Test: Nissan Qashqai 1.6 dCi – má chyby, ale zmysel dáva

04.10.2012 08:15
Nissan Qashqai
Má štýl a je spoľahlivý. S motorom 1.6 dCi je to veľmi dobrá voľba. Autor:

Odhliadnuc od zvláštneho mena, je Qashqai v podstate fajn auto. Trochu nudné, no spoľahlivé a ľuďom sa páči. Najnovšie má v rukáve ďalšie eso – nový turbodiesel 1.6 dCi.

Pri nedávnom teste Nissanu Juke sme s láskou spomínali na Almeru a hľadali zmysel aktuálnej modelovej ponuky Nissanu. Tej vládnu stále populárnejšie crossovery, ktorých prirodzeným domovom má byť mesto. To je síce pekná hlúposť, no pravdou je, že masívnejší vzhľad ľudí naozaj láka. Qashqai je toho dobrým príkladom. Napriek zvláštnemu menu ho zákazníci milujú a sú ochotní pristúpiť na hru, ktorú s nimi Nissan rozohral. Hru na mestské crossovery a ich nenahraditeľnosť.

Svetlá výška Nissanu Qashqai je 188 mm.
Svetlá výška Nissanu Qashqai je 188 mm. Autor: Václav Lipavský

Zamyslite sa nad tým a prídete na absurditu celej veci. Pomocou drahých a nezmyselných technológií znižujeme emisie doslova po gramoch, no zároveň si po meste vyvážame zadky v ťažkých a neohrabaných SUV. Stačilo by pritom viac načúvať skutočným potrebám a presadnúť do ľahších kompaktov obutých v pneumatikách normálnych rozmerov. Jazdili by sme úspornejšie, lacnejšie a život v preplnených mestách by bol o čosi jednoduchší. A ani by sme k tomu nepotrebovali štart-stop systémy, či drahé akumulátory odolávajúce extra rýchlemu dobíjaniu pri dojazdoch ku križovatkám. Vieme, trochu sme odbočili, no neodpustíme si to, najmä keď hrdinom tohto testu je Qashqai 1.6 dCi – crossover s pohonom výlučne predných kolies. Teda auto pre ľudí, ktorým by stačil úspornejší kompakt. K ich smole však Nissan Almeru pred pár rokmi spopolnil.

Testovaný exemplár bol v najvyššej výbave...
Testovaný exemplár bol v najvyššej výbave Tekna, za metalízu si však treba priplatiť ďalších 500 eur. Autor: Václav Lipavský

Francúzsky vplyv

Turbodiesel 1.6 dCi je bez preháňania jednou z najlepších vecí v tomto aute. Tým nechceme zhadzovať Qashqai ako taký, skôr vyzdvihujeme motor, ktorý mu náramne pasuje. Z technického hľadiska sa o ňom viac dozviete z testu Renault Scénic 1.6 dCi – úsporný nielen na papieri. V Nissane však tento motor funguje lepšie. Koniec koncov, nie je to prvýkrát, aj motory 1.5 dCi a 2.0 dCi ladené Nissanom sú akési vyrovnanejšie, pričom skúsení mechanici dokonca tvrdia, že v japonských autách majú lepšiu výdrž. Okrem inak nastavených servisných intervalov za tým hľadajte iný software riadiacej jednotky. Výsledkom je, že Qashqai 1.6 dCi sa zospodu zbiera rýchlejšie a netrpí tak výraznou turbodierou ako agregáty Renaultu.

Motor 1.6 dCi (R9M) pochádza z francúzskej...
Motor 1.6 dCi (R9M) pochádza z francúzskej kuchyne, podľa Renaultu by mal vydržať viac ako súčasné motory 1.5 dCi a 2.0 dCi. Autor: Václav Lipavský

Inak tu platia tie isté pravidlá, teda na vyšší prevodový stupeň radíte nad dvojtisícovou hranicou a v prípade potreby bez problémov točíte až do červeného poľa. To sa začína pri 4500 ot./min., no motor sa nebojí nazrieť ani nad päťtisíc otáčok. Praktický prínos to však nemá, pri plnom zošliapnutí plynového pedála si asistent pýta vyšší prevodový stupeň už niekde okolo 3600 otáčok. A vie prečo.

