Test: Lexus GS 450h - útok na nemeckú trojku

Prémiové modely vyššej strednej triedy poháňajú v Európe zväčša už len dieselové motory. Lexus je iný. Verí hybridom. A robí dobre.

12.10.2012 08:13
Lexus GS 450h Foto:
Nový Lexus GS sa obliekol do športovejšieho dresu. Ten ladí s jeho skvelou dynamikou.
debata (2)

Nová limuzína GS 450h udivuje dynamikou benzínového osemvalca, ale za jej spotrebu by sa nemusel hanbiť ani štvorvalcový diesel. Lexus pritom dokázal stlačiť cenu ekologickej technológie na úroveň, ktorá ho nediskriminuje v konkurenčnom boji. Kým Mercedesov, Audi či BMW stretnete na cestách stovky, Lexus vám dokáže ešte stále dopriať pocit výnimočnosti. Dizajn GS nie je možno taký sofistikovaný, ako v prípade BMW radu 5 či Audi A6, ale v porovnaní s minulosťou ide o veľký krok vpred. Nová vretenová maska ponúkla GS nezameniteľnú identitu aj športový náboj, oživujúci inak veľmi konzervatívne proporcie. Tie sú na druhej strane zárukou nadčasovosti, čo je niekedy výhoda pred rýchlo starnúcimi módnymi výstrelkami. Z hybridnej verzie zmizli výfuky, ktoré sú skryté pod nárazníkom.

Lexus GS 450h Foto: Lexus
Lexus GS 450h Lexus GS 450h

Rozmerovo patrí GS v strednej triede skôr k menším. V dĺžke, šírke aj rázvore totiž mierne zaostáva za nemeckou prémiovou trojkou. Je to dané možno aj tým, že bolo vyvíjané prioritne pre ázijský a americký trh, kde sú kritériá a kategorizácia mierne odlišné. To však nie je výčitka. Po usadnutí za volant totiž rýchlo zistíte, že kompromisy v priestore sa nekonajú.

Americký luxus

Interiér dýcha vyslovene prémiovou atmosférou. Tú umocňujú špičkové materiály. Od kože, cez hliník, detaily z klavírnej černe až po originálne obklady z bambusu, ktoré boli v sériovej výrobe použité prvýkrát. Z bambusu je dokonca volant. Cestujúci vpredu aj vzadu majú veľkorysú rezervu na nohy aj nad hlavou. Azda len v šírke ramien má GS čo doháňať. Nie že by vás šírka interiéru obmedzovala, ale pre subjektívny pocit luxusu je práve tento parameter dôležitý. Jednoducho, nový európski konkurenti sú v tomto smere „rozšafnejší“. Sedadlám však niet čo vyčítať. Tu vychádza Lexus v ústrety americkým normám. Tak v rozmeroch, ako aj v mäkšom čalúnení, ktoré sa na starom kontinente bohužiaľ už akosi nenosí. Nechýba 18-smerové nastavenie, vrátane tuhosti bočníc a dĺžky sedáka, vyhrievanie ani ventilácia.

Lexus GS 450h Foto: Lexus
Lexus GS 450h Lexus GS 450h

Jednotku si GS zaslúži aj za dizajn interiéru. Je to tá správna kombinácia konzervatívnej klasiky a technologických vychytávok. Lexusu sa podarilo navrhnúť takmer dokonalú palubnú dosku. Jej prísne horizontálne členenie a malá hĺbka sú spolu s relatívne kolmými stĺpikmi presne tým, čo odlišuje prémiový rybník od mainstreamu. Z GS je preto perfektný výhľad nielen von, ale aj na všetky stupnice optitrónového prístrojového panelu. Dominantou je nepochybne megalomanský 12,3-palcový displej multimediálneho rozhrania, najväčší, aký sa kedy objavil v sériovom automobile. Nejde len o parádu. Lexus totiž vďaka nemu zredukoval počet ovládačov audia, navigácie, palubného počítača či funkcií nastavenia vozidla na absolútne minimum. V prehľadnom menu sa pohybujete vďaka joysticku, umiestnenému v dokonalom dosahu ruky na stredovej konzole.

Lexus GS 450h Foto: Lexus
Lexus GS 450h Lexus GS 450h

Vo svete módnych ovládacích rozhraní je teda konečne na svete systém, ktorý možno označiť za naozaj intuitívny. Nevyžaduje si odpútanie pozornosti od premávky ani pohľady smerom k joysticku, ktorý býva u konkurencie bežne obsypaný tlačidlami. Veľkosť displeja, rozdelenie na dve zobrazovacie plochy a spätná väzba joysticku, ktorý vám kladie odpor podľa počtu položiek, zas pomáha prehľadnosti a pohybu v menu. Na druhej strane vám budú chýbať niektoré bežne vyňaté tlačidlá pre priamu voľbu. Napríklad predvolených staníc rádia. Nastavenie cez menu je predsa len zložitejšie.

Všetko v sérii

To rozhodne neplatí o klimatizácií. Jej samostatný panel s retro-displejmi, pôsobiacimi ako v Corolle pred pätnástimi rokmi, stojí v absolútnom kontraste s radikálnou redukciou ovládacích prvkov, ale aj prémiovým spracovaním interiéru. A je to škoda, pretože samotná klimatizácia S-Flow, riadiaca objem dodávaného vzduchu podľa počtu osôb a systémom nanoe zvlhčujúcim prostredie, patrí k najmodernejším na svete. Staršie časy vám Lexus pripomenie aj ďalšími detailmi. Napríklad staromódnou páčkou tempomatu, lacnými stredovými prieduchmi ventilácie s jedinou lamelou či head-up displejom s neuveriteľne strohou čierno-bielou grafikou.

Lexus GS 450h Foto: Lexus
Lexus GS 450h Lexus GS 450h

Na vybavení Lexus nešetril. Tak ako to býva pri japonských značkách dobrým zvykom, príplatkov je relatívne málo, keďže väčšinu prvkov, za ktoré by ste si pri konkurencii doplácali, máte v balíkoch jednotlivých výbav. To je cenovo rozhodne výhodnejšie. Zvlášť to platí o vrcholovom stupni Premium, kde nechýba adaptívne pruženie, bi-xenónové natáčacie svetlá, trojzónová klimatizácia, kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlá v 18 smeroch, head-up displej či úžasná 17-reproduktorová audio aparatúra Mark Levinson. Rozmaznáva vás tiež niekoľko amerických špecialitiek, ako sedadlo a volant, ktoré sa odsunú pri vystupovaní, alebo elektrická zadná roletka, ktorá sa stiahne po zaradení spiatočky. Jediná výhrada smeruje k tomu, že najmodernejšie asistenčné systémy, ako radarový tempomat, kontrola únavy vodiča, nočné videnie či udržiavanie v jazdnom pruhu sú súčasťou zoznamu príplatkov. Celý balík stojí 6 200 eur. Nie, nie je to málo, ale čo je to oproti európskej konkurencii, kde sa vám môže cena príplatkov vyšplhať na 30 000, ale aj 50 000 eur.

Ale aby sme len nechválili. Nevýhodou Lexusu GS 450h je nulová variabilita a pomerne malý kufor. Objem 482 litrov je síce obrovským pokrokom v porovnaní s predchádzajúcou generáciou (+ 61 %), to však nemení nič na fakte, že vaše možnosti sú predsa len obmedzené. Nepočítajte ani s prepravou lyží. Batérie hybridného systému sú totiž umiestnené za pevnými operadlami zadných sedadiel, takže tu nezostalo miesto ani na otvor za lakťovou opierkou. Zato v interiéri je odkladacích miest dostatok. Ako sa na prémiový model patrí, decentne skrytých.

