
Renault sa nikdy nebál experimentovať a nie vždy mu to vyšlo, no v prípade modelu Rafale sa z hľadiska dizajnu vybral podľa nás dobrým smerom. A to je dôležité, pretože Rafale má byť „crème de la crème“, respektíve vlajková loď v portfóliu francúzskej automobilky. Aj preto dostal modelové označenie po lietadle Caudron Renault Rafale, čo bola v roku 1934 stíhačka, ktorá stanovila vo svojej triede rýchlostný rekord.
Kým sa však dostaneme k detailom, pozrime sa najprv na to, ako sa auto predáva. Predobjednávky boli na Rafale spustené vo februári, no reálne sa auto dostalo do predaja až pred letom, takže 66 predaných kusov do konca novembra považujeme za slušné číslo pri aute, ktoré začína na cene takmer 40-tisíc eur. Bestsellery Renaultu sú totiž na opačnom konci cenového spektra – sú nimi Clio (340 kusov) a Captur (485 kusov).
Púta pozornosť
Rafale je postavený na platforme CMF-CD, rovnako ako napríklad Austral alebo Espace a vsádza na módny dizajn SUV-kupé. Má na dĺžku 4 710 mm, len o 12 mm menej ako Espace, šírku 1 860 mm a výšku 1 613 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 740 mm je rovnaký ako pri Espace.

Tým však podobnosť končí. Karoséria je však prakticky nová. Renault dokonca tvrdí, že Rafale štartuje novú epochu dizajnu, inšpirovanú logom automobilky. Diamantové motívy sa tak premietli do zložito štruktúrovanej masky aj ostrých fazetových prelisov. Platí to aj o grafike svetiel, podobnej s modernizovaným Cliom. Z profilu upúta plynulá krivka kabíny v štýle fastbacku a vzadu svetlá umiestnené čo najďalej od seba, aby podporili pocit šírky. Oceňujeme aj jeho proporčnú vyváženosť (dĺžka previsov, prednej kapoty, rázvor, uhol klesania strechy), keď celkový dizajn pôsobí veľmi prirodzene, v rámci svojej kategórie to je podľa nás jedno z najkrajších áut.
Dominantnými prvkami na prístrojovej doske sú dva displeje – 12,3-palcový digitálny štít a 12-palcový vertikálne orientovaný „tabletový“ displej, ktoré ešte môže doplniť 9,3-palcový príplatkový (700 eur) head-up displej. Ten je ale dostupný len pre strednú a najvyššiu výbavu. Vďaka previazaniu s obchodom Google Play si môžete vybrané aplikácie stiahnuť priamo do auta. K dispozícii navyše máte Google Maps s aktuálnymi dátami o doprave.
Multimediálny systém OpenR Link je intuitívny, rýchly a do veľkej miery, aj vďaka možnosti sťahovania aplikácií, individualizovateľný. Ergonomické sedadlá s prešívaním vo farbách francúzskej trikolóry a s možnosťou vyhrievania, ventilácie a masáže (u vodiča) poskytujú dostatočný komfort aj na dlhších cestách. Vzadu sa nachádza aj naozaj veľkoryso poňatá lakťová opierka s integrovaným držiakom na mobily, respektíve tablet.
Všimnite si veľké madlo v stredovom tuneli, ktoré by možno niekto mohol považovať za volič automatickej prevodovky – ale nie je to tak. Je to naozaj obyčajné a zbytočne obrovské madlo, slúžiace na manipuláciu so stredovou opierkou, kde je aj indukčná nabíjačka.
Vnútorný priestor je na úrovni priamych konkurentov. Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta na nohy a napriek zvažujúcej sa streche aj na hlavu a kufor ponúka naozaj veľkorysý objem až 630 litrov.
Podobne ako elektrický Scenic, ktorý sme testovali nedávno, sa aj Rafale môže pochváliť takou vymoženosťou, akou je panoramatická strecha Solarbay s technológiou tekutých kryštálov. Pri nej možno regulovať priehľadnosť samostatne v prednej a zadnej časti – od úplne priehľadnej až po zatmavenú, trvá to len pár sekúnd. Po opustení vozidla strecha vždy stmavne, aby znížila prehrievanie interiéru pri parkovaní, po naštartovaní sa vráti do pôvodného nastavenia. Renault tvrdí, že toto riešenie ušetrí v porovnaní s klasickou roletkou šesť až osem kilogramov hmotnosti a zvýši priestor nad hlavou o vôbec nie zanedbateľných 30 mm. Priplatíte si zaň 1 500 eur.