Prevodovka je odstupňovaná dobre, no chod páky...
Prevodovka je odstupňovaná dobre, no chod páky nie je hladký a občas na ňu treba zatlačiť. Tu má Qashqai ešte rezervy. Autor: Václav Lipavský

Čím sa Qashqai 1.6 dCi až tak chváliť nemusí, je prevodovka. Aj so zavretými očami by ste spoznali, že pochádza z Francúzka. Rovnako ako v Renaulte, musíte aj tu rýchlosti do svojich koncových polôh natlačiť, pričom to nepôsobí prirodzene. Dráhy prevodovej páky sú však príjemne krátke a pákou pri radení nemiešate ako varechou v hrnci.

Štart-stop systém si vyžaduje veľký a drahý...
Štart-stop systém si vyžaduje veľký a drahý akumulátor. Motor sa vypína pri každej možnej príležitosti, čo je občas kontraproduktívne. Ak sa totiž vypne na krátku dobu, štartovacia dávka nafty prevyšuje množstvo ušetrené zastavením valcov. Štart-stop systém tak paradoxne spotrebu naopak zvyšuje. O skracovaní životnosti štartéra nehovoriac (cca 250 000 štartov). Autor: Václav Lipavský

Odstupňovaná je dobre a ani pri jazde rýchlosťou 50 km/h nemáte problém nájsť vhodný prevodový stupeň. Pri ustálenej päťdesiatke stačí zaradiť štvorku a motor nechať prevaľovať na 1300 otáčkach. Čakajte však, že pri pridaní sa okamžite rozsvieti asistent radenia a požiada vás o podradenie do trojky. Na poriadne prebudenie potrebujete minimálne 1600 – 1700 ot./min. Skrátka, je to motor 1.6 dCi.

Hoci tu nie je zadný diferenciál, výfukové...
Hoci tu nie je zadný diferenciál, výfukové potrubie je tvarované akoby tu bol. Výfuk tak ostáva pomerne zraniteľný. Autor: Václav Lipavský
Qashqai do terénu nepatrí, zraniteľné uloženie...
Qashqai do terénu nepatrí, zraniteľné uloženie tlmiča výfuku sa preto dá tolerovať. Autor: Václav Lipavský

Šiesty prevodový stupeň môžete zaradiť až kdesi pri rýchlosti 90 km/h, kedy otáčky klesnú presne na hodnotu max. krútiaceho momentu ( 1750 ot./min.). Ak potrebujete predbiehať, je však lepšie podradiť na piaty (2000 ot./min.), prípadne až štvrtý prevodový stupeň (2500 ot./min.). Jazda diaľnicou (130 km/h) v Nissane Qashqai 1.6 dCi znamená 2600 ot./min. (VI­.).

Motor je pekne vysoko, poškodenie olejovej vane...
Motor je pekne vysoko, poškodenie olejovej vane tak nehrozí. Autor: Václav Lipavský

Keď sme už na diaľnici, nedá nám nespomenúť nešťastné vyladenie tempomatu. Nastavíte obligátnych 130 km/h, no namiesto pokojnej a ustálenej jazdy vnímate, ako si motor neustále pridáva a uberá. Výsledná rýchlosť sa takmer nemení a jej odchýlky by pravdepodobne neodhalil ani digitálny rýchlomer zobrazujúci po 1 km/h, no spoza volantu to cukanie skrátka cítite.

Hatchback z neho nebude

Na náročných cestách rýchly nikdy nebude, to je hádam jasné. Keďže ho však Nissan rád vyhlasuje za praktickejšiu alternatívu k nebohej Almere, nedalo nám a vyskúšali sme, ako si poradí s, povedzme 90-percentným nasadením. Úprimne? Tak vysoko mu to už veľmi nejde.

