
Naftový Superb je nepochybne tým najžiadanejším na našom trhu. Lenže ak túžite po naozaj nízkej spotrebe, je tu ešte jedna možnosť. A konečne zaujímavá. Rozhodnúť sa totiž môžete pre plug-in hybrid. Ak si myslíte, že kombinácia spaľovacieho motora s elektromotorom bude tou najdrahšou, nie je to tak. Superb Combi PHEV stojí cenovo presne medzi základnými benzínovými verziami 1,5 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (150 kW) a výkonnejšími štvorkolkami 2,0 TDI 4×4 (142 kW) a 2,0 TSI 4×4 (195 kW). Takže rozhodne nemusíte mať pocit, že si za ekologickú technológiu neúmerne priplácate. Vzdať sa musíte len pohonu oboch náprav. Ten Superb iV mať nemôže. Nám sa dostalo do rúk kombi, no dnes je už možné kombinovať plug-in hybridný pohon aj s liftbackom. Lenže Superb Combi je pre tento typ pohonu oveľa výhodnejší. Zbavuje vás totiž veľkých kompromisov v kufri.

Navonok sa nelíši
Navonok sa plug-in hybridná verzia od tých ostatných veľmi nelíši. Okrem nápisu iV na veku kufra je jediným poznávacím znakom kryt nabíjacieho portu na ľavom prednom blatníku. Dokonca aj 18-palcové disky Bosana s aerodynamickými krytmi, ktoré by ste pri nabíjateľnom hybride akosi očakávali, sú za príplatok. A to sme mali stredný stupeň vybavenia Top Selection. Inak dostanete 17-palcové hliníkové kolesá. Takže tu máme navonok Superb ako každý iný. Napriek unifikácii s Passatom si dala Škoda záležať na posilnení škodováckej identity. Aj preto má Superb úplne odlišné predné partie. Autonómna je predná 8-uholníková maska s povrchovou úpravou Dark Chrome aj reflektory s kryštalickými prvkami a k tomu modrým detailom Crystalinium.


Tie matrixové obsahujú dva moduly po 36 diódach. Denné svetlá disponujú grafikou písmena L. Farby Škody háji aj nárazník, kapota a predné blatníky. Vzadu sa zas Superb líši najmä svetlami s typickou céčkovou grafikou, ktoré sú výrazne užšie ako u predchodcu a vo vyšších úrovniach dostali animované „smerovky“. No a zabudnúť nemôžme ani na nápis Škoda v novej grafike, ktorý sa skvie na zadnom veku. Z profilu už ale Superb príbuznosť s Passatom maskuje ťažšie. Novinka pôsobí síce majestátne, ale nie tak „ostro“ ako Superb z pera predchádzajúceho šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa. Na úhľadnej karosérii totiž ubudlo viacero prelisov, alebo nie sú také nápadné ako v minulosti.
Kufor stále obrovský
Ani interiér plug-in hybridu nevytŕča nijako z radu. V našom prípade sme ho mali zušľachtený paketom Suite Black, ktorý prináša „kožené“ čalúnenie, masážne a ventilované sedadlá, ambientné osvetlenie či zvláštnu dekoráciu palubnej dosky, ktorá pripomína uhlie. To všetko však môžete mať aj v ostatných verziách Superbu, takže na prvý pohľad si nevšimnete nič zvláštne. Odlišnosti odhalí až menu 13-palcového infotainmentu, kde sa objavujú funkcie súvisiace s elektrickým pohonom – zobrazenie stavu nabitia batérie, grafika toku energií a tiež údaje o spotrebe elektriny a benzínu. Množstvo informácií môžete mať priamo na prístrojovom paneli. Ten je plne konfigurovateľný, takže si vyberáte to, čo vám najviac vyhovuje. Či už funkcie palubného počítača, asistenčných systémov, alebo navigácie. No najväčšiu zmenu odhalíte pod elektricky ovládaným zadným vekom.


