Jazdený Ford Focus je auto dvoch tvárí. V tretej generácii prišiel totiž na trh s trojvalcovými motormi a – úprimne povedané – nebola to žiadna sláva. Išlo totiž o pomerne poruchové agregáty, pri ktorých sa ako zásadné problémy javilo zanedbané nastavenie ventilových vôlí kvôli obťažnému postupu, čo je vec, ktorá mohla mať pre motor dramatické následky rovnako ako mechanické poruchy spôsobené rozdrobením kúskov rozvodového remeňa do oleja.
Vydarený reparát
Ford to však s trojvalcami nevzdal a v roku 2018 prišla štvrtá generácia Focusu, opäť s trojvalcom s možnosťou vypnutia jedného valca. Ten však bol nový a konštruktéri sa evidentne poučili z problémov predošlej generácie a pripravili agregát, ktorý sa pre zmenu zaradil k najspoľahlivejším trojvalcom na trhu. Takže našou prvou radou je, orientujte sa pri Focuse skôr na jeho štvrtú generáciu, čiže na autá od roku výroby 2018 a novšie.

Focus kombi bude dobrou voľbou, ak hľadáte rodinné auto s veľkým priestorom a kufrom, ktorého objem atakuje 600-litrovú hranicu. Interiér je jednoduchý a prehľadný, vo 4. generácii už máte aj veľký 8-palcový centrálny displej infotainmentu. Vo verzii s navigáciou treba myslieť na potrebnú dodatočnú aktualizáciu máp, pretože novšie cesty, napríklad diaľnicu D4 alebo rýchlostnú cestu R7 vo vozidle z roku 2018 nenájdete.
Volič 8-stupňovej automatickej prevodovky sa nachádza v stredovom tuneli, je otočný a zaberá minimum miesta. Vedľa neho sa nachádzajú držiaky nápojov, elektronická ručná brzda a tlačidlá pre zmenu jazdných režimov, spustenie parkovacieho asistenta či nastavenia head-up displeja, samozrejme, ak ho v aute máte.
Spoľahlivý trojvalec
My sme testovali trojvalec s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 240 Nm. Automat trochu obmedzuje dynamický potenciál tohto agregátu. Zrýchľuje plynulo a pozvoľna, ak chcete od neho dynamickejší prejav, treba razantnejšie narábať s plynovým pedálom, na čo je už prevodovka ochotná reagovať aj podradením o dva stupne.
Ako sme už napísali, je to spoľahlivý motor, pri ktorom by sme jedine odporúčali nepodceňovať pravidelnú výmenu oleja, pokojne aj v o niečo kratšom než predpísanom intervale. Ak budete jazdiť prevažne v meste, dlhodobá kombinovaná spotreba sa temer naisto bude pohybovať mierne nad 7-litrovou hranicou, možno sa dostanete až na 7,5 litra. Naopak, pokiaľ budú pri vašich jazdách prevažovať skôr okresky, dostanete sa aj pod 6 litrov.
Okrem vnútorného priestoru vyniká Focus aj veľmi dobrým podvozkom a presným riadením, čo si užijú najmä šoféri preferujúci dynamickejšiu jazdu. Tí si však budú skôr voliť výkonovo silnejší variant testovaného motora, ktorý ponúka až 134 kW (182 koní). Na bežné jazdenie je automat výborný, ak chcete jazdiť dynamickejšie, asi by sme volili verziu s manuálnou prevodovkou. V prípade Focusu 4. generácie je už vo všetkých variantoch 6-stupňová.
Záver
Z nášho pohľadu je Focus 4. generácie vo verzii kombi naozaj priestranným autom s veľkým kufrom a kompletne prepracovaným trojvalcom, ktorý sa radí k spoľahlivým motorom. Pri tomto aute by sme sa pred kúpou o niečo viac sústredili na kontrolu korózie, na ktorú je možno Focus o niečo viac náchylnejší. My sme testovali auto z roku 2018 v silnej výbave ST-Line, kam patrili napríklad bezkľúčové ovládanie, automatická klimatizácia, adaptívny tempomat, navigácia, denné a zadné LED svetlá, vyhrievané predné sedadlá a mnoho ďalších vecí.
V čase testu malo auto najazdených 90 000 kilometrov a jeho cena bola 15 199 eur.