Test elektrického Peugeotu e-308 SW vo verzii GT sme vám priniesli začiatkom tohto roka. Nadšení sme boli najmä z jeho podvozku a z celkového komfortu jazdy. Je to nepochybne tá najpohodlnejšia a najtichšia tristoosmička. Hanbiť sa pritom nemusí ani za dynamiku. Jednoducho, elektrický pohon tomuto klasickému kombi veľmi svedčí. V porovnaní s konkurenciou, i keď nie v triede kombi, pretože „kombíkov“ je na scéne elektrických áut pramálo, má ale istý hendikep. Peugeot sa totiž rozhodol postaviť elektromobil z bežného auta, podobne ako to robí napríklad BMW, takže nie vo všetkom mali konštruktéri voľné ruky.

Prejavilo sa to najmä na relatívne skromnej kapacite batérie. Hoci evolúciou platformy e-MP2 sa Peugeotu podarilo zvýšiť využiteľnú kapacitu z pôvodných 45 na 51 kWh, väčšina súperov v kompaktnej triede ponúka predsa len viac. Taká Škoda Elroq od 52 do 77 kW, spolu so svojimi koncernovými derivátmi a lepšie na tom sú napríklad aj kórejské elektromobily, ako nová Kia EV3, Kia Niro EV alebo Hyundai Kona. Platí to aj o čínskych súperoch z dielne MG, ako MG4 a MG5. Je to ale pre Peugeot e-308 naozaj neprekonateľný problém? Aby sme to zistili, absolvovali sme s ním cestu z Bratislavy do Vysokých Tatier a späť.

Všetko, čo nemá rád
To znamená rýchlu jazdu po diaľnici, prejazd Donovál a to všetko v mínusových teplotách, ktoré elektromobily, presnejšie ich batérie, neobľubujú. Veľkú časť energie musia totiž spotrebovať na vyhriatie kabíny. To čo by v lete putovalo takpovediac na kolesá, mieri k odporovému kúreniu. Lenže Peugeot e-308 má v rukáve veľkú pomoc v podobe tepelného čerpadla. A to v štandardnej výbave, čo nebýva zvykom. Napríklad ani pri novej Škode Elroq. Vo verzii Elroq 50 s najmenšou batériou dokonca ani za príplatok. Boli sme zvedaví ako to pomôže. Na cestu sme vyrazili s plne nabitou tristoosmičkou. A aby sme jej pomohli, kabínu sme vyhriali ešte na bratislavskej nabíjačke.

Hneď na začiatku musíme spomenúť, že palubný počítač nám ukázal dojazd 404 km. To považujeme za veľké zavádzanie. Algoritmus totiž vôbec neberie do úvahy priemernú spotrebu z minulých jázd. Pritom sme mali v prvých mrazivých týždňoch priemer 25 kWh na 100 km za 590 km jazdy. Dlhodobý priemer za viac ako 1 200 km bol presne 24 kWh. Takže bolo jasné, že žiadnych 404 km neprichádza do úvahy. Počítač ale trval na svojom. Naša trasa viedla z Bratislavy cez Donovaly až do Starého Smokovca. Počítač sme pred jazdou vynulovali a pustili sa diaľnicou smerom do Banskej Bystrice. To znamená rýchlosťou 110 km/h po Trnavu a potom o čosi rýchlejšie.

Netajíme, že maximálny diaľničný limit sme nevyužili. Prednosť sme dali rýchlosti 120 km/h. Vyššou rýchlosťou veľa času nezískate, zato sa pripravíte o poriadnu porciu kilometrov dojazdu. Vonku bola teplota okolo nuly a my sme si nastavili kúrenie na 23 stupňov Celzia., takže malo čo robiť. Do Banskej Bystrice sme dorazili po 205 kilometroch jazdy priemernou rýchlosťou 94 km/h a stále s 18-timi percentami v batérii. Priemerná spotreba bola 19,5 kWh/100 km. Palubný počítač cestou poriadne stiahol svoj pôvodný odhad. Na ceste dlhej 205 km odrátal rovných 350. V Banskej Bystrici ukazoval, že máme rezervu ešte 52 km. Samotnú jazdu však považujeme za veľmi úspornú.
Spotrebu má na uzde
V Banskej Bystrici sme museli nabíjať. Pripojili sme sa na nabíjačku s výkonom 150 kW, čo je výkon, ktorý by mala elektrická „tristoosmička“ podporovať. Najviac sme sa ale dostali na 80 kW. Nabíjali sme opäť na 100 %, čo nabíjanie predlžuje, ale vzhľadom na kapacitu batérie sme boli presvedčení, že je to potrebné. Trvalo to hodinu a deväť minút, za ktoré sme „načerpali 45,3 kWh. Palubný počítač ukázal opäť nezmyselný odhad dojazdu – tentoraz dokonca až 416 km! Tá ťažšia čas bola ale stále ešte len pred nami.