Tu musel Superb iV Combi podstúpiť najväčší kompromis. Jeho kufor sa totiž zmenšil zo 690 na 510 litrov. Sklamaním však rozhodne nie je. Tých 180 mínusových litrov znie síce hrozivo, no Superb stále „stíha“ naložiť celú rodinu. Batožinový priestor je súmerný, dlhý, nechýbajú v ňom háčiky na uchytenie tašiek a po sklopení operadiel ponúka dokonale rovnú ložnú plochu. Dôvod, prečo je menší, spočíva vo zvýšení podlahy asi o 12 centimetrov. Možno budete prekvapení, ale pod ňou nenájdete trakčnú batériu. Tá je situovaná pod zadnými sedadlami. Miesto tu našla benzínová nádrž! Aj tá je ale o čosi skromnejšia. Namiesto 66 litrov do nej natankujete 45. Opäť to však nie je dôvod na paniku. Medzi plug-in hybridmi je to doslova veľkorysá zásoba paliva. Ešte je tu miesto na nabíjací kábel či kazetu s rolovacím plató. No na rezervné koleso zabudnite. Nie je vôbec v ponuke. Vystačiť si musíte s lepiacou súpravou.
Kráľovstvo priestoru
V kabíne sa však kompromisi nekonali. Obrovský rázvor náprav prináša priestorový komfort nielen vodičovi a spolujazdcovi ale aj cestujúcim na zadných sedadlách. Za volantom trochu zarazí kombinácia klasického šiltu kaplnky prístrojového panela, ktorý sčasti tieni voľne stojaci 10-palcový displej digitálneho kokpitu. Trochu to vyzerá, akoby Škoda na poslednú chvíľu zmenila plán a obrazovku doplnila dodatočne. Škoda sama priznáva, že ide o kompromis, ktorý si vyžiadalo najmä „ukrytie“ veľkého head-up displeja v palubnej doske. Vďaka masívnemu šiltu tak nevidieť otvor, v ktorom je umiestnený. Pravdou však je, že po chvíli si na toto atypické riešenie zvyknete a úplne ho prestanete vnímať. Infotainmentu niet čo vytknúť. Reaguje rýchlo a má logické menu. Na hornej lište si môžete prispôsobiť rýchle predvoľby, napríklad prístup k asistentenčným systémom, a individualizovať si môžete aj rýchle menu, prístupné stiahnutím zhora. Napriek rozsiahlej digitalizácii však Superb nezanevrel na hardvér.


Multifunkčný volant má napríklad stále skvelé valčekové ovládače. Možno jedinou výhradou je zastarané umiestnenie štartovacieho tlačidla na stĺpiku riadenia, ktoré je pri luxusných autách dnes takmer fosíliou. No najväčším esom Superbu sú tri masívne kruhové ovládače Smart Dials pod centrálnou dotykovou obrazovkou. Dva vonkajšie ovládače regulujú teplotu v interiéri, vyhrievanie a ventiláciu sedadiel Na displeji zobrazujú aktuálne zvolenú funkciu. Prostredným môže zas vodič ovládať hlasitosť rádia, vyberať jazdný režim alebo meniť mierku navigačnej mapy. Jeho funkcionalita sa mení krátkym stlačením a vodič si môže funkcie vopred naprogramovať. Ide o veľmi intuitívne riešenie s perfektnou spätnou väzbou, pretože aj v tomto prípade sa daná funkcia zobrazí na displeji, i keď aj na samotných ovládačoch sú malé 32 mm sústredné displeje.


Vďaka tomu už nemusíte blúdiť v menu. Novým prvkom je tiež volič prevodovky na stĺpiku riadenia. Superb totiž definitívne prišiel o manuálne „skrine“. To zároveň uvoľnilo miesto na stredovom tuneli, kde sú držiaky nápojov či veľká indukčná nabíjačka s výkonom až 15 W. A aby tieto úložné priestory nerušili dizajn, sú zakryté elegantnou dvojdielnou roletkou, ako v prémiových značkách. Takto to má vyzerať. Zmenila sa tiež lakťová opierka. Už nie je samostatná a nastaviteľná, ale tvorí ju vysoký stredový tunel, podobne ako napríklad pri BMW. Pod ňou sa nachádza 5,5 litrový Jumbo Box. Samozrejme, nechýbajú ani ďalšie prvky Simply Clever, ako povestný dáždnik vo dverách či vyberateľný odpadkový kôš. Za tieto vychytávky budete Škodu milovať. Sú to maličkosti, ale uľahčujú život. Možno viac práce si bude vyžadovať čistenie palubnej dosky, ktorá má zvláštne vertikálne rebrovanie.