
Svet elektromobilov ovládli jednoznačne SUV. Táto móda má však aj svoje neresti. SUV sú ťažšie a majú väčší odpor vzduchu. A to sú faktory, ktoré elektrickým autám príliš nesvedčia. Energia, ktorú uložíte do batérie totiž stále nezodpovedá energii paliva v 50 či 60-litrovej nádrži. Takže väčšie odpory znamenajú kratší dojazd. Pritom sú na trhu elektromobily, ktoré pred sebou nemusia rozrážať vzduch veľkou čelnou plochou a pritom hravo zvládnu rolu rodinného auta. Patrí k nim aj Peugeot e-308 SW – jedno z mála elektrických kombi na trhu. V podstate tú máme len čínske MG5, Opel Astra Sports Tourer Electric a neporovnateľne drahšie BMW 5 z prémiového rybníka.

Preto sme sa rozhodli prevetrať elektrickú tristoosmičku v dlhodobom teste. A ešte k tomu v zime, ktorú elektromobily veru radi nemajú. Do rúk sa nám dostala vrcholová verzia e-308 GT, napokon, s čisto elektrickým pohonom sa Peugeot 308 kombinuje výlučne s najvyššími úrovňami vybavenia Allure a GT. Vyrovná sa svojim súrodencom so spaľovacími motormi? Verte, že v úžitkových vlastnostiach nijako nezaostáva, dokonca je na tom lepšie než plug-in hybridné verzie 308, ktoré vás síce nenútia plánovať nabíjanie počas dlhých ciest, zato vás oberú o veľkú časť kufra. V tomto smere je e-308 priam geniálna. V ničom sa nelíši od sestier spaľujúcich benzín či naftu.


Zvonka sa na batérie „nehrá“
Dokonca ani navonok nedáva e-308 na známosť svoj ekologický pohon. Je tu len zaslepená predná maska, no s rovnakou štruktúrou, aerodynamicky optimalizované 18-palcové disky kolies a nápis e-308 na veku kufra. Inak nemáte šancu spoznať, že toto auto jazdí výlučne na batérie. Dokonca má v zadnom nárazníku akési falošné výfuky. Pôsobia však skôr ako dekorácia, takže tento prvok nám nijako neprekážal. Podporujú športový esprit verzie GT, ktorý je zjavný na prvý pohľad. Využíva lesklú čerň na spomínanej maske, kolesách, lemoch okien, zrkadlách či vložkách v nárazníkoch. Zvlášť efektné je to v kombinácii s bielou metalízou Okenite, ktorá má akýsi „ľadový“ nádych.
GT sa tiež môže pochváliť matrixovými ledkami, „tesákmi“ denných svetiel a špecifickou grafikou zadných svetiel, ktorá opäť neutají levie motívy. Podľa nás patrí 308 SW, zvlášť GT, k vôbec najkrajším kombi na trhu, hoci sa nesnaží tváriť na shooting brake tak, ako väčší Peugeot 508 SW. V porovnaní s hatchbackom má navyše niekoľko predností. A nehovoríme len o kufri. Rázvor kombi je predĺžený o celých 57 mm na konečných 2 732. Kým teda krátka verzia je skôr mestským autom, SW ašpiruje na plnohodnotný rodinný model. Celkovo kombi narástlo do dĺžky až o 273 mm, takže má viac ako 4,6 metra, čo je takmer toľko ako pri Octavii Combi.
Brilantná kabína
Aj kabína pôsobí veľmi moderne. A tiež kvalitne. Za použité materiály a ich kombináciu by sa nemuseli hanbiť ani prémiové nemecké kompakty. Miesta, ktorých sa dotýkate sú mäkčené. Útulnú atmosféru verzie GT dotvára čierny strop a ambientné osvetlenie. Umelou kožou potiahnutá palubná doska je však klenutá pod oknom tak, aby podporovala pocit vzdušnosti. Vybavená je treťou generáciou i-Cockpitu s malým skoseným volantom, menším ako vo Ferrari, a priam futuristickým prístrojovým panelom s dvojicou zobrazovacích plôch. Tá prvá je transparentná takže vytvára hlboký 3D efekt. Systém umožňuje až šesť druhov zobrazenia, bohužiaľ ani jeden neprináša jasne čitateľnú analógovú grafiku okamžitej rýchlosti.


