
Značka DS vznikla v roku 2014, keď sa oddelila od spoločnosti Citroën a stala sa samostatnou prémiovou značkou v rámci koncernu PSA (dnes Stellantis). Jej názov odkazuje na ikonický model Citroën DS z roku 1955, známy svojím inovatívnym dizajnom a technológiami. A presne takou by chcela byť aj značka DS, jej zámerom je konkurovať nemeckým prémiovým autám a pozerá dokonca ešte vyššie, na tie najluxusnejšie modely.
Šéfdizajnér DS Thierry Métroz vyhlásil, že snom DS je byť „Louis Vuitton v automobilovom priemysle“. V rozhovore pre Autocar na autosalóne v Bruseli na prvom verejnom predstavení novej vlajkovej lode No 8 povedal: „Sme prémioví, ale naším cieľom je byť viac ako prémioví. Chceli by sme sa pokúsiť priblížiť skutočnému luxusu." V súvislosti s interiérom nového modelu doplnil, že inšpiráciou boli dve superluxusné značky. „Nie je to interiér na nemecký spôsob. Je skôr v štýle Bentley. Nie je to, samozrejme, Bentley, ale inšpiráciou preň boli skôr Bentley alebo Rolls-Royce ako Audi alebo Volkswagen.“

Je to rozhodne ambiciózny plán, pozrime sa však na to, či tomu zodpovedajú aj predaje. Tie mala francúzska značka v uplynulom roku naozaj rôznorodé. Na domácom francúzskom trhu v roku 2024 podľa dát francúzskeho združenia CCFA (Le Comité Des Constructeurs Français D’automobiles) medziročne klesla o 22,9 percenta, čo značí 18 024 predaných áut. Presne opačný trend sa však prejavil na nemeckom trhu. Tam jej predaj medziročne približne o polovicu vzrástol, čo značí vyše 3 500 predaných áut. Na slovenskom trhu taktiež klesla, v uplynulom roku predala 66 áut.
Bez ohľadu na to, či ide o nemecký, francúzsky alebo slovenský trh, jedno majú spoločné. Jednoznačným bestsellerom značky je model DS 7. Z neho sa na slovenskom trhu v uplynulom roku predalo 50 kusov, čo značí, že tvoril vyše 75 percent predaja DS. A presne ten sme podrobili redakčnému testu, navyše v zaujímavej kombinácii – s 1,5-litrovým naftovým motorom a v špeciálnej edícii, nazvanej po slávnom francúzskom spisovateľovi a pilotovi – Antoine de Saint Exupéry.
Elegantné zvonku, extravagantné vnútri
Kým sa však k nej dostaneme, pozrime sa najprv všeobecnejšie na dizajn „sedmičky“, pretože v roku 2023 auto prešlo modernizáciu, pri ktorej z jeho názvu vypadlo označenie „Crossback“, vďaka čomu sa pomenovanie jednotlivých modelových radov unifikovalo, aj keď od modelu s číslom 8 sa opäť mierne pozmení.
Pokiaľ ide o porovnanie s predošlou verziou, zmenila sa celá predná maska. Po novom je širšia, ostrejšia a ubudlo z nej chrómu. V prednom nárazníku sú integrované veľmi výrazné denné svetlá v podobe piatich vertikálnych pásov. Majú aj funkciu smeroviek.
Nové sú aj hlavné svetlomety, ktoré už neobsahujú futuristické otočné moduly, zato však svietia oveľa lepšie. Ide o LED svetlá DS Pixel LED Vision 3.0 s premenlivým svetelným kužeľom, schopné „vyrezať“ protiidúce autá. Vzadu pribudol nápis DS Automobiles v čiernej lište, ktorá spája elegantné zadné svetlá s diamantovou grafikou. Aj tu ubudlo trošku chrómu. Decentné zmeny DS 7 nepochybne pomohli, no zároveň nezmenili jeho uhladený charakter.
Pokiaľ ide o „naše“ testované auto, tak to, že patrí do špeciálnej edície Antoine de Saint Exupéry pripomína okrem špeciálnej farby aj logo na boku auta, v ktorom sú hviezda, skica lietadla a podpis Antoine de Saint Exupéryho (rovnaké je aj na vnútornej strane dverí) a tiež aj zväčšená mriežka chladiča s decentnými chrómovými prvkami. Vnútri máte kožené sedadlá s výrazným špeciálnym prešívaním a prahové lišty s citátom z Exupéryho Citadely a jeho podpisom.
Samozrejme, táto edícia je v prvom rade o výbave. Oproti základu si za ňu priplatíte dve tisícky a z nášho pohľadu to budú dobre investované peniaze. Pribudne vám totiž nočné videnie, vyhrievané a ventilované predné sedadlá s masážou, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, elektrické otváranie kufra a mnoho ďalších prvkov. Už v základe pritom máte automatickú dvojzónovú klimatizáciu, predné „matrixové“ svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, doplnené zadnou kamerou a ambientné podsvietenie. Z hľadiska výbavy možno DS 7 označiť za prémiové auto, rovnako ako z hľadiska vnímanej kvality, na ktorej si francúzska automobilka naozaj zakladá.
Vlastnou cestou
Druhou vecou, ktorou chce osloviť, je avantgardný interiér so zaujímavým dizajnom a množstvom neštandardných riešení. Ventilované a vyhrievané sedadlá sú pohodlné a majú nastaviteľnú stehennú podperu. Na niektoré veci si však treba zvykať, hlavne na neštandardné rozmiestenie rôznych ovládačov. Napríklad dizajnové štartovacie tlačidlo je v strede palubnej dosky priamo pod voľne stojacimi značkovými hodinami, ktoré mohli byť skôr analógové, otváranie okien je v stredovom tuneli a nie na dverách a v aute chýba samostatná lišta na ovládanie klimatizácie, ide to len cez centrálny displej. Jeho menu, rovnako na menu digitálneho prístrojového štítu využíva minimalistickú grafiku, ktorá je možno až príliš avantgardná. Centrálny displej pôsobí z užívateľského hľadiska priateľskejšie. Z hľadiska kvality zobrazenia však ani jednému nemožno nič vyčítať.

Vzadu ponúka DS veľa miesta na nohy a aj dostatočnú rezervu nad hlavou. Majú aj vychytávku v podobe elektricky nastaviteľného sklonu operadiel – prvok známy len zo zopár luxusných limuzín. Ovládajú sa spínačom na dverách, identickým so spínačom okien. Pod elektricky ovládaným vekom je 555 litrový kufor.
DS 7 sa chce profilovať ako stredne veľké luxusné rodinné SUV a treba povedať, že sa mu to darí. V kabíne ponúka naozaj veľmi slušný priestor nielen vpredu, ale aj vzadu, k tomu treba prirátať silnú výbavu už v základe a kvalitné spracovanie. Ďalšou vecou, dôležitou pre rodinné SUB, je cestovný komfort. A ten je naozaj na vysokej úrovni. Auto totiž disponuje systémom DS Active Suspension, ktorý využíva kameru na monitorovanie nerovností na ceste pred autom a na základe jej dát upravuje správanie sa tlmičov. A tento systém funguje dobre, oceníte ho najmä na zaplátaných mestských cestách.