Test: Cupra to so spaľovákmi vie a Terramar je toho ďalším dôkazom

Terramar si zachoval rovnako skvelé jazdné vlastnosti ako Formentor, len je od neho o niečo väčší a o dosť drahší.

30.03.2025 07:00
debata (2)
Pokiaľ ide o rázvor, tak medzi Terramarom a... Foto: Martin Domček, Pravda
Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025) Pokiaľ ide o rázvor, tak medzi Terramarom a Formentorom nie je žiadny rozdiel. Oba ponúkajú 2 680 mm.

Cupra patrí v súčasnosti k európskym „módnym hitom“. Je to relatívne mladá značka, ktorá vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu a vtrhla na európsky trh ako uragán. V roku 2023 dokázala na trh umiestniť vyše 230 000 áut, v uplynulom roku to bolo 248 100 áut. To je objem, ktorý sa čoraz viac blíži predajným číslam, ktoré „robí“ materský Seat.

A ako sa darí Cupre na Slovensku? V roku 2023 umiestnila na našom trhu 448 áut a v uplynulom roku to bolo veľmi podobné – predala 424 áut, čo je mierny pokles ma úrovni približne 5,4 percenta. Vo svete, rovnako ako na Slovensku, je najväčším bestsellerom Cupry jednoznačne Formentor. Koncom minulého roku mu však pribudla konkurencia v podobe ďalšieho a o niečo väčšieho SUV, ktoré taktiež využíva spaľovacie motory. Volá sa Terramar a my sme mali možnosť otestovať ho rovno v najvýkonnejšej verzii VZ, čo značí benzínový dvojliter s výkonom 265 koní (195 kW) a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou.

Terramar verzus Formentor

Kým sa však podrobnejšie pozrieme na exteriér Terramaru, porovnajme ho s jeho menším súrodencom. Tým je už spomenutý Formentor, s ktorým zdieľa aj rovnakú platformu MQB Evo. Oproti iným modelom, ktoré ju využívajú, je však Terramar znížený o 10 milimetrov.

Dominantným prvkom interiéru je samostatne... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025) Dominantným prvkom interiéru je samostatne stojaci, takmer 13-palcový displej infotainmentu.

S dĺžkou 4 519, šírkou 1 869 a výškou 1 584 mm je Terramar oproti Formentoru o 69 mm dlhší, o 30 mm širší a o 56 mm vyšší. Rozdiely teda nie sú nijako extrémne a pri rázvore, definujúcom vnútorný priestor už prakticky žiadne, obe autá ponúkajú 2 680 mm. Takže nárast rozmerov by sa pri Terramare mal prejaviť najmä pri batožinovom priestore. Ale ani tam nie je markantný. Ak sa pozrieme na čisto spaľovacie verzie, tak Formentor ponúka základný objem 450 litrov, Terramar 508 až 642 litrov (podľa polohy zadných sedadiel). Pri plug-in hybride je v základe nižší približne o 100 litrov.

Pri pohľade spredu Terramar upúta profilom tzv. žraločieho nosa, vytvoreného negatívnou hranou v hornej časti nad maskou chladiča. Tá má výraznú mriežku a je kompletne integrovaná v nárazníku. Po bokoch má zvislo orientované otvory na vstup vzduchu a nad nimi sú zapustené miniatúrne projekčné LED hmlovky. Dizajn zadnej časti karosérie model vizuálne rozširuje. Ústredným prvkom je podsvietené logo Cupra umiestnené v lište, spájajúcej zadné svetlá. Tie taktiež využívajú „trojuholníkovú“ grafiku. Výrazným prvkom zadnej časti je difúzor v zadnom nárazníku. Auto môže mať 18– až 20-palcové kolesá.

Vyskúšali sme vynovenú Cupru Leon
Video

Spracovanie interiéru je naozaj špičkové a z pohľadu vnímanej kvality ide o model, ktorý smelo môže konkurovať aj Audi Q3, s ktorým Terramar schádza z rovnakej výrobnej linky v maďarskom Győri. Keďže Formentor nie je model, ktorý by úplne ohúril vnútorným priestorom, túto úlohu má plniť práve Terramar. Do určitej miery ju aj plní, hlavne však vďaka modularite interiéru. Vzadu je dostatok miesta aj preto, že sedadlá v druhom rade sa dajú posúvať a nastupovanie uľahčujú aj dvere otvárajú sa temer do pravého uhla. Terramar môže mať vďaka posuvnému zadnému sedadlu maximálny základný objem batožinového priestoru až 602 litrov – pri naložení po hornú hranu zadného operadla a zadných sedadlách posunutých maximálne dopredu.

Interiér bez výstrelkov

V kabíne zaujme multifunkčný športový volant s pádlami na manuálne radenie a predné „škrupinové“ sedadlá s integrovanými opierkami, ktoré sú však až prekvapivo komfortné a pohodlné. Ovládanie dvojspojkovej prevodovky DSG je premiestnené do pravej páčky na stĺpiku riadenia, čo je umiestnenie, ktoré postupne poreferuje čoraz viac značiek. V stredovej konzole je niekoľko hardvérových tlačidiel (uzamykanie, vypnutie ESP, aktivovanie výstražných svetiel) a ovládač elektrickej parkovacej brzdy aj s autoholdom (asistentom pre rozbiehanie sa v kopci).

Terramar má nové zdokonalené užívateľské rozhranie tvorené konfigurovateľnou obrazovkou digitálneho združeného prístroja pred vodičom s uhlopriečkou 10,25 palca a veľkým centrálnym dotykovým displejom s uhlopriečkou 12,9 palca.

Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025)
Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025)
+7Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025)

Vodič má k dispozícii aj head-up displej, no nie v základnej výbave. Softvérovo aj hardvérovo „upgradnutý“ infotainment má pre jednoduchšie ovládanie nové menu so zvláštnymi lištami App Bar na hornom a Clima Bar na spodnom okraji obrazovky hlavného menu.

Navyše si môžete vertikálnym pohybom prstu po displeji vysunúť hornú lištu, prostredníctvom ktorej viete selektívne vypnúť asistenčné systémy, ktoré momentálne nechcete používať – napríklad výstrahu pri prekročení rýchlosti. Ide to jednoducho aj tlačidlom na ľavej strane multifunkčného športového volantu. Pri ňom chválime, že dizajnéri zvolili klasické hardvérové tlačidlá, takže nehrozí, že by ste si pri práci s volantom prelaďovali stanice rádia alebo niečo podobné. Samozrejmosťou je prepracované ambientné osvetlenie, ktoré vie plniť aj varovnú úlohu.

Za zmienku určite stojí aj high-endové audio Sennheiser s 12 reproduktormi (pri ňom sa však musíte zmieriť s faktom, že subwoofer v kufri zaberie miesto pôvodne vyhradené pre rezervu), trojrozmerným zvukom a výkonom 390 W a bezdrôtová nabíjačka s výkonom 15 kW, ktorá má aj aktívne chladenie, čo je super.

Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025)
Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025)
+14Cupra Terramar VZ 2,0 TSI (2025)

Pri Terramare sa rozhodne nešetrilo ani na bezpečnostnej výbave. Auto má predkolízny asistent, prediktívny adaptívny tempomat, monitoruje únavu, rozpoznáva značky, pri cúvaní sleduje okolie za autom a pri otváraní dverí vás upozorní aj na blížiace sa iné autá alebo cyklistov. Taktiež v základe je aj stredový airbag medzi vodičom a spolujazdcom.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #SUV #test auta #autotest #Cupra Terramar
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek