
Ford Puma je menší crossover, ktorý rozhodne stojí za pozornosť, aj keď na Slovensku je, na rozdiel od zvyšku Európy, trochu opomínaný. Vo Veľkej Británii sa napríklad stal najpredávanejším autom roku 2023 a aj 2024, celkovo skončil v Európe v roku 2023 ako ôsme najpredávanejšie auto bez rozdielu značky a karosérie a v roku 2024 bol po prvých troch kvartáloch na 16. mieste, pričom za sebou nechal aj také modely, ako Renault Captur, VW T-Cross, Škoda Kamiq alebo Hyundai Kona.

Pokiaľ ide o Slovensko, tak v čase písania tohto testu sme mali k dispozícii predajné výsledky za prvých 11 mesiacov roku 2024. Počas nich si Pumu kúpilo 360 záujemcov, čo z nej spravilo druhé najpredávanejšie osobné auto Fordu na našom trhu. Jednoznačným bestsellerom zostáva na Slovensku Kuga. V celoeurópskom rebríčku je to však naopak.
Úplne nový interiér
Puma prešla začiatkom uplynulého roku menším faceliftom, ktorý je viac vidieť v interiéri auta než zvonku. Ak sa pozrieme na karosériu, tak zmeny najviac vidno spredu. Tam totiž nájdete veľké svetlá s novou grafikou, každé má v sebe tri pazúry, ako sa na dravca patrí. Všimnite si ich na fotkách, sú neprehliadnuteľné.
Ďalšia zmena sa týka loga Fordu, ktoré sa z kapoty premiestnilo na masku chladiča, čo je síce drobná zmena, ale keď postavíte staršiu a novú Pumu vedľa seba, zistíte, ako tento detail autu svedčí a prepožičiava mu viac imidž SUV. A do tretice – ak sa pozriete na prednú masku testovaného auta, nie je tam ani náznak chrómu. A kombinácia šedej farby s čiernymi doplnkami, vrátane diskov, vyzerá na testovanom aute rozhodne zaujímavo.
A keď sme už pri imidži – Puma je podarený malý a hravý „unisex“ crossover, ktorý dokáže zaujať aj bez toho, aby čo len náznakom dával najavo nejakú vizuálnu agresivitu, čo je nám naozaj sympatické. Samozrejme, vzhľad je čisto subjektívna záležitosť, ale z nášho pohľadu patrí Puma v nabitej a vysoko konkurenčnej kategórii crossoverov k tým najkrajším autám.
Kým zmeny zvonku sú striedme, v interiéri doslova nezostal kameň na kameni. Zmenila sa kompletná architektúra prístrojovej dosky, ktorá je teraz kolmejšia, nový je volant, centrálny displej, displej prístrojového štítu, madlá na dverách a aj čalúnenie.
Aktuálne má auto už v základe 12,8-palcový digitálny prístrojový štít a k tomu 12-palcový displej infotainmentu, ktorý prispel k ďalšej redukcii hardvérových tlačidiel. Tým sa dostávame k výbave. Po facelifte Puma mierne zdražela a ak sa pozrieme na základné ceny, konkurenti, napríklad VW T-Cross alebo Škoda Kamiq, sú o niečo lacnejší, Puma sa pohybuje cenovo plus-mínus na úrovni Toyoty Yaris Cross.
Silná výbava
Lenže ak sa pozriete do cenníku, tak treba povedať, že Puma má už v základe mimoriadne silnú výbavu, kam patria okrem vyššie spomenutých displejov napríklad predné aj zadné LED svetlá, 17-palcové disky z ľahkých zliatin, zadné parkovacie senzory s kamerou, tempomat, automatická klimatizácia, ambientné osvetlenie interiéru, bezdrôtové pripojenie Apple Car Play a Android Auto, zatmavené zadné okná, „Megabox“ v kufri (ešte o ňom bude reč), svetelný a dažďový senzor, bezkľúčové štartovanie, stmievateľné vnútorné zrkadlo a vyhrievané vonkajšie zrkadlá a silná bezpečnostná výbava. A to všetkom môžete mať už v cene 22 580 eur ( v čase publikovania testu).
My sme síce testovali auto v najvyššej výbave ST Line X, no ako rozumnejšia sa nám javí základná výbava Titanium. Napríklad aj preto, že už v strednej výbave máte v cene aj športové odpruženie, s ktorým sa mierne znižuje cestovný komfort, navyše na testovanom aute sme mali obuté aj veľké 19-palcové pneumatiky, ktoré tiež cestovnému komfortu úplne neprospievali. Rozdiely v cene medzi výbavami však vôbec nie sú nejako veľké. Skôr by sme uvažovali nad tým, či si nepriplatiť cca 1 600 eur za 7-stupňový automat, v základe je totiž 6-stupňový manuál.
Vnútorný priestor je primeraný triede, vzadu to však pasažieri s vyššími postavami nebudú mať jednoduché, aspoň pokiaľ ide o priestor v oblasti kolien. Silnou stránkou je však batožinový priestor. A to nielen pre jeho mimoriadne slušný základný objem 456 litrov. Jeho súčasťou je totiž „vychytávka“, ktorú by v Škode určite nazvali simply clever.

Ide o takzvaný MegaBox, respektíve špeciálnu zapustenú vyberateľnú 80-litrovú vaničku pod odnímateľnou podlahou. Je dokonca vodotesná a má výpustný otvor, takže ju veľmi ľahko viete umyť a vložiť do nej môžete takmer čokoľvek. Výhodná je aj pri preprave dlhých predmetov. Ako odložíte vyberateľnú podlahu, môžete vďaka nej v kufri bez problému na výšku prepravovať dva veľké kufre, golfové bagy alebo iné predmety s výškou až 1 115 mm, napríklad izbové rastliny.