Prvá jazda: Škoda Octavia RS – po facelifte je ešte silnejšia. Za volantom to cítiť

Od roku 2000 je Škoda Octavia RS asi tým najuniverzálnejším športovým autom, aké si môžete dopriať. Nemení na tom nič ani štvrtá generácia, ktorú sme si po facelifte vyskúšali v Chorvátsku. Diesel a plug-in hybrid v nej už nenájdete. Ľúto vám za nimi byť nemusí. Vynovený dvojliter 2,0 TSI „ťahá“ úžasne.

22.02.2025 07:00
debata (2)
RS preberá po facelifte všetky dizajnové zmeny... Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia RS - 2025 RS preberá po facelifte všetky dizajnové zmeny modernizovanej Octavie. Vzhľad však okorenili čierne akcenty aj 18-palcové disky kolies. Technologický vzhľad dotvárajú predné matrixové svetlá.

Po vlaňajšej premiére modernizovanej Octavie prišla konečne na rad čerešnička na torte – jej ostrá verzia RS. Zbavila sa málo vyhľadávanej plug-in hybridnej verzie a tiež tej naftovej. V ponuke ostal výlučné benzínový 4-valec 2,0 TSI. Octavia RS sa tým vlastne vracia k svojim koreňom, presnejšie k prvej Octavii RS, ktorú Škoda priviedla na svet v roku 2000. Kariéru odštartovala s karosériou liftbacku a výlučne benzínovým motorom 1,8 TSI s 20-ventilovou hlavou valcov. O dva roky na to pribudlo praktické kombi. A tak je to dodnes. V priebehu času sa z Octavie RS stal úspešný príbeh. Na konte má viac ako 350 000 predaných kusov. Octavia RS totiž skombinovala typicky rodinný charakter s dynamikou výkonného preplňovaného motora a emotívnym vzhľadom. Modernizácia štvrtej generácie vybrúsila tento český „Golf GTI“ priam k dokonalosti.

Evolúcia jej prospela

Novú Octaviu RS nám ukázala Škoda v Chorvátsku. Napokon, cíti sa tu ako doma. Na tamojšom trhu je suverénnou jednotkou, pričom Octavii patrí titul bestselleru. Na chorvátskych registráciách Škody má až 50-percentný podiel. Sympatické je, že Škoda zapracovala nielen na dizajne RS, ale aj na technike. Vzhľadom na facelift sa pritom mohla vybrať jednoduchšou a lacnejšou cestou. Urobila ale presný opak. Začnime teda srdcom Octavie RS – vynoveným 4-valcom 2,0 TSI. V súčasnosti je vôbec najvýkonnejším spaľovacím motorom Škody a zároveň najvýkonnejším motorom, aký kedy poháňal Octaviu. Po modernizácii vzrástol výkon z pôvodných 180 až na 195 kW, alebo ak chcete, na 265 koní. Krútiaci moment 370 Nm ostal bez zmien.

Príbeh Octavie RS začal v roku 2000. Zo štyroch...
Škoda Octavia RS - 2025 Príbeh Octavie RS začal v roku 2000. Zo štyroch generácii sa predalo už viac ako 350 000 kusov. Najviac po nej prahli Nemci.
Jaroslav Hercog Čítajte viac Šéf Škody Auto Slovensko v rozhovore pre Pravdu: Spaľovacie motory budeme vyrábať, kým bude o ne záujem

K zvýšeniu výkonu došlo najmä optimalizáciou športového výfukového traktu, použitím nového tvaru dna piestov, úpravami turbodúchadla s tlakom 350 barov a znížením trecích strát kľukového mechanizmu. Agregát je spojený výlučne so 7-stupňovou prevodovkou DSG s dvojicou mokrých spojok. Aby ale predné kolesá zvládli túto nádielku, diferenciál je vybavený elektronickou uzávierkou VAQ, ktorá posiela viac hnacieho momentu na koleso s lepšou trakciou. Tento systém má uzamykací moment až 1 600 Nm, čo je v porovnaní so systémom XDS+ na báze pribrzďovania, až o 1 100 Nm viac. Stabilitu zlepšuje nižšie ťažisko. Kratšie pružiny totiž priblížili karosériu k asfaltu o 15 mm.

K dispozícii je tiež praktické kombi. Aj ono má... Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia RS - 2025 K dispozícii je tiež praktické kombi. Aj ono má podvozok znížený o 15 milimetrov v porovnaní s civilnými verziami. Zadný pár výfukov nie je žiaden podvod. Sú pravé.