Kolesá s pneumatikami 215/55 R 18 majú...
Kolesá s pneumatikami 215/55 R 18 majú priľnavosti dosť, horšie je, že si s nimi sériové tlmiče v kritických situáciách nevedia rady. Tlmiče (Sachs) pochádzajú z Turecka. Autor: Václav Lipavský

Pri rozumne dynamickej jazde je príjemne obratný a pomerne ľahko sa aj ovláda, ak však pritlačíte, dostaví sa výrazná nedotáčavosť a ťažkopádnosť. Jednoducho, čím rýchlejšie jazdíte, tým viac sa rýchlosti bráni. Prvým prejavom je ťažké a neohrabané riadenie, ktoré s rýchlosťou stráca pôvodnú jemnosť a vyváženie. Z vodiča sa tak pri rýchlej jazde stáva drevorubač, ktorý namiesto intuitívneho navádzania auta len horlivo točí volantom a počúva pískajúce pneumatiky. Pískaním predných kolies vám však Qashqai prezrádza, že je na hrane a začína strácať kontrolu nad prenosmi hmotnosti. Čo je ešte horšie, prejavuje nestabilnú mieru nedotáčavosti. Pri plnom nasadení tak budete konfrontovaní s faktom, že jeho nedotáčavosť bude závislá nielen na nájazdovej rýchlosti (tú si viete ustrážiť), ale aj na momentálnom zaťažení predných kolies. Musíte sa naučiť jeho rytmus a ani tak to s ním nebude jednoduché. Proste SUV ako vyšité (Mazda CX-5 je v tejto disciplíne podstatne lepšia). Brzdy sa však dávkujú príjemne. Neprehriali sme ich ani pri výrazne rýchlej jazde, podmienkou je však brzdiť intenzívne a krátko a dopriať im dostatočný čas na vychladenie. Na okruhu by kapitulovali hneď, tam však Qashqai nepatrí.

Na prvý pohľad to tak nevyzerá, ale vrchné...
Na prvý pohľad to tak nevyzerá, ale vrchné plasty palubnej dosky sú príjemne mäkké. Vyžaruje z nich dojem kvality. Autor: Václav Lipavský
Praktickým detailom je mäkké čalúnenie lakťovej...
Praktickým detailom je mäkké čalúnenie lakťovej opierky na dverách. Autor: Václav Lipavský

Na rovnom asfalte je Qashqai relatívne čitateľný, na dierach je to však lotéria. Priľnavosť veľkých a ťažkých kolies je slušná len do chvíle, kým netrafíte prvú dieru a ich rýchly pohyb nevyrazí tlmičom predné zuby. Kým sa rozkmitané nápravy upokoja, Qashqai odstrelí nepríjemne do strany. Ešte horšie je to, keď v tej chvíli brzdíte. To sa ku všetkému pridá aj zmätené ABS, ktoré len bezbranne drnčí a čaká na moment, kedy sa pneumatiky konečne zahryznú do asfaltu. Takto sa však prejavujú všetky autá s nezmyselne ťažkými kolesami. Veľké, no ťažké kolesá sú len dizajnérsky výstrelok, ktorý ničí podvozok, ťahá z vás eurá a pri nešťastnej súhre okolností môže dokonca ohroziť bezpečnosť jazdy. Opakujeme to skoro pri každom teste a napíšeme to znova – neustále narastajúca hmotnosť kolies je záhubou jemných a bezpečných jazdných vlastností. Konvenčné (rozumej lacné) tlmiče proti nim nemajú šancu.

