Vlani dorazila na trh druhá generácia Škody Kodiaq a na jeseň česká automobilka odhalila jej najvýkonnejšiu verziu RS. Na prvé jazdy sme si však museli chvíľu počkať. Uskutočnili sa v Chorvátsku, neďaleko Rijeky. Letný turistický raj Slovákov nás vo februári privítal snehovou nádielkou. To asi zažil málo kto. Ale to nič, veď aj v týchto podmienkach je boleslavské SUV ako doma.
Nové modely Kodiaq RS nás už čakali na letisku v Záhrebe. No ešte predtým sme sa zoznámili s ich technikou. Tá sa opäť trošku zmenila. Veď Kodiaq RS, hoci prišiel na svet len v roku 2018, má za sebou búrlivú minulosť. Štartoval totiž s naftovým motorom 2,0 bi-TDI s dvojicou turbodúchadiel. Dosahoval výkon 176 kW a sľuboval lákavú spotrebu necelých sedem litrov nafty na 100 km. Netrvalo však dlho a úsporný diesel pod kapotou skončil. Asi tušíte prečo. Dôvodom boli emisie.
Nový motor aj podvozok
Diesel nahradil spolu s faceliftom v roku 2021 benzínový motor 2,0 TSI s výkonom 180 kW. No a tento motor si „požičal“ aj nový Kodiaq RS druhej generácie. Ale pozor! Výkon narástol na 195 kW a krútiaci moment z 370 až na 400 Nm. Čo sa týka krútiaceho momentu, je to dokonca viac ako v novej Octavii RS. V súčasnosti ide o vôbec najvýkonnejší spaľovacím motor Škody, hoci z minulosti si v Superbe pamätáme aj motor 2,0 TSI s 206 kilowattmi.
K zvýšeniu výkonu došlo najmä optimalizáciou športového výfukového traktu, použitím nového tvaru dna piestov, úpravami turbodúchadla s tlakom 350 barov, variabilným zdvihom ventilov a znížením trecích strát kľukového mechanizmu. Priamovstrekový agregát je spojený výlučne so 7-stupňovou prevodovkou DSG s dvojicou mokrých spojok a pohonom oboch náprav. Ten je schopný posielať v prípade potreby až 100 % krútiaceho momentu na zadné kolesá a až 85 % len na jedno z nich, o čo sa stará elektronická uzávierka diferenciálu.
Technici zapracovali aj na podvozku. Kodiaq RS má štandardné 20-palcové disky kolies, progresívne riadenie, väčšie brzdové kotúče – vpredu s priemerom 340 a vzadu 335 mm. Na rozdiel od Octavie RS sa môže pochváliť aj adaptívnymi tlmičmi DCC+, ktoré umožňujú nastaviť tuhosť odpruženie v 15 stupňoch. DCC+ sa zároveň stará o redukciu náklonov v zákrutách a stabilizuje karosériu pri brzdení. Kodiaq s pohotovostnou hmotnosťou od 1 860 kg takéto vychytávky pri svojich športových ambíciách nepochybne potrebuje.
Tuning, ale s citom
A ako to všetko spolu funguje? Tak to sme preverili na diaľnici zo Záhrebu do Rijeky a neskôr v serpentínach pobrežných ciest. Najprv nás ale Kodiaq RS lákal lesklými čiernymi doplnkami karosérie. Týka sa to podsvietenej masky, lemov okien, spätných zrkadiel, nápisov Škoda, zadného difúzora, ako aj dvojice výfukov. Lesklé čierne sú tiež 20-palcové disky Elias, ktoré na iných Kodiaqoch nenájdete.
Vyzerá to dobre, zvlášť v kontraste s výraznými exteriérovými lakmi, v našom prípade červeným, ale dostupný je aj modrý, biely či dokonca zlatý Bronx. Viac lakovaných častí karosérie vrátane prahov a špecifických nárazníkov umocňujú masívny pocit z tohto auta. Športovú atmosféru sa Kodiaq RS snaží navodiť aj v interiéri. Sedadlá s integrovanými opierkami hláv a čalúnené perforovanou umelou kožou a červeným prešívaním sú však stále dostatočne pohodlné.
Kožu nájdete aj na palubnej doske, teda ak máte verziu RS Suite. Nechýba ani čierny strop či pedále z antikorovej ocele. Viac vás ale zaujme nový trojramenný volant, špecifický pre najvýkonnejší Kodiaq, našťastie stále s hardvérovými ovládačmi. Mierne sa zmenila grafika štandardne dodávaného 13-palcového infotainmentu. Po naštartovaní vás totiž víta logom RS. Inak je to Kodiaq ako každý iný.