Zimná spotreba Peugeotu e-308 SW
Trasa | Počet kilometrov | Priemerná spotreba |
---|---|---|
Bratislava – Starý Smokovec | 353 km | 20,2 kWh/100 km |
Starý Smokovec – Bratislava | 366 km | 20,6 kWh/100 km |
Spolu | 718 km | 20,4 kWh/100 km |
Peugeot čakalo dlhé stúpanie na Donovaly, potom diaľnica z Ružomberka až do Popradu a následne takmer 10 km dlhý „stupák“ do Smokovca. Teplota klesla pod nulu. Celý úsek mal nakoniec 151 km. Tristoosmička to zvládla bez najmenších problémov. Do cieľa sme dorazili po 353 kilometroch s celkovou priemernou spotrebou 20,2 kWh od Bratislavy. To je naozaj veľmi slušné. V akumulátore nám pritom ešte ostalo 39 % energie, dosť na ďalších 100 km. Bystrické nabíjanie sme teda mohli podstatne skrátiť. Stačilo nabiť akumulátor na 80 %, čím by sme ušetrili minimálne 20 minút. Cesta späť viedla odlišnou trasou. Bola sobota a tak sme neočakávali nápor pod kritickým Strečnom. Zvolili sme teda smer Žilina. Opäť sme vyrážali s batériu nabitou na 100 %. Palubný počítač sa nezaprel – ubezpečoval, že dáme 410 km.

Nabíjať sme plánovali v Žiline, kde sme prišli s veľkou rezervou v batérii – 28 %. Veď zo Smokovca je to len 150 km. Nabíjanie trvalo asi hodinu. Presný čas nevieme, pretože nabíjačka sa po nabití vynulovala. Celá cesta až do Bratislavy v teplotách pod nulou mala 366 km, viedla prevažne po diaľnici a výsledná spotreba skončila na hodnote 20,6 kWh. Podľa doterajších skúseností, je spotreba smerom z Tatier vždy nižšia. Tentoraz sa to nepotvrdilo. Rozdiel však predstavoval len 0,5 kWh na 100 km. Boli sme navyše viac zaťažení a na diaľniciach o čosi rýchlejší než cestou do Tatier. Celkový priemer za 718 km jazdy sa ustálil na 20,4 kWh na 100 km. Tepelné čerpadlo teda ukázalo jednoznačne svoje prednosti. Ak to porovnáme s podobnou trasou, ktorú sme absolvovali vlani júni so sesterským Citroënom ë-C4 X, zimná spotreba bola vyššia o 4,89 kWh na 100 km. Presne toľko stojí tepelný komfort.

Chýba zopár maličkostí
Peugeot e-308 ukázal, že s dlhšími cestami a zimou sa vie vyrovnať so cťou. Samozrejme, ak ste majiteľom benzínového, nebodaj naftového auta, zimný dojazd na hranici 250 km vás asi vydesí, je to však otázkou akéhosi vnútorného nastavenia. Musíte trochu plánovať, bez toho to nejde, no nabíjacie zastávky si môžete vybrať tam, kde viete stráviť čas atraktívnejšie, než len čakaním. My sme nabíjali v nákupných centrách. Veď jednu zastávku na ceste dlhej cez 350 km potrebujete tak či tak. Za najväčšiu nevýhodu e-308 preto nepovažuje ani tak menšiu batériu, ale zavádzanie palubného počítača, čo môže byť veľmi nepríjemné, ak by ste si nabíjacie zastávky plánovali podľa jeho odhadu. A tristoosmičke by tiež prospelo rýchlejšie nabíjanie a možnosť manuálnej aktivácie zahrievania batérie pred nabíjaním.
V tomto smere už celkom nestíha mladšej konkurencii, najmä tej kórejskej. Chýbala nám tiež o čosi lepšia analytika spotreby. V podstate má palubný počítač len dve klasické odpočty A a B. Nemáte tu možnosť sledovať spotrebu od nabíjania a spotreba od štartu sa vám naozaj vynuluje okamžite po zastavení a vypnutí auta. Chcelo by to aspoň hodinovú toleranciu, napríklad, ak si urobíte na dlhšej trase prestávku. Dáta po každom štarte sú vám v podstate nanič, najmä ak sa nikde neukladajú. Aj grafické zobrazenie spotreby v infotainmente, ktorý kreslí krivku za posledných 180 minút je v podstate bezobsažné. Tu Peugeot e-308 nezaprie, že ide o elektromobil stvorený z bežného auta, ktoré môže mať pokojne spaľovací motor. Na druhej strane je to na ňom aj príťažlivé. Futuristický dizajn čistých elektromobilov, nemusí sadnúť každému.