
Ford má zvláštnu mániu v premenovávaní ikonických modelov, ktorých názvy prepožičiava autám z úplne iných kategórií. Tak tu máme popri klasickom Forde Mustang aj elektrický Mustang Mach-E, ktorý s ním nemá nič spoločné.
Mená, ktoré trochu „klamú“
Ford Capri bol pre zmenu ikonické kupé vyrábané od konca 60. rokov do 80. rokov. Auto sa preslávilo nielen dizajnom a športovými jazdnými vlastnosťami, ale aj tým, že sa objavilo v rôznych filmoch a seriáloch. Asi najznámejším z nich boli legendárni britskí Profesionáli, akčný krimiseriál vysielaný v rokoch 1977 až 1983. V novom elektrickom Capri by ste s tým pôvodným asi len ťažko hľadali podobnosť. Rovnako sa športovými vlastnosťami mohla pochváliť koncom minulého storočia Puma, ktorá tiež v súčasnosti ožila, avšak v podobe malého crossoveru.

A teraz tu máme elektrický európsky Explorer, ktorý existuje popri legendárnom americkom. Ibaže je od neho menší, asi o 50 centimetrov kratší a namiesto siluety masívneho SUV je z neho crossover. Dizajnovo je naozaj vydarený, je to vlastne veľmi pekný elektromobil, ktorý má na rozdiel od elektromobilov Volkswagenu (napr. ID.4 alebo ID.5), s ktorými zdieľa rovnakú platformu MEB, charizmu a rozhodne ho nikto nemôže obviniť z uniformity.
Ale s pôvodným veľkým Explorerom, ktorý v zámorí patrí medzi najpopulárnejšie SUV, nemá spoločné vonkoncom nič, teda ak opomenieme nejaké drobné dizajnové odkazy. I keď cítiť snahu o aerodynamickú optimalizáciu, dominujú Exploreru hranaté tvary, proporčne je však vyvážený a v jeho maske môžeme s prižmúrením oka vidieť možno nejaký odkaz na elektrický F-150 Lightning.
Rovnaká platforma, krajšie auto
V kabíne Explorer skrýva obrovskú 17-litrovú schránku v konzole medzi vodičom a spolujazdcom, kde nájde miesto napríklad aj 15-palcový notebook alebo niekoľko veľkých nápojových fliaš. Futuristickú atmosféru navodzujú športovo tvarované sedadlá a ďalšia generácia infotainmentu SYNC Move 2 s pohyblivou 14,6-palcovou centrálnou obrazovkou. Tá sa posúva nahor a nadol a mení sklon o 30 stupňov. Nie je to samoúčelné, nastavovanie displeja umožňuje minimalizovať odrazy svetla zvonku a zlepšiť jeho čitateľnosť prakticky v akýchkoľvek podmienkach. Pod ňou je ešte „tajný“ odkladací priestor na cenné predmety. Nechýba konektivita so smartfónmi cez bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto.
Vyzdvihnúť treba rýchly a prehľadný infotainment, pri ktorom pôsobí ten z Volkswagenu ako druhá liga. Na displeji máte dolu nonstop prístupnú lištu s ovládaním klimatizácie a hore skratky pre najčastejšie funkcie, čo je praktické. To, čo je spoločné s nemeckou značkou, je miniatúrny 5,3-palcový prístrojový štít pred vodičom, ale nie je to žiadna katastrofa, zobrazuje všetko, čo vidieť potrebujete a môžete mať k nemu aj head-up displej, ktorý odporúčame. To, čo nie je najšťastnejšie, sú extra citlivé haptické tlačidlá na volante, čo vždy vyčítame aj novým Volkswagenom a tiež by sme privítali hardvérový ovládač aspoň pre reguláciu hlasitosti.
Ale budeme aj chváliť – v spodnej časti stredovej konzoly Ford našiel miesto pre malé kladivko, ktorým v prípade nutnosti možno rozbiť sklo. Veríme, že ho nikdy nebudeme potrebovať, ale pravdou je, že môže v núdzi zachrániť život. Toto by sme privítali aj v škodovkách s ich „simply clever“ programom.
Do kabíny sa priemerne vysokí dospelí ľudia pohodlne usadia nielen vpredu, ale aj vzadu a kufor má veľmi slušný objem 445 litrov. Ergonómii prakticky nie je čo vytknúť, ak by ale ešte vo Forde trošku popracovali na vnímanej kvalite a použili v interiéri o niečo viac mäkčených plastov, nenahnevali by sme sa.
Dobrá dynamika, vyššia spotreba
Explorer je poháňaný čisto elektricky. Elektromotory ponúkajú výkon 125, 210 alebo 250 kW. Prvý je spojený s batériou s využiteľnou kapacitou 52 kWh, druhý so 77 kWh batériou a tretí ponúka ešte o 2 kWh viac. Pôvodne bola v ponuke aj verzia s výkonom 150 kW a 79 kWh batériou, ale tá by mala byť práve v tomto čase vyradená z ponuky. Všetky verzie, s výnimkou najsilnejšej, majú poháňanú zadnú nápravu.
My sme na test získali štvorkolku vo vyššej z dvoch ponúkaných výbav. Tá má označenie Premium, nižšia výbava sa volá jednoducho Explorer. Už v základe však má auto 19-palcové disky z ľahkých zliatin, vyššie spomenutý sklopný a posuvný displej infotainmentu, bezkľúčové ovládanie, automatickú 2-zónovú klimatizáciu, inteligentný adaptívny tempomat, parkovacie senzory s kamerou, vyhrievané predné sedadlá a silnú bezpečnostnú výbavu.
Ak sa rozhodnete pre Premium, dostanete navyše predné matrixové svetlá, high-endové audio Bang & Olufsen, elektrické otváranie kufra, ambientné podsvietenie interiéru a väčšie 20-palcové kolesá. Tie kolesá možno určite oželieť – z hľadiska dojazdu a aj komfortu vôbec nie je zlý nápad zostať pri 19-kach.
A aký je cenový rozdiel medzi oboma výbavami? „Naša“ testovaná štvorkolka s výkonom 250 kW (340 koní) a so 79 kWh batériou stála vo vyššej výbave Premium 57 390 eur a v nižšej výbave Explorer 54 320 eur, rozdiel je teda 3 070 eur. Obe verzie boli v čase publikovania testu ponúkané aj za akciové ceny. V prípade výbavy Premium za sumu 53 990 eur (zľava 3 400) a pri výbave Explorer za 51 090 eur (zľava 3 230). Len pre zaujímavosť, akciová cena základnej verzie (125 kW/52 kWh) sa dostala dokonca pod hranicu 39-tisíc eur. Ak však nechcete Explorer čisto ako druhé „mestské“ auto do rodiny, najslabšej batérii by sme sa vyhli kvôli limitovanému dojazdu.