Patrí k tomu ohromná porcia priestoru vpredu aj vzadu, veľmi praktické kruhové ovládače Smart Dials a tiež gigantický kufor s objemom od 910 do 2 105 litrov. RS sa dokonca nevyhýba ani 7-miestnej verzii. Aj v tomto prípade však zvládne odviezť pri sklopenom treťom rade fantastických od 845 litrov batožín. Aby ale nebolo pochýb, že toto nie je len obyčajné rodinné SUV, po stlačení tlačidla štart vás doslova pohltí špecifická akustická kulisa generovaná audiosústavou.
Hra so zvukom neprekáža
Zvuk zväčša nudného štvorvalca sa razom zemní na bublanie „plnotučného“ 8-valca. A pozor, platí to aj pre exteriér. Z výfukov sa rinú podmanivé hlboké tóny. Áno, nie všetci holdujú takýmto „barličkám“, ale podľa nášho názoru to zvládla Škoda bravúrne. V hlave máte hneď o 100 virtuálnych koní viac. Je ale pravdou, že so stúpajúcou rýchlosťou sa tento akustický efekt pomaličky stráca do úzadia. Ak by vám i tak prekážal, syntetický zvuk môžete nastaviť v troch úrovniach alebo ho deaktivovať v režime. Vždy po naštartovaní, pretože zvukové divadlo má RS takpovediac v „krvi“.
Na dynamiku sa sťažovať rozhodne nebudete. Zrýchlenie síce nie je omračujúce, ale stovka za 6,3 sekundy vie vykúzliť potrebné emócie. Kodiaq RS je v tejto disciplíne dokonca lepší ako ľahšia Octavia RS. Tá zaostáva o desatinku. Veľké a ťažké SUV totiž ťaží z vyššieho krútiaceho momentu a schopnosti preniesť hnací moment na asfalt všetkými štyrmi. Výkonová rezerva je veľmi príjemná napríklad pri predbiehacích manévroch. Sympatické však je, že motor Kodiaqu ani práca prevodovky nepôsobia agresívne.
Podobne je to s podvozkom, ktorý sa vďaka DCC+, dokáže zmeniť z vyslovene tuhého takmer až na planý, hoci aj v najkomfortnejšom móde neutají veľké a ťažké kolesá. Na malých priečnych nerovnostiach sa prejaví istá nervozita. Zato v zákrutách vás Kodiaq RS prekvapí urputnosťou držať zvolenú trajektóriu. A verte, že pri svojej nadváhe v porovnaní s Octaviou RS to nemá ľahké.
No všetko má pod kontrolou pekelne rýchla štvorkolka s vektorovaním krútiaceho momentu tam, kde je to potrebné pre ideálnu stopu. Vrodenú nedotáčavosť skrotíte jemným ubratím plynu. No a pri vymetaní serpentín vás Kodiaq RS nechce vyhodiť zo sedadiel. Náklony stráži opäť DCC+. Hluk v kabíne zas redukujú laminované okná, ktoré sú štandardom. Len na zadných sedadlách preniká z batožinového priestoru možno viac decibelov od pneumatík, než by sme si predstavovali.
Stále praktický a komfortný
Vadiť to viac začne až pri diaľničnej stotridsiatke. No ak ste si vybrali dobrovoľne RS, môžete to považovať aj za výhodu či charakter. Motor pri kultivovanej jazde tiež takmer nepočuť, veď 7-stupňová prevodovka redukuje jeho otáčky pri civilnom zaobchádzaní na minimum. Na diaľnici je to len 2 200 za minútu. Práve mix športovej nátury a komfortu sa nám na Kodiaqu RS páčil najviac. Nie je to agresívne auto. Chápať ho proste môžete aj ako najvýkonnejšiu verziu Kodiaqu a absolvovať s ňou stovky kilometrov priam v relaxačnom prostredí.
Jeho výhodou je aj fakt, že spolu s verziou RS dostávate maximum technológií, ktoré má Škoda „na sklade“. Vrátane kompletného balíka asistenčných systémov, spomínaného adaptívneho podvozku, progresívneho riadenia alebo matrixových svetiel a trojzónovej klimatizácie. A ešte k tomu má Kodiaq RS ako bonus skvelý výkon a dizajnový šmrnc. Spotrebu si hodnotiť zatiaľ veľmi netrúfame ale 9,4 litra, ktoré udával palubný počítač za 150 km jazdy a to v riadnom vetre a studenom počasí považujem za slušný výsledok. Lacný však nie je. Škoda si Kodiaq RS cení na 59 790 eur.