Test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI - pre siedmich len za príplatok

Zafira patrila v deväťdesiatych rokoch spolu s Renaultom Mégane Scénic k zakladateľom segmentu stredne veľkých MPV. Testovali sme Zafiru Tourer 2.0 CDTi Enjoy.

28.09.2012 12:52
Opel Zafira Tourer Foto:
Zafira Tourer je podstatne väčšia než jej predchodkyňa. Dizajn je inšpirovaný rýchlostnými vlakmi.
debata (2)

Nová Zafira sa zmenila na nepoznanie. Podobne ako mladšia Astra či Insignia prešla dizajnovou kúrou podľa najnovších „opeláckych“ trendov. Preto na nej nájdeme čepeľovité bočné prelisy alebo masku s motívom krídiel. Dizajnéri však išli ešte ďalej. Inšpirovali sa vysokorýchlostnými vlakmi, čo sa premietlo do veľmi dynamických bočných línií zvýraznených chrómovou lištou stúpajúcej spodnej hrany okien, ale aj do bumerangovitých modulov svetiel, ktoré doteraz využívala len hybridná Ampera. Škoda však, že tento prvok nemá žiadnu štylistickú paralelu v zadnej časti, takže sám osebe vyznieva tak trochu samoúčelne. Jednoducho, menej znamená niekedy viac. A to je presne prípad Zafiry. Hoci je tvarovo veľmi bohatá, z pohľadu dizajnu bola jej prvá generácia z roku 1999 oveľa väčšou bombou. Kým v menšom MPV Meriva predviedol Opel aspoň nový systém protismerného otvárania zadných dverí a konkurencia už dávno operuje s posuvnými, Opel ostal verný klasike.

Hoci je Zafira Tourer tvarovo veľmi bohatá, z... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Hoci je Zafira Tourer tvarovo veľmi bohatá, z pohľadu dizajnu bola jej prvá generácia z roku 1999 oveľa väčšou bombou.

Variabilná ako nikdy predtým

Čo však Zafire uprieť nemožno, je výrazný medzigeneračný rast. Do dĺžky pribudlo 20 centimetrov, do šírky 13 a na rázvore šesť. Ale pozor, veľké zázraky nečakajte. Zafira síce odvezie sedem ľudí možno pohodlnejšie než množstvo jej konkurentov, ale limity minivanu prerásť nedokázala. Tretí rad sedadiel je a bude v tejto triede vždy núdzový a prístup k nemu dá zabrať. Najlepšie sa tu budú cítiť deti. Nad hlavou je totiž len minimálna rezerva a nízka poloha sedadiel nad podlahou vás zas núti sedieť v dosť neprirodzenej polohe. Chýba aj dostatočný priestor na chodidlá. Väčšou zbraňou Zafiry je preto jej variabilita. A tú Opel posunul o riadny kus vpred. Modifikovaný systém Flex7 ponúka úplne nové možnosti usporiadania. Druhý rad sedadiel už totiž netvorí súvislá lavica, ale tri samostatné sedadlá. Tie sa dajú nezávisle sklápať a posúvať v rozsahu až 210 mm.

Interiér využíva moduly z Astry, ale odvezie až... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Interiér využíva moduly z Astry, ale odvezie až sedem pasažierov.

Operadlo prostredného sedadla možno vďaka systému Lounge Seating sklopiť a otočiť jeho bočnice tak, aby vznikla komfortná stredová lakťová opierka. V takomto prípade sa dajú krajné sedadlá pozdĺžne posunúť ďalších 70 mm viac dozadu. Navyše sa každé z nich posunie o 50 mm bližšie k osi vozidla. Kombináciou pozdĺžneho a priečneho posunu tak Zafira ponúkne usporiadanie 2 + 2 s vysokou mierou komfortu pre cestujúcich v druhom rade, podobne ako to už pred pár rokmi predviedol Ford vo svojom C-Maxe. Tretí rad však ostane mimo hry.

Zadné sedadlá sú pomerne úzke a na dlhších... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Zadné sedadlá sú pomerne úzke a na dlhších cestách menej pohodlné
Výhodou Zafiry Tourer je takmer rovná podlaha... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Výhodou Zafiry Tourer je takmer rovná podlaha medzi sedadlami.

Ale priznajme si, variabilita prináša aj nevýhody. Koncept troch takmer rovnocenných sedadiel v druhom rade tiež znamená, že ani jedno nie je dostatočne široké. Tohto pocitu sa nezbavíte ani pri konfigurácii Lounge Seating. Miesta máte vtedy dosť na nohy aj v šírke ramien, ale problém úzkeho sedadla sa tým nerieši.

Pod sedadlami druhého radu ostáva dosť miesta... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Pod sedadlami druhého radu ostáva dosť miesta na chodidlá pasažierov sediacich v treťom rade.

