Časy sa menia a najpredávanejším Renaultom na Slovensku už dávno nie je Clio alebo Mégane, v uplynulom roku sa ním stal Trafic, z ktorého sa predalo 664 kusov. Druhým najpopulárnejším modelom francúzskej značky bol v roku 2024 Captur, teda auto, ktorého test práve čítate. Predalo sa z neho 554 kusov. Vyššie spomenuté Clio bolo so 441 kusmi trojkou. Ostatné renaulty za touto silnou trojkou už, aspoň pokiaľ ide o predaje, výraznejšie zaostávali.
Výrazný facelift
Captur je na trhu už od roku 2013, po obligátnej 6-ročnej perióde prišla v roku 2019 na trh druhá generácia a tá sa pred necelým rokom dočkala pomerne výrazného faceliftu. Predná časť sa zmenila takmer na nepoznanie. Namiesto pôvodných oblých tvarov jej dominujú horizontálne línie a úplne nové delené LED svetlá s ostrou grafikou. Tie denné sú situované vertikálne. Vzadu zostalo takmer všetko „pri starom“, pozmenená je len grafika svetiel s priehľadným krytom, difúzor a nájdete tam aj výraznejšie modelové označenie auta.

V interiéri je najväčšou zmenou modernizovaný infotainment OpenR Link s 10,4-palcovou horizontálne orientovanou dotykovou obrazovkou, operačným systémom Android Automotive 12, použitým prvýkrát v tejto triede, predinštalovanými aplikáciami od Google a nechýba dokonca ani navigácie Waze. Nový je aj 10,25-palcový virtuálny kokpit. Konektivitu zlepšili štyri USB-C porty a bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay a Android Auto.
To, čím si Captur získal sympatie (jeho predaj od uvedenia už výrazne prekročil dvojmiliónovú hranicu), je nielen sympatický imidž kompaktného crossoveru, ale naozaj veľký vnútorný priestor, ktorý je navyše variabilný a prakticky riešený. Aby sme boli konkrétni: priestor pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách patrí so svojimi 221 mm k najlepším na trhu. Je to možné predovšetkým vďaka zadnej lavici, ktorá je posuvná v rozsahu 16 cm. V kabíne sú rôzne praktické úložné priestory, najväčším je 7 litrová priehradka.
Prispôsobí sa
Posuvná lavica má samozrejme vplyv aj na veľkosť batožinového priestoru. Captur sa môže pochváliť naozaj impozantným maximom – 616 litrov (resp. 536 dm3 podľa normy VDA) pri posune zadnej lavice maximálne vpred. Naopak, ak chcete maximálny priestor pre posádku a lavicu posuniete úplne dozadu, batožinový priestor sa zmenší o 132 litrov. V kufri je navyše posuvné dno, ktoré môžete nastaviť tak, že dostanete úplne rovnú podlahu. A posledný zaujímavý údaj – po sklopení zadných sedadiel (delenie 2/3–1/3) má batožinovú priestor dĺžku 1,57 metra.
Tu si dovolíme jednu odbočku – objem kufra v litroch a decimetroch kubických sa pri autách líši preto, lebo v prípade kubických decimetrov sa meria pomocou malých 10-centimetrových kociek, ktoré sa do kufra ukladajú. Tie samozrejme nedokážu jeho objem vyplniť tak dokonale, ako pri meraní v litroch, keď sa do neho započítava bez zvyšku celý voľný objem. Preto väčšina automobiliek uvádza v technickej špecifikácii „litrový“ objem – je to jednoducho väčšie číslo. Ku cti Renaultu slúži, že udáva obe hodnoty (a keď si všimnete, rozdiel pri oboch typoch merania je pomerne výrazný). Ďalšia vec, za ktorú treba francúzsku značku pochváliť, je úplné upustenie od využívania prírodnej kože a minimalizácia použitia chrómu.
Ale späť ku Capturu. Určite poteší aj high-endové audio Harman Kardon (dostupné v závislosti od výbavy) s 9 reproduktormi (2 výškové a 2 basové vpredu a vzadu a subwoofer v kufri). Spomíname ho aj preto, že päť prednastavených zvukových režimov (Štúdio, Podcast, Concert, Immersion a Club) vytvoril legendárny Jean-Michel Jarre, ktorý pomohol vytvoriť aj zvukovú kulisu pri nastupovaní, špeciálny vonkajší výstražný zvuk pre chodcov, keď auto ide v ticho elektro-režime a podieľal sa dokonca aj na optimalizácii audia. A to nielen v prípade Harman Kardon, ale aj štandardného audiosystému Arkamys Auditorim.
A posledná zaujímavosť pred tým, ako sa pozrieme pod kapotu: nastavenie Multi-Sense, dostupné prostredníctvom centrálneho dotykového displeja a tlačidla na volante umožňuje vybrať si zo štyroch zobrazení digitálneho prístrojového panelu, piatich widgetov (miniaplikácií), ôsmich farieb osvetlenia displeja rýchlomeru a 48 farieb ambientného osvetlenia. Navyše osvetlenie má aj režim, ktorý každých 30 minút prispôsobuje intenzitu a teplotu svetla podľa cirkadiánneho cyklu (24-hodinový biologický rytmus) a dennej doby (chladné farby cez deň, teplé farby v noci). Prispôsobiť si Captur podľa individuálnych preferencií naozaj nie je problém.