
Cupra patrí k najdynamickejšie rastúcim automobilovým značkám na svete. Vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu, dovtedy bol jej názov prepožičiavaný športovým výkonnejším verziám Seatov. Ak sa pozrieme na jej predaje za rok 2023, tak táto mladá španielska značka dokázala na trh umiestniť vyše 230 000 áut a v uplynulom roku svoje rekordné predaje z roku 2023 ešte vylepšila, celosvetovo predala 248 100 áut.
A ako sa darí Cupre na Slovensku? V roku 2023 umiestnila na našom trhu 448 áut a v uplynulom roku to bolo veľmi podobné – predala 424 áut, čo je mierny pokles ma úrovni približne 5,4 percenta. Keďže celkovo v uplynulom roku stúpol predaj áut v kategórii M1 o 6,1 percenta, je to zrejme výsledok, ktorý trochu zaostal za očakávaniami.

Vo svete, rovnako ako na Slovensku, je najväčším bestsellerom Cupry jednoznačne Formentor. Globálne sa z neho predalo 111 300 kusov, čo značí, že na celkových predajoch Cupry má približne 45-percentný podiel. Na Slovensku to bolo ešte viac. Formentor tvoril z celkových predajov Cupry až 55 percent. Zaujímavé však je, že globálne sa druhou najúspešnejšou Cuprou stal čistý elektromobil – konkrétne Born. Takýmto výsledkom sa môže pochváliť len máloktorá značka a preto sa niet divu, že po Borne pridala Cupra do svojho portfólia aj druhý elektromobil, ktorý sa volá Tavascan. A ten zaujme už na prvý pohľad svojím dynamickým a športovým vzhľadom SUV-coupé.
Problém s clami
Práve ten sme získali na redakčný test a treba povedať, že cestu na trh si hľadal oveľa komplikovanejšie než Born a aj keď s ním Cupra spája veľké očakávania, môže sa stať, že jeho výrobu bude musieť pozastaviť. Nie však kvôli nezáujmu klientov. Tavascan bol ako koncept predstavený už v roku 2019, v produkčnej podobe sa ukázal takmer presne pred dvomi rokmi – v apríli 2023, do sériovej výroby sa dostal koncom roku 2023 a jeho predaj začal v júni 2024. Vyrába sa v čínskom meste Anhui, v spolupráci s automobilkou Anhui Jianghuai Automobile. A práve v tom je problém. Nejde vôbec o kvalitu, ale o obchodnú vojnu medzi Európu a Čínou, respektíve o zavedenie dodatočných ciel na autá vyrábané v Číne.
Tie na Tavascan dopadli naozaj „brutálne“. Môžeme byť konkrétni: dodatočné clo je v prípade Tavascanu 20,7 percenta, ktoré treba prirátať k doteraz existujúcemu 10-percentnému clu. To znamená, že celkové clo na tento model presahuje 30 percent. Ak sa pozrieme do cenníku, tak vzhľadom na základnú cenu to značí jej navýšenie o viac ako 10-tisíc eur. Ak by sa celé clo premietlo do ceny auta, Tavascan by sa stal na európskom trhu prakticky nepredajný. Preto pri pohľade do cenníku zistíte, že automobilka na na tento model poskytuje 6– až 7-tisícové zľavy, no tie idú na úkor jej marže, resp. pri predaji je stratová, čo je dlhodobo neudržateľné.
Podľa šéfa spoločnosti Waynea Griffithsa dodatočné clo spôsobilo, že automobilka v minulom roku nesplnila svoje finančné ciele a v roku 2025 jej dodatočné náklady môžu dosiahnuť stovky miliónov eur. „Nemáme veľa času. K riešeniu musíme dospieť v prvom štvrťroku,“ uviedol Griffiths minulý mesiac v rozhovore pre agentúru Reuters. Ak EÚ nezníži clo na elektromobily vyrábané v Číne, bude spoločnosť nútená znížiť výrobu Tavascanu, dokonca hrozí, že ju úplne zastaví. A to by bola obrovská škoda, pretože podľa nás patrí Tavascan k tým najlepším elektromobilom na našom trhu. Pozrime sa naň podrobnejšie.
Zaujme na prvý pohľad
Základom Tavascanu je modulárna platforma MEB koncernu Volkswagen, na ktorej už stoja napríklad VW ID.3, ID.5, Cupra Born, ale aj Škoda Enyaq alebo Audi Q4 Sportback e-tron. Tavascan je teda ďalším elektrickým modelom do partie, ktorý sa snaží odlíšiť najmä dizajnom. Na dĺžku meria 4 644 mm, na šírku 1 861 a na výšku 1 597. Rázvorom náprav 2 766 mm je identický so svojimi koncernovými súrodencami. Aj keď ide o SUV-coupé, Tavascan je jednoznačne „cestným“ autom. Hoci má pohon oboch náprav, v teréne ho limituje „civilná“ svetlá výška 154 mm.
Pokiaľ ide o pohľad zvonku, predná časť pôsobí vyslovene agresívne. Žraločí nos s nasávacími otvormi pre prívod vzduchu k chladiacemu systému batérií je lemovaný novými svetlami s trojicou trojuholníkových diód.
Tieto efektné diódy majú funkciu denných svetiel. Integrujú však aj technológiu Matrix LED. Úplne novým prvkom je svietiace logo na prednej kapote. Z profilu zaujmú svalnaté blatníky, 19– až 21-palcové aerodynamicky optimalizované disky kolies a najmä kabína so zatmavenými prednými stĺpikmi, ktoré vytvárajú efekt prilby. Vzadu podčiarkuje športovú DNA masívny difúzor a prepojené svetlá, opäť s trojuholníkovými motívmi a svietiacim logom v strede.
Interiér pôsobí možno ešte futuristickejšie ako zovňajšok. Jeho hlavným prvkom je centrálna „chrbtica“, teda vysoká stredová konzola prepojená s palubnou doskou. Dizajnovo je to dobrý nápad, ale trochu nedotiahnutý. Mierne mu uberá na kvalite použitý plast, ktorý na tomto dominantnom vizuálnom prvku pôsobí trochu lacno. Pritom na kvalite Tavascanu a na materiáloch si Cupra dala veľmi záležať, takže veríme, že popri facelifte to už bude s „chrbticou“ trochu inak. Možno jedinou ďalšou drobnou výhradou, ktorú spomíname pri viacerých modeloch koncernu VW, sú príliš citlivé dotykové tlačidlá na volante. V koncerne s tým však už začali pri nových modeloch „robiť poriadok“, takže veríme, že facelift Tavascanu prinesie na volante opäť klasické hardvérové ovládače.

