Mercedes-Benz triedy G je skutočný pojem. Mohli by sme ho považovať za "živý veterán“. Hoci prešlo priam nekonečnou evolúciou, v žilách mu stále koluje off-roadová, či skôr armádna krv. Veď toto auto vzniklo koncom sedemdesiatych rokov v snahe vstúpiť do služieb Bundeswehru. Nakoniec prehralo v súboji s Volkswagenom, ale jeho kariéru to už zastaviť nemohlo. V priebehu rokov sa z tohto „drsniaka“ stala nielen terénna ikona, ale aj ikona luxusu a ozdoba celebrít. Je to najdlhšie vyrábaný Mercedes-Benz v histórii. No a do dôchodku sa rozhodne nechystá. Veď len vlani podstúpilo géčko modernizáciu a spolu s ňou dorazila revolučná verzia G580 with EQ Technology – prvá čisto elektrická trieda G. Práve tú sme si vyskúšali v redakčnom teste. A boli sme na ňu naozaj zvedaví.
Dobre utajený elektromobil
Komentovať dizajn asi nemá zmysel. Tvary tohto hranatého auta sa od roku 1979 veľmi nezmenili. Nikdy to nebol krásavec no za 46 rokov na scéne je z neho priam dizajnová legenda. Za svoje korene sa rozhodne nehanbí. Géčko má stále ploché okná, viditeľné pánty dverí, a tie isté kľučky či smerové svetlá ako keď prišilo na svet. Nehovoriac o tom, že množstvo dielov vyrobených pred takmer polstoročím naň stále pasujú. No elektrická verzia má predsa len nejaké tie špecifiká, hoci svoju elektrickú povahu veľmi neakcentuje. Spoznáte ju len vďaka zaslepenej maske, modrým linkám v bočných ochranných lištách, mimochodom tých istých, aké používa géčko od začiatku výroby, malej plakete EQ na predných blatníkoch či zopár aerodynamickým úpravám.
Takto skúšali elektrické géčko v Motoringu
Patria medzi ne aerodynamicky optimalizované disky, obklady predných stĺpikov, strešný spojler či vzduchové clony na lemoch zadných blatníkov. Hovoriť však o aerodynamike v prípade tejto „skrine na kolesách“ s koeficientom Cd 0,44 je priam komické. Naša verzia Edition One, bola zušľachtená lesklou čiernou úpravou 20-palcových diskov AMG či krytom rezervného kolesa vo farbe karosérie. V našom prípade módnym šedým odtieňom Classic grey solid, na ktorom nevidieť prach. To, čo sa ale od čias príchodu géčka zmenilo je, že už nie je takým kolosom ako v minulosti. Rozmery sa síce nemenili, ale súčasné luxusné SUV triedu G dorástli, či dokonca prerástli. Veď na dĺžku má géčko relatívne skromných 4 624 mm a jeho rázvor je 2 890 mm. Len pre porovnanie, taký Mercedes-Benz GLS má o 30 cm viac a dlhšia je aj trieda GLE.


Pocit mohutnosti budí géčko najmä enormnou výškou 1 986 mm a šírkou 1 913 mm. A samozrejme, zvýšeným off-roadovým podvozkom, ktorý je od asfaltu vzdialený 250 mm. Uvedomíte si to hneď pri nastupovaní. Do tohto auta musíte totiž doslova vyliezť. Príplatkové stúpačky prídu vhod. Pre spolujazdca je z tohto dôvodu k dispozícii rukoväť na palubnej doske. Hodili by sa ale aj na stĺpikoch. Ako náhle sa ale posadíte za volant, trieda G vás doslova pohltí svojou špecifickou atmosférou. Je to ako výlet v čase. Ploché sklá, takmer kolmé predné stĺpiky a čelné okno, uzučká palubná doska, neskutočný výhľad na prednú kapotu a tiež na legendárne „smerovky“ na blatníkoch, to všetko prináša pocit starých čias. A je to príjemné. Toto divadlo vlastne začína už pri nastupovaní. Masívna kľučka a odpor zámku zodpovedajú štandardu sedemdesiatych rokov. Mercedes-Benz to vie a nechce na tom nič meniť.

Mix retra a luxusu
Podobne je to so zatváraním dverí. Tie musíte zabuchnúť, čo sprevádza poriadny hluk. Ticho zavrieť dvere jednoducho nejde, čo môže byť občas problém, napríklad ak parkujete v noci kdesi v rezidenčnej štvrti. Lenže túto klasiku dokázal Mercedes-Benz povýšiť prémiovým spracovaním a použitím luxusných materiálov, za ktoré by sa nemusela hanbiť ani trieda S. Hoci géčko vždy využívalo komponenty starších osobných modelov Mercedesu-Benz, dnes to až tak neplatí. Pochváliť sa môže špičkovým infotainmentom MBUX (2 × 12,3 placa) s brilantnou grafikou, ambientným podsvietením, vrátane podsvietenia turbínových prieduchov ventilácie či úžasnou apartúrou Burmester s 3D zvukom. V rámci Edition One dostanete aj strešné okno, masážne a elektricky ovládané sedadlá čalúnené kožou Nappa, vyhrievané čelné okno či športový multifinkčný volant AMG.


Poteší, že napriek rozsiahlej digitalizácii nájdete v triede G stále samostatný panel klimatizácie. Nechýbajú ani veľké schránky vo dverách, či temperovaný držiak na nápoje. Chybičkou krásy je pomerne hlučný masážny systém sedadiel a v noci extrémne zrkadlenie ambientného osvetlenia v spätných zrkadlách. Kým vpredu máte miesta na rozdávanie, vzadu je trieda G oveľa skromnejšia. Na kolená by ste asi čakali asi viacej miesta. A možno aj dlhšie „sedáky“. Tu trieda G neutají svoj armádny korienok. Príplatkové tablety zábavného systému pre cestujúcich vzadu ,uchytené na operadlách predných sedadiel, sú tak blízko, až je to nepríjemné. Tento prvok by sme si radšej odpustili. Rezerva na ramená a nad hlavou je však vzadu štedrá. Vhod príde aj polohovanie operadiel, čo vytvára predsa len väčší pocit komfortu.


Do kufra sa dostanete po otvorení masívnych krídlových dverí. Tiež cítiť ich hmotnosť, veď držia rezervné koleso. Pomáha však hydraulická vzpera. Aj tu platí, že manipulácia, najmä zatváranie si vyžaduje chlapskú silu. Mimochodom, namiesto rezervy sa môžete rozhodnúť pre takzvaný „wallbox“, čo je box na dverách určený na odkladanie káblov. Bohužiaľ, pod prednou kapotou sa na ne našlo miesto, hoci je tu dostatočná rezerva. Kufor má objem veľkorysých 620 litrov a súmerný tvar. Je tiež dôsledne čalúnený. Zväčšiť sa dá sklopením operadiel delených v pomere 40 : 60. Najprv ale treba odklopiť „sedáky“ smerom vpred. Skvelé riešenie, pretože potom vzniká v kufri predsa len menší schod. Po tejto úprave máte k dispozícii až 1 990 litrov. Variabilitu dopĺňa otvor na lyže.
