Je „malý“ motor aj slabý?
Pod kapotou Renaultu Rafale je zaujímavá kombinácia, ktorá by niekoho mohla zviesť k pochybovaniu o adekvátnosti použitého agregátu. Auto totiž poháňa 1,2-litrový trojvalcový motor, spojený s dvoma elektromotormi, ktoré majú spolu kombinovaný výkon 200 koní (147 kW). Tento hybridný systém využíva batériu s kapacitou 1,7 kWh, ktorá umožňuje krátkodobú jazdu na čisto elektrický pohon, najmä v mestských podmienkach. (Renault tvrdí, že v meste Rafale zvláda na elektrinu až 80 percent jázd).
Spaľovací motor má 130 koní (96 kW), hlavný elektromotor dodáva ďalších 68 koní (50 kW) a tretím do partie je klasický štartér generátor s výkonom 34 koní (25 kW). Motory dopĺňa multimodálna automatická prevodovka, ktorá má štyri stupne vyhradené pre spaľovací motor a dva pre elektromotor.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne Rafale za 8,9 sekundy, čo síce nepôsobí nijako impozantne, no pre SUV tejto veľkosti je to slušná hodnota. Navyše subjektívne sa nám zdala akcelerácia podstatne lepšia, než ukazuje „tabuľková“ hodnota, za veľmi slušné rozjazdy vďačí Rafale najmä elektromotoru s maximálnym krútiacim momentom, dostupným prakticky hneď po naštartovaní.
Pri mestských rýchlostiach jazdí Rafale často na elektrický pohon, čím znižuje spotrebu paliva. V meste sa dostanete na 4,5 litra, dlhodobý priemer sa dá dosiahnuť okolo 5,5 litra, avšak pri dynamickejšej jazde alebo na diaľnici spotreba môže presiahnuť 7 litrov.
Podvozok Rafale je naladený skôr komfortne, čo znamená, že dokáže elegantne zvládnuť nerovnosti na cestách – a to aj na veľkých 20-palcových kolesách. V zákrutách sa správa stabilne, hoci pri ostrejšom prejazde cítiť mierne náklony karosérie. Auto sa môže pochváliť aj natáčaním zadných kolies (4Control Advance), čo oceníte nielen pri dynamickejšej jazde, ale aj pri parkovaní a všeobecne pri jazde v meste v stiesnenejších uličkách. Riadenie je presné, ale nie príliš ostré – ide o zlatú strednú cestu medzi športovým SUV a rodinným autom.

Rafale exceluje v mestskej premávke, kde jeho hybridný pohon prispieva k tichej a plynulej jazde. Na diaľnici však poznať, že motor musí pracovať intenzívnejšie, čo trochu cítiť na hlučnosti a aj na strate pružnosti. Inak je však auto odhlučnené veľmi dobre, v meste a na okreskách motor prakticky vôbec nepočuť.
Renault Rafale je vybavený množstvom asistenčných systémov. Patria k nim napríklad adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovací asistent, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické núdzové brzdenie, celkovo ich sú približne tri desiatky, mnohé však patria k príplatkovým. Chválime, že opakovaním stlačením špeciálneho tlačidla naľavo od volantu možno niektoré výstražné funkcie vypnúť a dokonca si sami môžete nakonfigurovať, ktoré.

Testovaný Renault Rafale 1.2 E-Tech 200 na slovenskom trhu začína s cenou tesne pod 40-tisícovou hranicou, čo je vzhľadom na veľkosť a výbavu rozumne nastavená cena. V základe pritom už sú adaptívne LED svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu (vzadu aj s kamerou), dvojzónová automatická klimatizácia, možnosť voľby jazdných režimov, bezkľúčový prístup, multimediálny systém aj s navigáciou od Google, 20-palcové kolesá a pár ďalších drobností.
Nami testovaná stredná výbava Esprit Alpine auto zdraží o štyri tisícky, no do základu pribudnú napríklad systém natáčania zadných kolies 4Control, elektrické ovládanie kufra, sledovanie mŕtveho uhla aj s korekciou dráhy a množstvo dizajnových drobností. S príplatkovou výbavou za vyše 7-tisíc eur (časť z nej spomíname vyššie) sa cena testovaného auta dostala nad 50-tisícovú hranicu, čo už nie je málo.
Záver
Pokiaľ ide o kombináciu trojvalca s elektromotorom, tak z nášho pohľadu dáva zmysel. Elektromotor pridáva autu na dynamike pri rozjazdoch a predbiehaní, navyše v meste naň dokáže auto spraviť naozaj pomerne veľkú porciu kilometrov, čo sa podpisuje na nízkej spotrebe. Energiu získava účinnou rekuperáciou, ktorá sa dá navyše dá regulovať v štyroch stupňoch (intenzitách).

Ale čo pokladáme za dôležité – subjektívne sme nedostatok výkonu absolútne nepociťovali. Rafale je až prekvapivo dynamický a ako sme už spomenuli – pohodlný aj na veľkých 20-palcových kolesách. Oceňujeme na ňom aj natáčanie zadných kolies, ktoré rozhodne nemožno považovať len za nejakú kozmetickú výpomoc. A v neposlednom rade vyzdvihujeme dizajn, ktorý je naozaj vydarený a robí z Rafale atraktívne auto za rozumnú cenu, najmä v kombinácii so základnou výbavou, ktorú považujeme za dostatočnú a dobre nakonfigurovanú.