
Peugeot 5008 je na pohľad veľmi pekné auto, aj keď v testovanej farbe nevyniká až tak, ako vo svetlejších odtieňoch. Interiér je možno ešte zaujímavejší než exteriér a s veľkým, až 21-palcovým Panoramic i-Cokpitom pôsobí jednoznačne prémiovo.
Má však jednu zásadnú chybu. Chýba mu poriadny motor. Na výber je totiž len ako elektromobil (s dvomi rozličnými kapacitami batérie), ktorému sekunduje takmer rovnako drahý plug-in hybrid. Ak však nechcete „auto do zásuvky“, zostáva vám len základná motorická verzia s 1,2-litrovým mildhybridným trojvalcom pod kapotou.
Divná politika
Pozitívne je, že v čisto elektrickej verzii je dostupný s dvomi kapacitami batérie – 73 a 97 kWh, pričom so slabšou batériou má takmer identickú cenu ako plugin-hybrid. Delí ich len 200 eur a oba modely sa držia mierne pod hranicou 46-tisíc eur. Verzia so silnou 97 kWh batériou stojí 49 990 eur. Jedinou alternatívou k nim je vyššie spomenutý trojvalec, ktorý začína na sume 36 990 eur. Všetky uvedené sumy sa vzťahujú k nižšej z dvoch možných výbav, ktorá má označenie Allure. Vyššia je GT. Akokoľvek sa na to pozeráme, tak trojvalec, navyše s relatívne nízkym výkonom 100 kW, respektíve 136 koní, nie je pre veľké SUV s dĺžkou takmer 4,8 metra a vážiace vyše 1,8 tony (priemerná prevádzková hmotnosť) dôstojným agregátom. To povedzme hneď v úvode a na rovinu.

Samozrejme, je to dôsledok zvláštnej – a z nášho pohľadu mierne arogantnej – politiky bývalého šéfa Stellantisu Carlosa Tavaresa. Bol jednoducho presvedčený, že ľudia musia kupovať také autá a motory, aké im automobilka ponúkne a nie, že by sa automobilka mala snažiť vyrábať to, čo ľudia chcú. Tento prístup viedol v uplynulom roku k výraznému prepadu predaja značiek, patriacich do koncernu Stellantis a napokon aj stál jeho šéfa miesto.
Aktuálne sa však už nejakého benzínového alebo dieslového dvojlitrového štvorvalca zrejme nedočkáme, no treba povedať, že po Tavaresovom odchode sa postupne Stellantis opäť vracia k proklientskej politike a my pevne veríme, že značky ako Peugeot, Citroën a Opel začnú ponúkať viac modelov s agregátmi, ktoré sú pre ľudí atraktívne a tí si k týmto značkám opäť nájdu cestu vo vyššom počte, než v roku 2024. Ale späť k Peugeotu 5008.
Ten sa minulý rok na jar po siedmich rokoch predstavil už vo svojej tretej inkarnácii. Tak ako pri tej minulej, ktorá premenila pôvodné MPV na SUV, ide o pomerne radikálnu zmenu najmä z hľadiska možnosti voľby medzi rôznymi typmi pohonu. Po Peugeote 3008 je druhým modelom značky postaveným na modulárnej platforme STLA Medium.
Zaujme na prvý pohľad
Spojitosť s novou tritisícosmičkou je zjavná aj inde. Má grafiku denných svetiel s trojicou „pazúrov“, prednú masku, ktorá akoby sa rozpíjala do bokov, aj nové logo. Mimoriadne kompaktné LED svetlá sú vo verzii GT vybavené štandardne technológiou Pixel LED. Mierne pozmenený je nárazník s agresívnejšie tvarovanými nasávacími otvormi. Z profilu je ale jasné, že kým 3008 mieri k vyznávačom SUV-kupé, 5008 je veľkým SUV. Rázvor náprav sa natiahol až na 2,9 metra a celková dĺžka na 4 791 mm. Na šírku má novinka 1 895 a na výšku 1 694 mm. V porovnaní s predošlou generáciou sa 5008-ka zväčšila vo všetkých smeroch – a to pomerne výrazne.