Špecificky naladené sú aj tlmiče, za príplatok s technológiou DCC, ktorá umožňuje nastavenie podvozka v režimoch Normal, Comfort, Sport a Individual. V sériovej výbave RS nechýba ani progresívne riadenie a nové pneumatiky Continental vyvinuté špeciálne pre tento model. Ponúkajú lepšiu priľnavosť, čo oceníte nielen v zákrutách ale aj pri brzdení. A keď sme pri decelerácii, spomeňme, že Octavia RS sa môže pochváliť väčšími ventilovanými kotúčmi s priemerom 340 mm na predných a 310 mm na zadných kolesách. Červené jednopiestikové strmene bŕzd, ktoré vykúkajú spod 18, alebo 19-palcových diskov, disponujú jednopiestikovou technológiou. Účinné brzdy RS naozaj potrebuje. Veď ide o najrýchlejšiu sériovú Octaviu v histórii.

Motor 2,0 TSI prešiel evolučnými zmenami. Má...
Škoda Octavia RS - 2025 Motor 2,0 TSI prešiel evolučnými zmenami. Má nové piesty, nové zapaľovanie, či optimalizované preplňovanie. Výkon narástol o 15 kW na konečných 195. Za volantom to cítiť.
Škoda Fabia 2,0 MPI - 2007 Čítajte viac Škoda Fabia I.: Na predaj je vzácna verzia. Pod kapotou má poklad

Liftback zvládne stovku za 6,4 sekundy a kombi potrebuje len o desatinku sekundy viac. To je medzigeneračné zlepšenie o 0,2 sekundy. Obmedzovač rýchlosti zastaví Octaviu RS v rozlete pri 250 km/h. Na svoje adrenalínové gény upozorňuje aj športovým exteriérom. Ten preberá všetky vizuálne inovácie modernizovanej Octavie ale pridáva množstvo špecifických prvkov. Rám masky chladiča, lišty okolo bočných okien či kryty vonkajších spätných zrkadiel sú „zahalené“ v čiernom odtieni. Čierne akcenty nájdete aj na športovom nárazníku. Zadnej časti dominuje čierny difúzor. Nechýba ani reflexný pruh a tónované okná. No a zabudnúť nesmieme ani na 18-palcové disky Comet či príplatkové devätnástky Elias v antracitovej alebo striebornej farbe.

Octavia RS sa môže pochváliť väčšími...
Škoda Octavia RS - 2025 Octavia RS sa môže pochváliť väčšími ventilovanými kotúčmi s priemerom 340 mm na predných a 310 mm na zadných kolesách.

Technologický vzhľad dodávajú Octavii RS štandardne dodávané svetlá Matrix-LED a zadné diódové svetlá s animovanými „smerovkami“. Nezaostáva ani interiér. Kožený volant má nový dizajn. No asi najviac potešia skvelé anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv a kontrastným červeným prešívaním. Športovú atmosféru dotvára umelou kožou potiahnutá palubná doska, čierny strop, lesklé čierne doplnky vo dverách či dekoračná lišta imitujúca karbón. Pedále sú vyrobené z nehrdzavejúcej ocele. S Octaviu RS dostanete aj bohaté vybavenie. V sérii je 13-palcový infotainment, bezkľúčové odomykanie a štartovanie Kessy, dvojzónová klimatizácia, vyhrievané sedadlá, volič jazdných režimov, elektricky ovládané veko kufra s nožným senzorom aj kompletný balík asistenčných systémov.

Za volantom má dve tváre

Zatiaľ to bolo len o teórii. My sme si však Octaviu RS vyskúšali na vlastnej koži. A nie na obyčajných cestách, ale priamo na okruhu. „Eresy“ na nás totiž čakali na známej pretekárskej dráhe Automotodrom Grobnik neďaleko Rijeky. Tento okruh je od roku 1978 centrom motoristického športu v Chorvátsku. Veľmi mu prospela rekonštrukcia v roku 2018, kedy dostala trať dlhá 4,168 km nový asfaltový povrch s receptúrou od talianskej spoločnosti Dromo. Octaviam sa páčil. Hoci bolo chladné počasie, pripravené exempláre mali obuté letné pneumatiky so zvýšenou priľnavosťou. A aby ukázali maximum zo svojich schopností, nechýbali 19-palcové disky, adaptívny podvozok DCC, či vyššia úroveň interiéru Loungue.