Vzadu len s kompromismi

Daňou za sedemmiestne usporiadanie je zas takmer nulový objem kufra. Takže aj pri Zafire platí, že čím máte v aute viac ľudí a čím viacej batožiny potrebujete preniesť, tým menšie sú možnosti batožinového priestoru. Za operadlami ostáva len veľmi skromný objem, ktorý Opel radšej ani neuvádza. Zato v 5-miestnom usporiadaní, keď je tretí rad sklopený do podlahy, ponúkne Zafira už v základe fantastických 710 litrov po plató, a to nie je zďaleka koniec. Vo zväčšovaní môžete pokračovať posúvaním alebo sklápaním druhého radu individuálnych sedadiel. Potom sa zmení na dodávku s kapacitou až 1860 litrov a takmer úplne vodorovnou podlahou. Extra pochvalu si zaslúži geniálny príplatkový integrovaný nosič na bicykle, ktorý sa vysunie z nárazníka jednoduchým uvoľnením poistky. Opel tak dal dokonalú odpoveď na otázku, kam s nimi. Pri toľkej flexibilite sa však potom nemôžete čudovať absencii rezervného kolesa.

Pri zloženom treťom rade sedadiel ostáva miesto... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Pri zloženom treťom rade sedadiel ostáva miesto na 710 l batožín.
Aj s vyklopeným tretím radom sedadiel zostáva... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Aj s vyklopeným tretím radom sedadiel zostáva vzadu použiteľný kufor.

Vpredu ako v Astre

Poďme však dopredu. Tu sú pomery kráľovské. Vodič aj spolujazdec majú k dispozícii veľmi pohodlné sedadlá s výbornou bočnou oporou a dokonca nastaviteľnou dĺžkou sedáka a širokým rozsahom nastavenia. Ergonomický tandem dopĺňa dvojosová regulácia volantu. Radiaca páka je poruke, keďže ju konštruktéri umiestnili na zvýšenú stredovú konzolu. Poloha sedenia je veľmi prirodzená. Cítite sa tu takmer ako v bežnom hatchbacku. Na nervy vám bude liezť len posuvná lakťová opierka, ktorá nemá dostatočnú aretáciu, a tak sa stále zasúva. Navyše sa nedá polohovať výškovo. Rozloženie prístrojov je kópiou Astry. Dobre čitateľný prístrojový panel špatí iba červený retrodisplej palubného počítača, ktorého sa v Opeli akosi nie a nie vzdať. Moderný TFT displej by imidžu tohto auta nesmierne prospel.

Namiesto rezervného kolesa má Zafira Tourer za... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Namiesto rezervného kolesa má Zafira Tourer za zadným nárazníkom zložený integrovaný nosič bicyklov.

Zbehlí „opeláci“ sa rýchlo zorientujú v záplave tlačidiel multimediálneho rozhrania na stredovej konzole. Naopak, ostatným to chvíľu potrvá, ale po krátkom zoznámení zistia, že viac tlačidiel je niekedy prospešnejších než pohyb v zložitom menu jediným ovládačom.

Pochváliť treba aj výhľad, ktorý nebýva pri autách s dvojitým predným stĺpikom práve ideálny. Opel to však tentoraz zvládol na jednotku, a to aj vďaka použitiu spätných zrkadiel na nožičkách.

K dizajnu interiéru máme dve výhrady. Kaplnka centrálneho TFT displeja audia či navigácie síce dobre tieni, ale svojím tvarom organicky nezapadá do línií palubnej dosky. Jednoducho pôsobí, akoby ju tam niekto dodatočne namontoval. Druhý problém možno našťastie odstrániť, aj keď nie práve lacno. Hoci sa dizajnéri snažili rozčleniť masívnu palubnú dosku roztvárajúcou sa stredovou konzolou a použili aj kvalitné mäkké povrchové materiály, bez dvojfarebného vyhotovenia, pôsobí táto záplava čiernych plastov dosť fádne. Bohužiaľ dvojfarebnú palubovku možno objednať len za príplatok, a to len v najvyššom stupni vybavenia Cosmo spolu s koženým čalúnením.

Veľa nápadov, málo vybavenia

Interiér je priam prešpikovaný odkladacími priestormi. Len pred spolujazdcom sú tri schránky. Jednu nájdete dokonca aj v kaplnke centrálneho displeja. Chýba však odkladací box medzi sedadlami. To aj preto, že v tomto priestore sa môže za príplatok nachádzať systém FlexConsole s posuvným držiakom na nápoje. Vyžaduje si však nahradenie ručnej parkovacej brzdy elektrickou.

Vo výbave je však Zafira veľmi strohá. Priplácať v tomto veľkom rodinnom aute, a to aj v strednom stupni vybavenia Enjoy, napríklad za automatickú klimatizáciu, palubný počítač či predné hmlové svetlá, možno zo strany Opela považovať za snahu o optický „facelift“ cenníka. Bohužiaľ za príplatok je aj 7-miestny interiér, teda to, čo Zafiru najviac odlišuje od bežnej Astry kombi.