Nové proporcie autu nepochybne prospeli, už nepôsobí len ako „natiahnutý“ Peugeot 3008. Sebavedomý postoj dopĺňajú 19– až 20-palcové kolesá. Strecha končí opäť štíhlym stĺpikom dekorovaným matným chrómom. Vyznieva o to viac, že Peugeot zredukoval chrómové dekorácie na minimum. Dokonale to vidieť, ak sa pozriete na „naše“ kompletne čierne testované auto. Zadné svetlá s motívom pazúrov prepojené čiernou lištou aj nárazník preberá 5008 od svojho menšieho súrodenca. Nechýba ani veľký nápis Peugeot.
V kabíne sa objavuje najnovšia verzia i-Cockpitu s prívlastkom Panoramic. Jeho ústredným prvkom je až 21-palcový zakrivený displej, ktorý akoby sa vznášal nad prístrojovou doskou. Tento efekt posilňuje nepriame ambientné osvetlenie s ôsmimi farbami. Ľavá strana displeja má funkciu digitálneho kokpitu a tá pravá sa stará o zábavu, navigáciu a komunikáciu. Nechýba ani dotykový pás i-Toggles s programovateľnými desiatimi dotykovými plochami, kde si môže majiteľ nastaviť najčastejšie používané funkcie. Hardvérový je len volič prevodovky a jazdných režimov.
Nie všetko sa podarilo
Pri nich však dizajnéri spravili podľa nás jedno ergonomické faux pas, ktoré uvidíte aj na fotografiách. Do stredového tunelu, na miesto, kde majú takmer všetky autá ovládanie prevodovky umiestnili volič jazdných režimov. A viete kam sa presunul ovládač prevodovky? Tlačí sa niekde napravo pod volantom, kúsok od štartovacieho tlačidla. Je to miesto, kam sa musíte doslova natiahnuť, aby sme mohli ovládač použiť. Taktiež pri výške takmer 190 cm nebolo úplne jednoduché nastavenie volantu. Stále sa nám zdal prinízko, niekde tesne nad kolenami, pri pomerne vysokom posede v aute to nepôsobilo úplne najkomfortnejšie.
Nové rozhranie i-Connect Advanced prináša inteligentnú navigáciu TomTom, plánovač trás aj s nabíjacími zastávkami, aktualizácie softvéru vzduchom a pokročilé hlasové ovládanie. Grafika je veľmi dobrá, pohyb v menu však nie je najjednoduchší a ani najrýchlejší. Určitým problémom je aj to, že dotykový displej je od vás pomerne ďaleko pre komfortné ovládanie a musíte sa za ním doslova naťahovať.
Hlavným bonusom 5008-ky je rozhodne variabilita a možnosť odviezť až sedem pasažierov a to už v základnej výbave. Zadná lavica je posuvná a delená v pomere 40 : 60. Operadlá sú delené v pomere 40 : 20 : 40. Tretiemu, do podlahy sklopnému radu sedadiel nechýbajú nastaviteľné opierky hláv. Prístup k nim uľahčuje systém Easy Access, ktorý umožňuje, že sedadlá v druhom rade sa nielen posunú vpred, ale aj naklonia. Priestor vzadu je v druhom, rovnako ako aj v treťom rade veľmi slušný.
Komfortné a priestranné
Sedenie vpredu je jednoznačne komfortné a chrbát vás nebude bolieť ani po dlhších trasách, nehovoriac už o tom, že do auta si môžete zaobstarať vyhrievané, ventilované a masážne sedadlá s certifikátom AGR a nastaviteľnými bočnicami pomocou pneumatických vankúšov (iba vo vyššej výbave a s čalúnením Alcantra). Chválime však, že sedadlo s ergonomických certifikátom AGR, aj keď bez masáže a ventilácie, má vodič k dispozícii už v základe. A keď sme už pri sedadlách – za príplatok môžu byť zadné vyhrievané. Cestujúci v druhom rade majú k dispozícii samostatne nastaviteľnú klimatizáciu, roletky okien a tí v treťom držiaky na nápoje, zásuvku a lakťovú opierku.

Polepšil si aj kufor. V 5-miestnom usporiadaní má objem 916 litrov a v 7-miestnom 348 litrov, čo vôbec nie sú zlé hodnoty. Pritom ložná plocha má stále dĺžku solídnych 422 mm, takže aj pri plnom obsadení 7 ľuďmi tam dostanete naozaj dosť batožiny. Pod podlahou za tretím radom sedadiel je ešte praktická 80-litrová schránka so zásuvkou, ktorá sa hodí napríklad na nabíjacie káble pri „zásuvkových“ verziách alebo na športové náradie. A ešte je tu špeciálna schránka na odloženie plató. Elektricky ovládané veko kufra je štandardom.