Interiér naďalej dostatočne komfortný.... Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia RS - 2025 Interiér naďalej dostatočne komfortný. Anatomické sedadlá si priam zamilujete. No a nešetrilo sa ani na výbave. V sérii je 13-palcový infotainment, bezkľúčové odomykanie a štartovanie či kompletný balík asistenčných systémov.
Škoda Elroq - výroba 2025 Čítajte viac Škoda Elroq: V Boleslavi už spustili výrobu ‘malého Enyaqu‘

Takže kabína nás vítala sedadlami čalúnenými v kombinácii umelej kože a mikrovlákna Suedia. Navyše boli elektricky nastaviteľné a masážne. Prvá z funkcií je príjemná, keďže za volantom zaujmete rýchlo optimálnu polohu. Oveľa viac nás však okúzlil prvý akustický kontakt. Octavia RS je totiž vybavená štartovaním Emotion Start. Stačí dlhšie podržať štartovacie tlačidlo a motor po „naskočení“ zvýši voľnobežné otáčky na 2 100 za minútu, čo vytvorí podmanivejšiu zvukovú kulisu. A keď sme už pri akustike, spomeňme, že Octavia RS si nepomáha audiosústavou. To, čo počujete je skutočný zvuk motora a brilantne vyladeného výfuku s dvoma vetvami.

A takto vyzerali Octavie RS na okruhu Grobnik.
Škoda Octavia RS - 2025 A takto vyzerali Octavie RS na okruhu Grobnik.

V systéme jazdných režimov sme nastavili mód Spor. To znamená ostrejšiu reakciu na plyn, tuhšie riadenie, tuhší podvozok, povoľnejší stabilizáciu ESP a k tomu ostrejšie radenie DSG pri vyšších otáčkach. „Konvoj“ troch Octavií viedol známy škodovácky pilot Jan Kopecky. To aby sme dostali z Octavii RS maximum bez hroziacich incidentov. Sledovať jeho stopu bolo zážitkom. Na druhej strane nás ale nešetril. Na rovinkách sa rýchlosť približovala k 190 km/h. A potom prudko na brzdy. Radenie sme nechali plne v kompetencii elektroniky. I tak sme mali plné ruky práce. Prevodovka DSG si viedla skvelo, akoby čítala trať. V zákrutách sa správala Octavia predvídateľne, bolo zrejmé, že aj pri ostrejšom zaobchádzaní má ešte veľkú rezervu. ESP sa k slovu vôbec nedostalo.

Za pôsobivým zvukom stojí táto výfuková...
Škoda Octavia RS - 2025 Za pôsobivým zvukom stojí táto výfuková sústava. Nepomáha si žiadnym reproduktorom. To čo počujete, je autentický zvuk motora.
Škoda Kushaq - výroba 2021 Čítajte viac Škode sa vlani darilo, no výsledky v Číne a Indii sú tragické

Jemnú nedotáčavosť sme krotili ubratím plynu. Pneumatiky aj diferencia VAQ odvádzali vynikajúcu prácu. Octavia RS bola vždy pripravená preniesť maximum výkonu na asfalt bez preklzu vnútorného kolesa. Zrýchlením možno nenadchne tak, ako nové elektromobily, ktoré vám idú zlomiť krčnú chrbticu, ale na rozdiel od nich vie byť RS rýchle nielen v priamke. A to je jeho kúzlo. Za nastavením celého auta cítiť veľký kus roboty. Pritom z vás Octavia RS nevytrasie dušu a netýra vás hlukom v kabíne. Stále je to komfortné rodinné auto, s ktorým si vieme predstaviť dlhé štreky bez toho, aby sme z neho vystúpili načisto vyčerpaný.

Škoda Octavia RS - 2025
Škoda Octavia RS - 2025
+39Škoda Octavia RS - 2025

Nie je to tiež auto, ktoré by zruinovalo váš rodinný rozpočet. Je síce najdrahšou Octaviou, ale rozhodne jednou z najlepších ponúk v triede „hothachov“. Liftback začína na 40 960 eurách. Kombi je len o 930 eur drahšie. Vzhľadom na výkon, bohaté vybavenie a obrovský kufor, ktorým sa RS nijako nelíši od civilných súrodencov, nejde o extrém. Najmä ak si cenu Octavie RS porovnáte so svetom elektromobilov. Rozhodne by sme ešte investovali do adaptívneho podvozku DCC, za ktoré si Škoda pýta prijateľných 810 eur. Stojí to zato, pretože až potom dokáže mať dve tváre – jednu okruhovú a druhú komfortnú bez akýchkoľvek kompromisov. Už sa tešíme, keď Octaviu RS prevetráme v bežnom redakčnom teste, v ktorom sa pozrieme napríklad aj na spotrebu paliva.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda Octavia #Škoda Octavia RS
Články podľa značiek