Chcelo by to nejaké lapače nečistôt. Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Chcelo by to nejaké lapače nečistôt.
Špina odletujúca od predných kolies dáva laku... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Špina odletujúca od predných kolies dáva laku poriadne zabrať.

Na druhej strane treba oceniť, že v Zafire sa na zozname príplatkov nachádzajú najnovšie bezpečnostné systémy ako čítačku dopravných značiek, radarový tempomat alebo upozornenie na nedobrovoľné vybočenie z jazdného pruhu.

Silná a úsporná

Dvojlitrový diesel 2.0 CDTi s výkonom 121 kW je vôbec najsilnejšou motorizáciou Zafiry. A za volantom to cítiť. Spoľahnúť naň sa môžete aj pri predbiehaní vo vyšších rýchlostiach. Sympatické je, že napriek silnému turbu netrpí motor nedostatkom agility v nízkych otáčkach. Už od 1500 za minútu predvádza to najlepšie zo svojich schopností. A to je veľmi dôležité, pretože 6-stupňový manuál s extrémne dlhými prevodmi by vám inak mohol spôsobiť veľmi nepríjemné chvíľky. S ekonomickým spredovaním to totiž v Opeli trošku prehnali.

Naftový motor 2.0 CDTI je silný, Opel ho však... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Naftový motor 2.0 CDTI je silný, Opel ho však skombinoval s veľmi "dlhou" prevodovkou.

Päťka a zvlášť šestka si v meste takmer neškrtnú. Veď pri deväťdesiatke točí motor na šiestom prevodovom stupni len 1500 otáčok. Spolu s účinným stop-štart systémom to však Zafire prinieslo hospodárnu prevádzku. Na výrobcom udávaný priemer 5,2 litra sa síce nedostanete, ale ak k nemu prirátate liter, ste blízko reality. Aj v mestskej premávke sa dá totiž so Zafirou jazdiť pod sedemlitrovou hranicou, čo je vzhľadom na výkon veľmi slušný výsledok. Kultúrou chodu síce „opelácke“ CDTi určite nepatrí k najlepším, ale je lepšie odhlučnené ako v Astre.

Pod predným nárazníkom je gumová lišta... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Pod predným nárazníkom je gumová lišta upozorňujúca na nebezpečné parkovanie pri vysokých obrubníkoch.

Podvozok Zafiry kombinuje predné zavesenie McPherson z Insignie a zadnú vlečnú nápravu z Astry. Tohto mixu sa však báť nemusíte. Zadné zavesenie využíva totiž Wattov priamovod, ktorý znižuje náklony karosérie a stabilizuje Zafiru v zákrutách. Spolu s presným riadením, širokým rozchodom a veľkým rázvorom zistíte, že je na ňu spoľahnutie. Komfortom odpruženia síce nepatrí k tým najmäkším, ale výsledný dojem zlepšuje slušná filtrácia a zvuková izolácia podvozka.

Zaujímavo Opel vyriešil umiestnenie zadného... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Zaujímavo Opel vyriešil umiestnenie zadného tlmiča výfuku.

Kontroverzná cena

Celkový dojem zo Zafiry však najviac kazí pohľad do cenníka. Zafira si verí. Najsilnejší diesel v strednom stupni vybavenia Enjoy stojí 23 390 eur, ale pozor! Stále v ňom nemáte predné hmlové svetlá, palubný počítač, automatickú klimatizáciu, kožený volant, predné ergonomické sedadlá či hliníkové disky. Takže cena našej modifikácie, ktorá nebola nijako zvlášť „nadupaná“, sa nakoniec vyšplhala na 29 750 eur a to je hranica, kde sa už Zafira prekrýva s lepšie vybavenými a technicky vyspelejšími veľkými vanmi ako Ford S-Max alebo Volkswagen Sharan.

Za palubný počítač si musíte priplatiť aj v... Foto: Václav Lipavský
Opel Zafira Tourer Za palubný počítač si musíte priplatiť aj v strednom stupni výbavy. To sa dnes už veľmi nenosí, najmä keď jeho aktivácia výrobcu v podstate skoro nič nestojí.
Výhody Nevýhody
variabilita kabíny výbava
veľký kufor všetko za príplatok
výkonný motor cena
Technické údaje
Model: Zafira Tourer 2.0 CDTI Enjoy
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1956
Výkon (kW/ot.): 121/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 350/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4656/1884/1685
Rázvor náprav (mm): 2760
Objem bat. priestoru (l): 710/1860 (5m)
Maximálna rýchlosť (km/h): 208
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,8
Komb. spotreba (l/100 km): 5,2
Cena: 23 390 €
Sériové vybavenie Enjoy (vybrané prvky):
A6× airbag, ESP, aktívne opierky hlavy vpredu, päť sedadiel, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosová regulácia volantu, manuálna klimatizácia, tempomat, el. ovládané predné okná a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, predná lakťová opierka, audio s CD + 7 repro., kryt batožinového priestoru, 17-palcové plechové disky.
Autozor: Opel Zafira Tourer – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
2 debata chyba
Články podľa značiek