Test: nové Audi A5. Diesel a kombi vôbec nie je zlá kombinácia

Audi A5 využíva naftový motor s mild-hybridnou architektúrou. Dynamiku má výbornú, jazdí skvele, len spotreba bola o niečo vyššia, než sme čakali. Testovali sme však nové nezajazdené auto.

02.03.2025 07:00
debata (4)
Nové Audi A5 Avant má športovo-elegantný dizajn... Foto: Pravda, Martin Domček
Audi A5 Avant TDI quattro 150kW (2025) Nové Audi A5 Avant má športovo-elegantný dizajn bez nejakých extravagantných výstrelkov, čo značí, že sa rozhodne rýchlo neopozerá.

Audi A5 je také zvláštne auto. Pôvodne mal mať tento model označenie A4. Keďže sa však Audi minulý rok rozhodlo zmeniť označovanie tak, že elektrické autá budú mať párne a spaľovacie nepárne čísla, je z neho A5, pretože má spaľovací motor. Ibaže v Audi veľmi rýchlo prišli na to, že zvolený systém označovania nedáva zmysel a začiatkom tohto roku ho zmenili už tretíkrát. Testovaného modelu sa to však netýka, prišiel totiž na trh ešte pred uvedenou zmenu.

Označovací chaos

Treba povedať, že do tretice všetko dobré, pretože v Audi konečne zvolili racionálne a hlavne intuitívne ľahko pochopiteľné riešenie. Alfanumerické označovanie modelov bude po novom pozostávať z jedného, alebo viacerých písmen a jedného čísla. Písmeno A bude vyhradené pre modely s klasickou karosériou, Q pre SUV. Čísla – v súčasnosti od 1 do 8 – umožňujú jednoznačnú klasifikáciu (pozicioning) nezávisle od druhu pohonu. Teda Audi A1 bude menšie auto nižšej triedy ako Audi A3 a to bude menšie ako Audi A5. Rovnaké to bude aj pri SUV s písmenom Q na začiatku, teda Audi Q3 bude menšie než Audi Q5. Doterajšie prideľovanie párnych a nepárnych čísel modelom podľa pohonu končí.

Vyskúšali sme veľké a luxusné Audi Q8
Video

Potrebné rozlíšenie medzi jednotlivými modelmi a ich derivátmi v portfóliu bude zabezpečené označením typu karosérie (napr. Avant, Limuzína alebo Sportback) spolu s doteraz známymi skratkami typu pohonu (napr. e-tron, TFSI e, TFSI alebo TDI).

Takže po tejto dlhej odbočke k názvosloviu môžeme povedať, že čítate test Audi A5, no pri najbližšej modernizácii sa z neho opäť stane A4. A keďže má za modelovým označením ešte prívlastky Avant, quattro a TDI, išlo o dvojlitrový naftový kombík s pohonom 4×4. Takýchto áut už na trhu nie je veľa a Audi má u nás plus zato, že ho v ponuke udržalo.

V interiéri zaujme trojica displejov. Vlastný... Foto: Pravda, Martin Domček
Audi A5 Avant TDI quattro 150kW (2025) V interiéri zaujme trojica displejov. Vlastný (príplatkový) má aj spolujazdec.

Kým sa však dostaneme k tomu, čo sa pri modernizácii zmenilo, pozrime sa najprv na to, ako sa nemeckej prémiovej značke darilo v uplynulom roku na Slovensku. V porovnaní s jej hlavnými konkurentmi nie najlepšie. Audi v uplynulom roku na Slovensku predalo 1 721 nových osobných áut, zatiaľ čo BMW 2 557 a Mercedes-Benz 3 305. V portfóliu Audi bolo najväčším bestsellerom menšie SUV Q3, z ktorého sa predalo 363 kusov, no celkom dobre sa darilo aj Audi A3 so 167 predanými kusmi. Z Audi A4 sa spolu vo všetkých karosárskych verziách predalo 111 kusov.

Kompletne vynovené

Sedan a kombi majú na dĺžku 4 829 mm, teda o 67 mm viac ako v minulosti, a rázvor náprav s hodnotou 2 900 mm. Nárast umožnila úplne nová platforma PPC (Premium Platform Combustion) s pozdĺžne uloženými motormi, ale stále s prioritným predným náhonom. To prospelo aj dizajnu. Proporcie sú elegantné a dynamické zároveň. Prednej časti s krátkym previsom dominuje široká a nízka maska Singleframe s trojrozmernou štruktúrou. Športové verzie S5 a S5 Avant sa od bežných modelov líšia voštinovým „výpletom“ prednej masky, zväčšenými otvormi v nárazníku a štvoricu oválnych výfukov integrovaných v difúzore. Na testovanom kombi si všimnete aj naozaj výrazne zošikmený zadný stĺpik. Zaujmú aj masívne prahy a široké blatníky.

Aerodynamiku zlepšujú zapustené kľučky dverí či štíhle spätné zrkadlá na nožičkách. Moderný charakter dodáva svetelná technika. K dispozícii sú predné matrixové svetlá a zadné s technológiou OLED, pri oboch je možnosť prispôsobiť si individuálne svetelný podpis auta. V oboch prípadoch ide o príplatkové svetlá.

Audi A5 Avant TDI quattro 150kW (2025)
Audi A5 Avant TDI quattro 150kW (2025)
+7Audi A5 Avant TDI quattro 150kW (2025)

Z hľadiska dizajnu je A5 decentné a skôr konzervatívne auto, ktoré sa rozhodne rýchlo neopozerá a vizuálne bude starnúť len pomaly. Jediné, čo nám mierne prekážalo, bolo trochu utopené tenké čierne logo Audi na prednej maske, ktoré pôsobilo akoby bolo len podkladom na to, aby sa naň nalepil nejaké poriadny a výrazný znak automobilky.

Audi A5 je zároveň prvým Audi, ktorého interiér sa rodil podľa novej koncepcie. Novinka bola totiž navrhovaná zvnútra. Absolútnu premiéru má palubná doska s takzvaným digitálnym pódiom. To môže obsahovať nielen veľký zakrivený displej pred vodičom, ktorý sa skladá z 11,9-palcového virtuálneho kokpitu a 14,5-palcového dotykového rozhrania MMI, ale aj tretí displej pred spolujazdcom, ktorý je príplatkový. Ten má 10,9 palca. Ambientné osvetlenie vytvára dojem vznášajúcich sa obrazoviek. Celý systém je postavený na novej výpočtovej architektúre E3 1.2, ktorá umožňuje integrovať funkcie umelej inteligencie ChatGPT.

Z hľadiska spracovania a vnímanej kvality interiéru nemožno nič vytknúť, sedenie vpredu je jednoznačne komfortné a aj dozadu sa posadia bez problému dvaja ľudia s výškou okolo 180 cm. Tretí by už medzi nimi dosť trpel. Kufor má priemerný objem 448 litrov, pod ním sa totiž skrývajú komponenty mild-hybridného pohonu.

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #diesel #kombi #Audi A5 #mild-hybrid
Články podľa značiek