
Malý Citroën C3 je výnimočný hneď z niekoľkých dôvodov. Predovšetkým – je to najväčší bestseller francúzskej značky, približne každý tretí predaný Citroën je práve C3. Len pre zaujímavosť – tento model prišiel premiérovo na trh v roku 2002 a doteraz sa z neho predalo už vyše 5,6 milióna kusov. Navyše sa tento pre Citroën kľúčový model vyrába na Slovensku, konkrétne v trnavskom závode Stellantisu.
Ak sa pozrieme na jeho predaje v uplynulom roku na Slovensku, tak s 1 373 predanými kusmi sa stal s veľkým náskokom najpredávanejším modelom tejto francúzskej značky. Tvoril takmer 48 percent predaja všetkých osobných Citroënov a v kategórii malých áut sa stal tretím najpredávanejším modelom na Slovensku. Lepšie na tom boli len Škoda Fabia a Hyundai i20, no až za ním skončili napríklad Dacia Sandero alebo Peugeot 208.

Za dobré predaje vďačí tento malý francúzsky hatchback aj minuloročnej generačnej výmene, keď sa za naozaj priaznivé ceny dopredávala predošlá generácia a treba povedať, že aj tá nová, ktorej test práve čítate, zostala cenovo dostupnou, pričom umožňuje vybrať si z troch druhov pohonu. Okrem klasického benzínového motoru s výkonom 74 kW (101 koní) a 6-stupňovým manuálom ho môžete mať tiež ako mild-hybrid s rovnakým výkonom, avšak so 6-stupňovým automatom. A napokon na trh prichádza aj ako čistý elektromobil s výkonom 83 kW (113 koní) a 44 kWh batériou, s ktorou má deklarovaný maximálny dojazd až 320 kilometrov. Túto variabilitu pohonov umožnila nová Smart Car Platform na ktorej C3-ka stojí a ktorá umožňuje využitie všetkých troch zmienených druhov pohonu.
Malé auto s dobrou cenou
Takže neštandardne sa pozrime hneď na úvod na ceny a výbavy novej C3-ky vo verzii so spaľovacím motorom. V základnej výbave You začína tento model s benzínovým motorom 1,2 Turbo (už nie Puretech) s výkonom 74 kW a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou na sume 15 490 eur (v akcii 14 490 eur). Túto motorizáciu sme testovali aj my, avšak v najvyššom z troch výbavových stupňov, ktorý sa nazýva Max. Medzi You a Max je ešte výbava Plus.
Na základnej výbave You asi mnohých odradí jedna dôležitá vec – auto v nej vôbec nemá stredový infotainmentový displej a aj prístrojový štít je nahradený malým head-up displejom, ponúkajúcim základné informácie o jazde a dojazde. Nie je to však klasický head-up displej, pretože údaje nepremieta na čelné sklo, ale zobrazuje ich na lesklom čiernom podklade, akoby zapustenom do hornej časti palubnej dosky (pozrite si to na fotografiách, je to lepšie vidieť, než teoreticky popisovať). Výhodou je, že je dobre čitateľný prakticky za akýchkoľvek podmienok. Tento head-up displej namiesto prístrojového štítu využívajú všetky verzie Citroënu C3.
Asi mnohým napadne – keď mám pred sebou mini-displej so základnými jazdnými informáciami, ako sa dostanem k nastaveniu audia a ďalších funkcií, keďže vo výbave You nie je stredový displej? No predsa cez smartfón. Pre tento účel má základná verzia zabudovaný držiak na smartfón, ktorý vodičovi hneď po vložení telefónu do stojanu umožňuje automaticky spustiť novú špeciálnu aplikáciu prostredníctvom bezdrôtovej technológie NFC (Near Field Communication).
Pomocou tejto aplikácie možno pristupovať k ikonám infotainmentu , teda k telefónu, rádiu, navigácii a hudbe. A absencia displeja ani dizajnovo príliš neprekáža, horizontálne členená prístrojová doska s viacerými úrovňami totiž vyzerá dobre aj bez neho.