Je síce pravdou, že nájsť si ideálnu polohu sedadla a volantu tak, aby vám veniec neprekážal vo výhľade na displej, dá trochu zabrať, ale po pár dňoch sa s i-Cockpitom zžijete a bude vám pripadať celkom prirodzený. A volant, ten si priam zamilujete. Škoda len, že Peugeot upustil od samostatných páčok na stĺpiku riadenia, ktorými ste ešte donedávna ovládali audio a tempomat. Išlo o dokonale intuitívne riešenie. Teraz sa všetky funkcie presťahovali priamo na ramená volantu. Našťastie dal Peugeot prednosť hardvérovým ovládačom, takže s hľadanie funkcií bez nutnosti zrakového kontaktu je relatívne jednoduché.
Hardvér stále po ruke
Centrálny 10-palcový infotainment je na rozdiel od mnohých konkurentov integrovaný priamo do palubnej dosky, preto neprekáža výhľadu. Aj preto tvorí prieduchy ventilácie úzky pás po celej šírke „palubovky“. Je to funkčné aj efektné. Na dnešné časy je už ale odozva dotykovej obrazovky pomalá, zvlášť v chladnom počasí. Chvíľu trvá, kým sa systém „zobudí“. A ani grafikou neohúri. Funkcionalite však niet čo vyčítať. Snáď až na biednu analytiku spotreby energie. Nemáte tu možnosť sledovať spotrebu od nabíjania a spotreba od štartu sa vám naozaj vynuluje okamžite po zastavení a vypnutí auta. Chcelo by to aspoň hodinovú toleranciu, napríklad, ak si urobíte na dlhšej trase prestávku. Dáta po každom štarte sú vám v podstate nanič.


Pohyb v menu veľmi zjednodušuje druhá dotyková plocha pod displejom s virtuálnymi tlačidlami, takzvanými i-Toggles. Tu si môžete nastaviť až šesť najčastejšie používaných funkcií – napríklad rýchly prístup ku klimatizácii navigácii, vyhrievaniu volantu, komunikácii či asistenčným systémom. Vynikajúci nápad. Okrem toho je tu ešte hardvérová lišta so siedmimi tlačidlami na výstražné svetlá, vyhrievanie zadného okna a zrkadiel aj otočný ovládač hlasitosti. Za toto všetko má Peugeot od nás jednotku s hviezdičkou. Platí to aj o sedadlách čalúnených Alcantarou. Tie akoby patrili do triedy prémiových áut. Nielenže výborne držia telo ale sú neskutočne pohodlné. A ešte k tomu masážne. Vybavené sú až ôsmymi vankúšmi, takže ponúkajú celú škálu relaxačných programov. Samozrejme, za príplatok.

Aj vzadu dosť miesta
Stredový tunel obsahuje miniatúrny neosvetlený volič „prevodovky“, takže ho počas jazdy občas nenájdete a tiež kolískový prepínač jazdných režimov. Aj pri jeho ovládaní musíte, bohužiaľ, odkloniť zrak z vozovky. Na priestor sa sťažovať nebudete, ale tristosmička ním ani neohúri. Kým palubná doska miesto šetrí, stredový tunel a dverové výplne sú možno až zbytočne masívne. A potom je tu pomerne nízka strecha, čo môže spôsobiť problém ľuďom s výškou nad 190 centimetrov. Jednoducho, priestorové parametre SUV či Octavie v tristoosmičke nečakajte. Zato vás prekvapí množstvom odkladacích priestorov. Do dverí sa zmestia 1,5 litrové fľaše, v stredovom tuneli sú pod elegantnou roletkou ukryté dva držiaky nápojov a nájdete tu aj indukčnú nabíjačku smartfónov či box pod lakťovou opierkou.


Na zadných sedadlách vás verzia SW jednoznačne poteší. Tých takmer šesť centimetrov, ktoré pribudli na rázvore je jednoducho okamžite cítiť. Na nohy je neporovnateľne viac miesta i keď stále nemožno povedať, že by bolo kombi od Peugeotu rekordérom v triede. A ostáva aj problém s limitovanou rezervou nad hlavou. Samotné sedadlá sú však dimenzované veľkoryso. Široká výklopná opierka obsahuje držiaky na nápoje. Kufor je ďalším tromfom kombi. Má objem až 608 litrov, identický so spaľovacími verziami. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 a to priamo tiahlom z batožinového priestoru, vzrastie na 1 634 litrov. K tomu pridá takmer úplne vodorovnú ložnú plochu. Pod dnom sú ešte schránky na lekárničku a lepiacu súpravu. Prístup uľahčuje elektricky ovládané veko aj s nožným senzorom. Chýbali nám len háčiky na fixáciu tašiek, maličkosť, ktorá by potešila.