
Cupra patrí k najdynamickejšie rastúcim automobilovým značkám na svete. Vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu, dovtedy bol jej názov prepožičiavaný športovým výkonnejším verziám Seatov. Ak sa pozrieme na jej predaje za rok 2023, tak táto mladá španielska značka dokázala na trh umiestniť vyše 230 000 áut, za prvých 9 mesiacov uplynulého roku to bolo 180 000 vozidiel, čo značí, že tohtoročné predaje budú na úrovni rekordného roku 2023, prípadne možno dokonca ešte o niečo vyššie.
A ako sa darí Cupre na Slovensku? V roku 2023 predala na našom trhu takmer 500 áut. Absolútnym bestsellerom bol Formentor (292 predaných kusov). Keďže už máme aktuálne výsledky za prvých 11 mesiacov uplynulého roku, môžeme sa pozrieť na to, ako sa Cupre darilo v období od januára do novembra 2024. V tomto období umiestnila na slovenskom trhu 355 áut, čo je medziročne menej ako v roku 2023, keď ich bolo až 448. Čo sa však nezmenilo, je absolútna predajná dominancia Formentoru. Za 11 mesiacov roku 2024 sa z neho predalo až 215 kusov, čo značí, že tvorí vyše 60 percent celkových predajov Cupry na Slovensku.
Keď je dobré ešte lepším
A práve modernizovaný Formentor, navyše v jeho najexkluzívnejšej a najsilnejšej 333-koňovej verzii s pohonom oboch náprav sme koncom minulého roku vyskúšali. Pozrime sa najprv na to, čo vlastne modernizácia priniesla.
Formentor predstavila Cupra v roku 2020 ako prvý vlastný model, ktorý už nebol iba prepracovaným Seatom. Teda, pravdu povediac, pôvodne mal byť, to sa ale nakoniec pod taktovkou vtedajšieho šéfa Lucu de Mea (dnes šéf Renaultu) nestalo. A bolo to dobré rozhodnutie. Crossover postavený na platforme Leonu si okamžite získal srdcia fanúšikov mladej španielskej značky. A keď na trh vstúpila vrcholová verzia VZ5 so silným 5-valcom 2,5 TSI od Audi, stal sa doslova ikonou a bestsellerom Cupry. A tým je až dodnes.

Aby zostal v dobrej kondícii, podstúpil po štyroch rokoch facelift – a to pomerne výrazný a hĺbkový, ktorý sa dotkol dizajnu a aj technológií. Cupra, ktorá si získala ešte v časoch, keď bola súčasťou Seatu povesť športovo ladenej značky, sa rozhodla dať svojmu crossoveru extravagantnejšiu prednú masku, čo sa však nestretlo s jednoznačne pozitívnym ohlasom.
Prepracovaná je prakticky celá predná časť. Formentor dostal po vzore nových modelov „žraločí nos“. Z pôvodnej prednej masky ostala iba úzka štrbina. Väčšina chladiaceho vzduchu sa tak k motoru privádza cez obrovský sací otvor v nárazníku s masívnymi rebrami. Logo sa presunulo priamo na kapotu. Nové sú aj LED svetlá s trojicou trojuholníkových segmentov, ktoré vytvárajú nezameniteľnú grafiku, evokujúcu šachovnicu štartovacej vlajky. Nový vzhľad prednej masky dosť polarizuje – niektorým sa vyložene s „trojuholníkovou grafikou“ páči, iným sa zdá, že redizajn mu ubral na športovosti.
Z profilu a v zadnej časti sa toho až tak veľa nemenilo. Zásadnou zmenou sú najmä zadné svetlá, opäť s trojuholníkovým motívom, prepojené diódovou lištou so svietiacim logom Cupry. Nový je aj zadný nárazník, difúzor a hranaté koncovky výfukov. Vzadu sme mali výfukový systém Akrapovič, ktorý navýšil cenu auta o vyše 4-tisícky a podľa nás je na zváženie, či tento príplatok za to stojí. Skôr by sme sa prihovárali za výbavový balík Extreme, ktorý je síce ešte o dve tisícky drahší, no je nakonfigurovaný naozaj dobre. O tom však neskôr. Pozrime sa najprv do kabíny.
Tam je zmien menej. Infotainment používa zdokonalené užívateľské rozhranie s novým menu 12,9-palcovej dotykovej obrazovky s ľahším ovládaním hlasitosti rádia a teploty. Lišta App Bar na displeji obsahuje navyše nové skratky pre ľahší prístup k najčastejšie používaným funkciám jediným klikom. Novinkou je špičkové audio od Senheiseru s výkonom 390 W a 11 reproduktormi. To, čo však v kabíne zaujalo hneď na prvý pohľad, boli športové škrupinové sedadlá Sabelt, navyše vyhrievané, elektricky nastaviteľné a s pamäťou. Treba pri nich rátať s tým, že sú relatívne tvrdšie so silným bočným vedením a nie každej postave budú vyhovovať.
Práve tie sú súčasťou balíku Extreme +, za ktorý si priplatíte takmer 6 400 eur. Nie je to málo, ale ak to rozmeníme na drobné, tak okrem už spomenutých športových sedačiek obsahuje ešte predné matrixové LED svetlá, sledovanie mŕtveho uhla a kontrolu okolia pri cúvaní, navigáciu Plus, inteligentný parkovací asistent, prémiové audio Immersive od Sennheiseru s 11 reproduktormi, špičkové predné brzdy Akebono a celú sériu bezpečnostných asistentov navyše.