
Škoda patrí k automobilkám, ktoré sa nevrhli do elektromobility „po hlave“, dlhý čas sa spoliehali na jeden model, ktorý sa však snažili navrhnúť tak, aby bol po všetkých stránkach pre záujemcov o elektrické autá atraktívny. Bolo ním SUV Enyaq, ktoré predstavili koncom roka 2020, pričom po dvoch dostalo druhý karosársky variant – SUV-coupé. Až po ďalších dvoch rokoch, teda na jeseň 2024, k nemu pribudol druhý čisto elektrický model – Elroq.

O úspechu Enyaqu svedčia aj čísla – mladoboleslavská automobilka už dokázala predať vyše 270 000 elektromobilov a keďže Elroq zatiaľ do predajov nestihol výraznejšie prehovoriť, drvivú väčšinu týchto predajov predstavuje práve Enyaq. Ten sa minulý rok stal tretím najpredávanejším elektromobilom v Európe a na Slovensku s veľkým náskokom predaju elektromobilov kraľoval. Keďže Enyaq je na trhu už vyše štyri roky, materská automobilka sa rozhodla modernizovať obe karosárske verzie a my sme ho mohli vo vynovenej podobe po prvýkrát vyskúšať v južných Čechách na Lipne.
Nová maska, lepšia aerodynamika
Pokiaľ ide o technológie, tak pri modernizácii sa podarilo mierne zrýchliť nabíjanie, predĺžiť dojazd, pribudla možnosť predhrevu batérie, mierne sa zlepšili dynamické vlastnosti auta a pribudli aj nejaké nové asistenty a služby. Počas prezentácie bola pri modeloch Enyaq 85 a 85× napríklad zdôrazňovaná možnosť obojsmerného nabíjania jednosmerným prúdom (technológia V2H), ktorá umožňuje, aby batéria elektromobilu slúžila ako doplnkový zdroj energie pre domácnosť, napríklad na chate alebo pri výpadku prúdu. Táto funkcia však nebude dostupná hneď a nie najšťastnejším riešením je, že to nepôjde cez adaptér, ale cez nový inteligentný wall-box.
Pozrime sa najprv na to, čo sa na aute zmenilo z hľadiska dizajnu. Ide o ďalší model navrhnutý v novom dizajnovom jazyku Škody, ktorý sa nazýva Modern Solid. Ten ľahko spoznáte podľa novej čiernej masky „Tech-Deck Face“, ktorá svoj názov získala preto, lebo decentne ukrýva dôležité senzory, napríklad radar a prednú kameru. Ďalším novým prvkom je LED diódami podsvietená predná maska, ktorá vyzerá elegantne a nepôsobí z hľadiska dizajnu tak prvoplánovo a trochu lacno, ako Crystal Face, ktorý prednej časti dominoval pred modernizáciou.
Modernizácia prednej časti však nie je len o dizajne, ale vylepšila sa aj aerodynamika. Nová Škoda Enyaq teraz dosahuje koeficient odporu vzduchu od 0,245 oproti 0,256 pri predchádzajúcom modeli. Nový Enyaq Coupé, ktorý sme mali možnosť otestovať, dosahuje ešte nižší koeficient odporu vzduchu, ktorý začína na hodnote 0,225 v porovnaní s predchádzajúcou hodnotou 0,234. Tým sa z neho stal aerodynamicky najlepšie optimalizovaným modelom v aktuálnej ponuke Škody. Podieľa sa na tom užšia maska Tech-Deck Face s optimalizovaným prechodom do kapoty, vylepšené vzduchové clony, zmenšená medzera medzi chladičom a predným nárazníkom a nové aerodynamicky optimalizované kolesá. Lepšia aerodynamika znamená aj lepší dojazd. V reči konkrétnych čísiel to znamená, že pri Enyaqu 85 sa zvýšil z 569 km na 581 km pri Enyaq Coupé 85 z 581 km na 591 km.
Batérie, pohon a jazdné vlastnosti
Pri batériách treba povedať, že modelové označenie v prípade silnejšej batérie trochu zavádza. Zatiaľ čo Enyaq 60 má skutočne využiteľnú kapacitu batérie 59 kWh (63 kWh brutto), pri verzii 85 toto číslo reálnej kapacite nezodpovedá. Hrubá kapacita batérie je totiž 82 kWh a využiteľná 77 kWh.
Nižšie uvedená tabuľka udáva u oboch modelov základné technické parametre v závislosti od batérie.