Ako asi tušíte, v strednej výbave je najväčším lákadlom práve 10-palcový centrálny displej infotainmentu. Cenový rozdiel medzi ňou a základom je 1 500 eur. Za ne však nedostanete len 10-palcový stredový displej, ale aj bezdrôtové pripojenie cez Apple CarPlay a Android Auto, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, LED osvetlenie interiéru, delenú zadnú lavicu, väčšie 17-palcové (oceľové) disky, dvojfarebné prevedenie a pár ďalších dizajnových drobností. Predpokladáme, že táto verzia bude najpredávanejšia.
My sme však novú C3-ku testovali vo výbave Max. Tá je oproti základu drahšia o 4 tisícky, stojí teda 19 490 eur (17 490 v akcii). V tejto výbave je ale C3-ka už naozaj plnohodnotne vybaveným autom. Máte v nej totiž všetko, čo aj vo výbave Plus a k tomu navyše aj navigáciu, automatickú klimatizáciu, zatmavené zadné okná, LED svetlá vzadu, zadné okná v elektrine, 17-palcové disky z ľahkých zliatin a množstvo dizajnových doplnkov.
Vzhľad crossoveru
Po cenovom exkurze sa pozrime na to, čo je vlastne na Citroëne C3 nové. Teoreticky by sa dalo povedať – všetko. Ide totiž naozaj o generačnú výmenu so všetkým, čo k nej patrí, vrátane už spomenutej novej platformy. Po dizajnovej stránke ponúka vynovený Citroën C3 drsnejší, takmer crossoverový imidž, pričom benzínová verzia sa môže pochváliť v tejto triede nezvyklou svetlou výškou až 197 mm (elektromobil má 163 mm, kvôli batérii). Len pre zaujímavosť – rozmerovo sa novinka líši od predchodcu len minimálne, zásadnejšie jedine vo výške – a to o 93 mm, čo rozhodne nie je málo.
Vďaka hranatým tvarom vyzerá C3 skôr ako mini-SUV. Vyššia svetlá výška vás však nepoteší len na nespevnených cestách, keď vyrazíte napríklad na chatu. Aj vďaka nej sú vyššie umiestnené sedadlá a do auta sa pohodlne nastupuje, čo ocenia hlavne starší ľudia, hľadajúci nové auto, najmä v kombinácii s faktom, že auto ponúka zároveň aj vzpriamenejšie sedenie. Navyše už od strednej výbavy sú vpredu sedadlá Advanced Comfort, poskytujúce výbornú oporu chrbtici.

Interiér je prekvapivo priestranný (aj vzadu) a horizontálna architektúra prístrojovky vyzerá zaujímavo. Chvíľku si budete možno zvykať na úzky head-up displej, no z hľadiska sedenia si bez problému možno nájsť vhodnú polohu tak, aby naň videli vyšší aj nižší šoféri a šoférky. Volant ho nezakrýva vôbec a je aj dobre čitateľný. K niektorým údajom sa na ňom musíte preklikať cez tlačidlo na páčke na volante, no je pomerne prehľadný. Škoda, že nezobrazuje vonkajšiu teplotu vo všetkých nastaveniach, miesto na jedno dvojciferné číslo na ňom rozhodne je.
Nepozerajte na nový Citroën C3 s dešpektom kvôli tomu, že nemá klasický prístrojový štít. Ak plánujete kúpu auta v tomto segmente, vyskúšajte si ho a zistíte, že z hľadiska prehľadnosti toto riešenie Francúzi premysleli celkom dobre. To si napríklad už nedovolíme napísať o novom iCockpite, ktorý sme nedávno vyskúšali v Peugeote 5008. Auto s ním síce vyzerá po estetickej stránke mimoriadne dobre, ale mnohí vodiči z neho po tej praktickej úplne nadšení nebudú. Kufor má na svoju triedu priemerný objem 310 litrov, je však skôr úzky a vysoký a má aj vysoko položenú nakladaciu hranu.