V sérii je športový volant (páčkami pod ním však neradíte, ale nastavujete intenzitu rekuperácie) aj športové sedadlá, ktorých sa však z hľadiska komfortu netreba báť, sú totiž naozaj pohodlné. A pohodlne budete sedieť aj vzadu, Tavascan má totiž naozaj slušný rázvor a na vnútornom priestore to jednoznačne cítiť.
Popri „chrbtici“ je ďalším výrazným prvkom kabíny centrálny 15-palcový displej infotainmentu natočený na vodiča. Z nášho pohľadu je možno až priveľký a na prístrojovej doske príliš vyčnieva, no pokiaľ ide o prehľadnosť, je to určite lepšie. Ten spolupracuje s malým „smartfónovým“ 5,3-palcovým prístrojovým panelom, doplneným head-up displejom. Oba displeje sú kvalitné a majú vylepšený softvér, ktorý je rýchly a nemrzne. Menu je pomerne prehľadné a rýchlo sa v ňom naučíte orientovať.

Samozrejme, v exteriéri a ani v interiéri nechýba množstvo dekorácií vo farbe medi, ktoré sú typickým poznávacím znakom väčšiny modelov Cupry. Kufor má slušný základný objem 540 litrov, predný kufor (frunk) Tavascan nemá, nabíjacie káble si bude voziť pod priečkou oddeľujúcou dvojité dno.