovať priehľadnosť samostatne v prednej a zadnej časti – od úplne priehľadnej až po zatmavenú, trvá to len pár sekúnd. Po opustení vozidla strecha vždy stmavne, aby znížila prehrievanie interiéru pri parkovaní, po naštartovaní sa vráti do pôvodného nastavenia. Renault tvrdí, že toto riešenie ušetrí v porovnaní s klasickou roletkou šesť až osem kilogramov hmotnosti a zvýši priestor nad hlavou o vôbec nie zanedbateľných 30 mm. Priplatíte si zaň 1 500 eur.
Priestranný interiér
Dominantnými prvkami v mimoriadne elegantnom interiéri sú dva displeje – 12,3-palcový digitálny prístrojový štít a 12-palcový vertikálne orientovaný displej infotainmentu so systémom OpenR Link, založený na Androide a s integrovaným vyhľadávačom Google a 50 aplikáciami. Displej je intuitívny a veľmi dobre reaguje na dotyk, no niektoré funkcie sme museli hľadať pomerne hlboko v menu. Použité materiály v kabíne sú nadštandardne kvalitné, minimálne tie, ktoré sú „najviac na očiach“.
Sedadlá sú pohodlné, dobre tvarované a poskytujú dostatok opory aj na dlhších cestách, kde si navyše môžete aktivovať aj masáž. Vnútorný priestor – vpredu aj vzadu – je naozaj silnou stránkou Scenicu E-Tech. Ak k tomu prirátame vyššie zmienený veľký kufor, je to naozaj vydarené rodinné auto. Navyše si ho možno dokonale prispôsobiť aj vďaka ambientnému osvetleniu so 48 farbami a so zvukom elektromobilu sa „pohral“ Jean Michel Jarre, ktorý pomohol vytvoriť decentnú a nerušivú zvukovú kulisu. A keď sme už pri zvuku – v testovanom aute sme mali veľmi dobre hrajúce high-endové 410 wattové audio Harman-Kardon s 9 reproduktormi (vrátane subwooferu), ktoré je štandardnou súčasťou výbavy Iconic, v strednej si zaň priplatíte 850 eur.
Samozrejmosťou je plná bezpečnostná výbava, ktorú tu nebudeme ani rozpisovať, skôr by sme chceli upozorniť na dve celkom zaujímavé „vychytávky“. Prvou je dobre fungujúca navigácia, optimalizovaná pre elektromobil. Tá zohľadňuje preferencie vodiča a vyhľadáva optimálne dobíjacie miesta na zvolenej trase podľa preferovaných typov nabíjania. Trasu samozrejme upravuje tak, aby bola čo najrýchlejšia, pričom automaticky aktualizuje plánované zastávky na dobitie podľa skutočnej spotreby a zohľadňuje pri tom vodičov jazdný štýl, prekážky, zápchy a ďalšie obmedzenia. Najmä na dlhších cestách sa celkom oplatí takýto plánovač používať, dokáže ušetriť dosť času.
Druhou je tzv. Safety Coach, ktorý vyhodnocuje jazdné návyky a odporúča vodičovi zlepšenia pre úspornejšiu a aj bezpečnejšiu jazdu. Dali sme si záväzok, že aspoň jednu jazdu v meste spravíme na 100 percent v oboch sledovaných kritériách (Safety a Eco) zároveň, ale nevydalo…