
Lexus UX nie je na trhu žiadnym nováčikom. Prišiel v roku 2018, ako náhrada za nie príliš úspešný hatchback CT200h, takže dnes patrí k najstarším modelom v ponuke Lexusu. To ale nie je výčitka. Stále má čo ponúknuť. Najmä ak sa mu vlani dostalo zvýšenej pozornosti. Pôvodnú verziu 250h nahradila nová 300h s výrazne modernizovaným hybridným pohonom. Práve tú sme si vyskúšali a ešte k tomu v línii F-Sport Design TOP a dvojfarebným lakovaním karosérie bi-tone. Na dizajne sa toho veľa nemenilo. Nový je práve titánový lak Sonic a kontrastná čierna strecha, ktorej lakovanie sa rozšírilo aj na stĺpiky a rámy okien dverí. UX to celkom svedčí. Športový charakter dodávajú F-Sportu výrazné lemy blatníkov či lesklá čerň, ktorú nájdete na vretenovej maske, spätných zrkadlách alebo podbehoch.

Vek mu na kráse neubral
Nechýbajú ani štítky F-Sport na predných blatníkoch. Na dĺžku má UX 4 495, na šírku 1 840 a na výšku 1 520 mm. Rázvor náprav 2 640 mm prezrádza príbuznosť s Corollou Cross. Lenže kým menej vznešený súrodenec je jasným SUV, UX inklinuje skôr ku crossoverom, je akýmsi zvýšeným hatchbackom s nezvyklo splývavou zadnou časťou, čo mu prepožičiava športový „šmrnc“. Čo sa týka kolies, nejde do extrémov. Obúva 18-palcové disky a to s pomerne vysokým profilom 225/50, čo zaručuje UX odolnosť v mestskej džungli aj v teréne. To, že má za sebou už nejaký ten rok kariéry si uvedomíte hneď pri nastupovaní. UX je totiž jedným z posledných modelov Lexusu s klasickými kľučkami, namiesto elektronických e-latch, ktoré nájdete na NX, RX, LBX ale aj na hyperluxusnom MPV LM.


Pohľad do interiéru vám dá rýchlo najavo, že UX je vskutku prémiovým produktom. Používa tie najvyberanejšie materiály, aspoň naoko. Palubná doska je potiahnutá vegánskou kožou a prešívaná červenou niťou. Červené kožené sedadlá patria nepochybne k tomu najlepšiemu čo si môžte v kompaktnej triede dovoliť. Akoby si ich UX požičal od svojich luxusnejších bratov. Vzhľadom na celkovo špičkové vypracovanie detailov sa nám nepáčili len príliš stroho tvarované výplne dverí a bočné prieduchy ventilácie s jedinou lamelou, ktoré pôsobia dosť lacno. Ani posedom za volantom UX nepripomína pravoverné SUV. Sedíte síce o čosi vyššie, ale cítite sa tu skôr ako hatchbacku alebo v športovom kupé. Tento dojem umocňuje vysoký a široký stredový tunel, palubovka zasadená do oblúku, ktorý sa tiahne pod čelným oknom a prechádza do dverí aj stredová konzola natočená na vodiča.
Svoje robí tiež čierne čalúnenie stropu verzie F-Sport. Nezaostáva ani prístrojový štít so šiltom pripomínajúcim športové autá. Takže kabína je skôr útulná ako rozšafná. Problém môžete mať kvôli širokému tunelu s kolenom pravej nohy. Škoda, že masívny kryt čelnej kamery obmedzuje výhľad na semafory. Na druhej strane oceňujeme správnu dávku konzervatívnosti. Napriek športovej DNA má totiž UX stále kruhový volant, fyzické tlačidlá na ramenách, ktoré zjednodušujú ovládanie tempomatu, audia či asistentov, samostatný panel klimatizácie a otočný ovládač hlasitosti. Vlastné tlačidlá má aj vyhrievanie a ventilácia sedadiel. Poteší tiež klasická páka prevodovky. No a po stranách prístrojového panelu nájdete oválne ovládače jazdných režimov a deaktivácie ESP, takže pri ovládaní týchto funkcií nemusíte pátrať kdesi v menu. S vypínaním upozornenia na prekročenie rýchlosti je to o čosi zložitejšie Vyžaduje si viacero krokov a po každom štartovaní. Našťastie tón výstrahy je umiernený.

Miesta niet na rozdávanie
Nový digitálny kokpit má niekoľko zobrazení, vrátane analógového. Veľmi chválime, že v režime Sport sa pred vami objaví otáčkomer. Nový infotainement konečne ponúka bezdrôtové prepojenie so smartfónmi cez Apple CarPlay aj Android auto. Polepšila si tiež grafika. Pohyb v menu by ale mohol byť jednoduchší. Ak chcete zobraziť priebeh spotreby alebo tok energie hybridného systému musíte urobiť niekoľko klikov navyše. Ocenili by sme tiež, keby UX ukladal dáta o spotrebe od naštartovania, za deň či od tankovania, tak ako to poznáme z modelov koncernu VW alebo BMW. Pri hybride, ktorý vás má očariť nízkou konzumáciou paliva by to bolo motivujúce. Nápoje si môžte odložiť do dvoch držiakov na stredovom tuneli. Schránka pred spolujazdcom ale neočarí, rovnako ako neprakticky umiestnená indukčná nabíjačka telefónov v úzkej štrbine pod stredovou konzolou.

Kým vpredu sa napriek útulnosti nebudete sťažovať na nedostatok priestoru, na zadných sedadlách je to horšie. Sedadlá aj operadlá majú solídne rozmery, ale na nohy vám veľa miesta neostáva a rezervu nad hlavou zmenšuje znížený strop s priestorom na clonu strešného okna. Škoda, že operadlá nie sú polohovateľné. Lexus UX však nechce byť priestorovým rekordérom, ale atraktívnym prémiovým crossoverom, čo sa nezaobíde bez kompromisov. Najviac to asi cítiť v kufri. Tu to Lexus jednoducho vzdal. Tých 317 litrov je naozaj podpriemer a UX diskvalifikuje ako rodinné auto. Nakladacia hrana je vysoká, dno plytké a batožinu oddeľuje od interiéru len tenká sieťka namiesto pevného plató. Je tu síce prestaviteľná podlaha, ale veľký význam nemá. Najmä ak po sklopení operadiel vzniká i tak veľký schod. Paradoxne, opačný ako bežne – sklopené operadlá sú nižšie ako dno kufra.