Verzia | 60 Coupé) | 85 (Coupé) | 85× Coupé) |
---|---|---|---|
Dojazd (km) | 434 (443) | 581 (591) | 544 (552) |
Kapacita batérie (kWh) (brutto/netto) | 63/59 | 82/77 | 82/77 |
Doba nabíjania (min.,10 – 80 %) | 24 | 28 | 28 |
Max. nabíjací výkon (kW) | 165 | 135 | 175 |
Výkon (kW) | 150 | 210 | 210 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 160 | 180 | 180 |
Zrýchlenie (0–100 km/h, s.) | 8,1 | 6,7 | 6,7 |
Pohon | zadných kolies | zadných kolies | všetkých kolies |
Lítium-iónová batéria modelu Enyaq 60 sa skladá z deviatich modulov, pričom každý obsahuje 12 batériových článkov. Celková brutto kapacita batérie je 63 kWh. Synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi, umiestnený na zadnej náprave, vyvíja maximálny výkon 150 kW a na zadné kolesá prenáša maximálny krútiaci moment 310 Nm. Maximálna rýchlosť je 160 km/h. Model Enyaq 85 má taktiež elektromotor a pohon zadných kolies, ale je vybavený väčšou lítium-iónovou batériou s celkovou brutto kapacitou 82 kWh. Táto batéria sa skladá z dvanástich modulov, z ktorých každý obsahuje 16 batériových článkov. Elektromotor dosahuje maximálny výkon 210 kW a krútiaci moment 545 Nm.
Model Enyaq 85X s druhým asynchrónnym elektromotorom umiestneným na prednej náprave, ktorý umožňuje pohon všetkých kolies, sa dodáva aj s väčšou batériou pozostávajúcou z dvanástich modulov, pričom každý z nich má 24 batériových článkov. Pohon všetkých kolies plynule upravuje výkon prenášaný na predné kolesá, čím znižuje spotrebu energie a zároveň zvyšuje smerovú stabilitu. Obe tieto verzie dosahujú maximálnu rýchlosť 180 km/h.
My sme si na testovacie jazde v celkovej dĺžke približne 250 kilometrov, ktoré v upršanom a chladnom počasí prebiehali v okolí vodnej nádrže Lipno, vybrali nový Enyaq Coupé 85X. Teda verziu s dvomi elektromotormi s výkonom 210 kW, pohonom 4×4 a batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh. Auto malo obuté príplatkové 21-palcové kolesá, adaptívny podvozok DCC, prediktívny tempomat a interiér v prevedení Sportline. Z hľadiska dynamiky táto kombinácia zvláda stovku za výborných 6,7 sekundy a maximálku má obmedzenú na 180 km/h.
Testovacia trasa viedla rovinatým terénom a po okreskách s malou asi „trojkilometrovou“ diaľničnou vložkou, ktorá však z hľadiska spotreby bola nielen krátka, ale aj nerelavantná, pretože takmer celý čas išlo o mierne klesanie. V závere jazdy sme mali priemernú spotrebu mierne nad hranicou 19 kWh, čo nie je zlé, pretože sme jazdili v chladnom počasí a na veľkých 21-palcových kolesách. Jazda bola príjemná, podvozok DCC je naozaj dobrý a prejazdy cez nerovnosti sme cítili len mierne. Ale dosiahnuť u jednotlivých verzií maximálne udávané dojazdy až do 590 kilometrov asi reálne nebude. Pri jazde sme ocenili jednak dobrý head-up displej s rozšírenou realitou a taktiež dobre pracujúci prediktívny tempomat.
Záver
V interiéri sme ocenili komfortné sedadlá, ale dizajnovo je, až na pár drobností, identický s verziou pred modernizáciou. Opäť máte pred sebou mini-displej v úlohe prístrojového štítu, doplní veľkým dotykovým centrálnym displejom. Pri oboch treba pochváliť ako grafiku, tak aj rýchlosť reakcií. Treba povedať, že z hľadiska ovládania auta pribudlo pár zaujímavých funkcií, ktoré väčšina vodičov ocení. Napríklad na stredovom displeji máte jedným dotykom dostupnú skratku pre predhrev batérie a taktiež sa zjednodušilo vypínanie niektorých „otravných asistentov“. K iným sa však aj naďalej musíte preklikávať, celková architektúra menu by sa mohla z nášho pohľadu o niečo zjednodušiť.

Samozrejme, 250 kilometrov je zatiaľ málo na celkové zhodnotenie auta. Určite však možno povedať, že redizajn prednej časti je mimoriadne vydarený a auto s novou prednou maskou pôsobí možno o niečo menej extravagantne, avšak viac elegantne. Séria aerodynamických a dizajnových vylepšení prospela dojazdu, pričom Enyaq zostáva príjemne dynamický a živý.