Za tieto robustné gumové rohože si Nissan...
Za tieto robustné gumové rohože si Nissan účtuje 61 eur, najmä v zime sa však prídu vhod. Autor: Václav Lipavský
Nástupný otvor k zadným sedadlám je úzky,...
Nástupný otvor k zadným sedadlám je úzky, vystupovanie navyše komplikuje príliš veľký reproduktor. Hrá dobre, ale nohám pri vystupovaní skutočne zavadzia. Autor: Václav Lipavský

Rozprávkovo úsporný

So základnou výbavou má Qashqai presne 1498 kg, „naložený“ príplatkovými prvkami priberie ďalších 68 kg a ak si k tomu pripočítate osoby a batožinu na palube, hneď ste niekde na 1,8 t. Napriek tomu dokáže toto auto jazdiť za šesť litrov. Prihliadnuc od faktu, koľko zbytočného vzduchu pred sebou zakaždým tlačí, to považujeme za menší zázrak. Bavíme sa však o verzii s pohonom predných kolies. Kardan, rozvodovka, diferenciál a polosi verzie 4×4 mu spolu s vyššími pasívnymi odpormi pridajú ešte 64 kg, takže tam by spotreba nenápadne stúpla. Stále si však dovolíme odhadnúť, že aj s pohonom všetkých kolies by bol nevšedne úsporný.

Kufor má praktický tvar, operadlá sa sklápajú...
Kufor má praktický tvar, operadlá sa sklápajú takmer do roviny. Autor: Václav Lipavský

Kým v meste sme s ním jazdili asi za 5,5 – 6 l/100 km, medzi obcami sme pri ekonomickej jazde (dodržiavanie povolených rýchlostí, ale žiadne brzdenie premávky) priemernú spotrebu stlačili na neuveriteľných 3,9 l/100 km. Ako to konštruktéri dokázali, nevieme, no je to úžasné. Bože, za koľko by dnes asi jazdila Almera 1.6 dCi?

V rezerve pod podlahou má svoje miesto subwoofer.
V rezerve pod podlahou má svoje miesto subwoofer. Autor: Václav Lipavský

Dobré spôsoby si Qashqai zachoval aj na diaľnici, kde si pri 130 km/h na úseku dlhom 150 km pýtal 6,5 l/100 km. V rozumných medziach pritom ostával aj jeho aerodynamický šum, Qasqai sa vzduchom prerezáva jednoznačne elegantnejšie ako menší Juke.

Ďalší praktický detail, kľúč si máte kde...
Ďalší praktický detail, kľúč si máte kde odložiť (auto malo bezkľúčové štartovanie). Autor: Václav Lipavský

Racionálne rozhodnutie

Kým Juke považujeme za vyslovený výstrel do tmy, Qashqai je podľa nás stelesnením požiadaviek dnešných vodičov. Dá sa naň pozerať, má príjemnú kabínu a teraz aj úžasne výkonný a úsporný motor. Ak hľadáte praktické a úsporné auto, zájdite do Nissanu a vyplňte objednávku na Qashqai 1.6 dCi. Jeho meno je síce poriadnou skomoleninou, no máte naše požehnanie. Pokojne do toho.

Výhody Nevýhody
spotreba činnosť tempomatu
výkon ťažké kolesá
výbava trakcia naloženého auta
Technické údaje
Model: Qashqai 1.6 dCi Tekna
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 96/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 320/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4330/1780/1615
Rázvor náprav (mm): 2630
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 410/65
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,3
Komb. spotreba (l/100 km): 4,5
Cena: 27 150 €
Sériové vybavenie Tekna (vybrané prvky):
ABS, ESP, EBD, brzdový asistent, 6 airbagov, zliatinové disky kolies s pneumatikami 215/55 R 18, rezerva, presklená strecha s UV filtrom a elektricky ovládanou clonou, strešné lyžiny, xenónové svetlomety, predné hmlovky, automatická dvojzónová klimatizácia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, hliníkové pedále, Nissan Connect + AVM (systém monitorovania okolia vozidla), BOSE audio systém + 7 reproduktorov, inteligentný kľúč, palubný počítač.
Autozor: Nissan Qashqai – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR