
Peugeot e-308 SW GT je v našej redakcii už vyše dvoch mesiacov. Priniesli sme vám jeho rozsiahly test aj test spotreby v chladnom zimnom počasí na ceste do Vysokých Tatier a späť. Teraz sme sa zamerali na nabíjanie. To je aspekt, ktorého sa motoristi, ktorí nad elektromobilom uvažujú, často obávajú. V porovnaní s tankovaním je totiž nabíjanie podstatne dlhšie. Na dlhých štrekách sa mu ale nevyhnete. Preto sme sa rozhodli preveriť rýchlosť nabíjania batérie z 10 na 80 % jej kapacity. Teda v rozsahu, aký udáva výrobca v technických údajoch. Nakoniec nám to ale nedalo a na nabíjačkách sme nabili našu elektrickú tristoosmičku až na plnú kapacitu. A nielen to.

Rozhodli sme sa porovnať, koľko trvá nabíjanie so zohratou batériou a o koľko je dlhšie, keď sa na nabíjačku dostavíte s premrznutým autom. Ale najprv pár dát. Pripomeňme, že Peugeot e-308 SW využíva li-ion batériu s hrubou kapacitou 54 a tou čistou 51 kWh. Na rýchlonabíjacích staniciach podporuje nabíjací výkon 100 kW. Peugeot uvádza, že nabitie z 10 na 80 % trvá približne 30 minút. A tak sme to vyskúšali. Najprv sme sa dostavili na nabíjaciu stanicu Ionity s teplou batériou. Museli sme však predtým absolvovať približne 100 km jazdy po diaľnici, aby sme auto vybili na požadovaných 10 % a zároveň dostali batériu na optimálnu teplotu.

Teplo prospieva
Hoci Peugeot e-308 SW nemá manuálnu aktiváciu prípravy batérie na nabíjanie, predhriať batériu je možné tak, že do navigácie zadáte cieľovú nabíjačku. To sme aj spravili, takže na Ionity sme dorazili so zahriatym akumulátorom, hoci vonkajšia teplota bola len dva stupne Celzia. Auto sme nabíjali vypnuté, to aby sme neskreslili objem načerpanej energie kúrením. Takže sme si celý proces odstáli pri nabíjačke s notesom v ruke. Merali sme čas, nabitú energiu, aj nabíjací výkon v intervaloch po päť percent. Hneď po pripojení nás Peugeot e-308 prekvapil. Nabíjanie síce začalo s výkonom 73 kW, ale už po troch minútach sa nabíjací výkon vyšplhal na 104 kW, čo je o štyri viac, než udáva výrobca. O tom, že batéria bola dostatočne zahriata, teda nebolo pochýb.

Až pri 25 percentách klesla nabíjacia krivka na 97 kW, ale do 55 % sa stále držala na vysokej úrovni nad 80 kW. Potom postupne padala. Keď sme boli na 80 percentách, stále tiekol do batérie prúd s výkonom 56 kW. Dokonca sme podliezli čas oficiálne udávaný výrobcom. Podľa údajov potrebuje totiž e-308 z 10 na 80 % stráviť na rýchlonabíjačke 30 minút. Nám stačilo 27 minút. Za tento čas pretieklo káblom do batérie 37 kWh elektrickej energie. Nabíjanie zvyšných 20 % výrobca príliš neodporúča, pretože nabíjací výkon prudko klesá, takže nabíjanie sa neúmerne predlžuje. Z 80 do 90 % to trvalo ďalších osem minút a z 90 do 100 % dokonca 34 minút. To naozaj nemá význam, veď na posledných 10 % potrebujete viac času ako na nabitie z 10 na 80 %.
A ako to bolo so studenou batériou? Najprv sme museli náš Peugeot opäť „vyjazdiť“ na 10 % kapacity a večer ho nechať pekne premrznúť. Ráno sme zamierili na najbližšiu rýchlonabíjačku vzdialenú len asi jeden kilometer, takže batéria nemala žiadnu šancu zvýšiť svoju teplotu. Vonku bolo mínus dva stupne Celzia. Rozdiel bol zrejmý hneď na začiatku. Po pripojení ukázala nabíjačka výkon len 46 kW, po dvoch minútach stúpol na 63 a po ôsmich na 74 kW, čo bolo maximum pre celé nabíjanie. To je mega rozdiel v porovnaní so 104 kW pri teplej batérii. Aj v ďalšom priebehu sa držala nabíjacia krivka nižšie. Tak napríklad pri 50 % bol výkon 67 kW, kým pri zahriatej batérii 88 kW a po 80-percentnom nabití sme končili s výkonom 47 kW, čo bolo o deväť kilowattov menej než pri teplom akumulátore.

V zime o šesť minút dlhšie
Je zrejmé, že nižší nabíjací výkon sa musel prejaviť na čase nabíjania. Nakoniec ale nešlo o dramatický rozdiel. Osemdesiat percent sme dosiahli po 33 minútach, čo bolo o šesť minút viac v porovnaní s teplým akumulátorom, ale len o tri minúty nad údajom výrobcu. Na zvyšných 20 % sme potrebovali stráviť na nabíjačke ešte 42 minút z čoho 35 pripadlo na posledných 10 %. Celkovo trvalo nabíjanie z 10 na 100 % 75 minút. Aj v tomto prípade bol rozdiel v čase nabíjania šesť minút v neprospech studenej batérie. Celkovo sme odobrali zo stojanu 46,8 kWh. Zaujímala nás však ešte jedna vec, ktorá sa často nespomína – nabíjacie straty. Nie všetka elektrina, za ktorú zaplatíte, putuje totiž do batérie. Časť z nej sa stratí vo forme tepla.

Keďže batéria e-308 má využiteľnú kapacitu 51 kWh a my sme nabíjali z 10 na 100 %, ľahko sme vypočítali, že tých 90 % kapacity predstavuje 45,9 kWh. Aký bol teda rozdiel medzi odobratou energiu zo stojanu a uloženou energiou v batérii? Boli sme prekvapení, pretože v tejto disciplíne mala navrch studená batéria. Pri studenom nabíjaní bola strata len 1,1 kWh, kým pri teplom až 3,1 kWh. To sme veru nečakali. Zdá sa teda, že čím je nabíjanie rýchlejšie a nabíjací výkon vyšší, tým viac rastú nabíjacie straty. Napriek tomu zvládol náš Peugeot e-308 SW nabíjací test so cťou. S teplou batériou sa nabil o tri minúty rýchlejšie, než udáva výrobca a s úplne studenou len o tri minúty dlhšie voči oficiálnym dátam. Napokon, celý priebeh nabíjaní si môžete pozrieť v tabuľkách.