Výkon 8-valca, spotreba 4-valca

Ekológia nemusí nutne znamenať ústupky v dynamike. GS 450h je toho asi skvelým príkladom. Poháňa ho vidlicový 6-valec 3.5 V6 (215 kW) s Atkinsonovým cyklom a kombinovaným priamym aj nepriamym vstrekovaním D-4S. Ten je prepojený cez planétovú bezstupňovú prevodovku s elektromotorom (147 kW). Výkonu je teda na rozdávanie, veď celkovo dokáže tento systém vyvinúť až 252 kW. To je už údaj zo sveta veľkoobjemových 8-valcov. A tak aj jazdí. V režime Sport posádku poriadne pritlačí do sedadla. Na stovku šprintuje za 5,9 sekundy. To, čo chýba spaľovaciemu motoru na krútiacom momente, doháňa mohutnou dodávkou 250 newtonmetrov elektromotora. Všetko v tichu first-class. Dojem nekazí ani kontinuálna prevodovka. Napokon, k dispozícii je manuálny výber predvolených stupňov, ovládaných pádlami na volante. Ale na túto ponuku rýchlo zabudnete, pretože hybridné DS má sily vždy dosť.

Lexus GS 450h Foto: Lexus
Lexus GS 450h Lexus GS 450h

Pri bežnej jazde, napríklad v mestskej premávke, sa snaží, ako každý full-hybrid, minimalizovať činnosť benzínového motora. Ten je vypnutý nielen počas státia či spomaľovaní, ale aj počas jemnej akcelerácie až do rýchlosti 60 km/h (výnimkou je len situácia dobíjania batérií). Až potom sa dáva do práce 6-valcov. Tie si vystačia s neuveriteľne nízkymi otáčkami. V ekonomickom móde a pri citlivom jazdnom štýle ich netočí motor zväčša viac ako 1 200 za minútu. Výsledkom vzájomnej kooperácie je priam zázračne nízka spotreba. V dlhodobom meraní uloženom v palubnom počítači sa pohybovala od 7,1 do osem litrov. To síce nie je oficiálny priemer 5,9 litra na 100 km, ale treba si uvedomiť, že hovoríme o aute s výkonom 343 koní, že väčšinu kilometrov sme absolvovali v meste a že nechýbali ani dynamické úseky.

Komfortný aj ostrý

Na ceste ctí Lexus všetky zásady komfortu. Kým nemecká konkurencia stále priostruje v športových jazdných vlastnostiach, GS vás svojou vláčnosťou, mäkkým pružením a tichom doslova rozmaznáva. Ak vám to lezie na nervy, stačí preladiť motor a podvozok do režimu Sport, prípadne Sport+. No aj v tomto móde je GS stále pohodlnejšie ako jeho nemeckí súperi.

Lexus GS 450h Foto: Lexus
Lexus GS 450h Lexus GS 450h

Komfort odpruženia nejde proti stabilite. Lexus urobil obrovský pokrok. Veď adaptívne pruženie prispôsobuje činnosť tlmičov okamžitým podmienkam a nechýba ani natáčanie zadných hnaných kolies spolupracujúce so stabilizačným systémom. Vďaka nemu sa dokáže v zákrutách vyrovnať s vyššou hmotnosťou a serpentíny zvláda s hravosťou ľahkého kupé. Náklony karosérie sú naozaj minimálne. Riadenie vám urobí rovnakú radosť. Je presné, komfortné a dokonca odolné proti pozdĺžnym nerovnostiam. Jednoducho, neťahá do strán. Riadené zadné kolesá a veľký rajd predných kolies prinesú svoje ovocie aj v meste. Polomer otáčania zmenšujú na úroveň kompaktov, takže parkovacie manévre zvládnete s prehľadom.

Nový Hybridný Lexus GS 450h na nás urobil skutočne veľký dojem. Je to neuveriteľne pohodlné, tiché a výkonné auto s maximálnou výbavou a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. Cena je viac ako akceptovateľná. A na tých pár chybičiek krásy či nepraktický kufor rýchlo zabudnete. Ak nie hneď, tak potom pri prvom tankovaní. Jednoducho, nové hybridné GS je hodenou rukavicou nemeckému prémiovému trojzáprahu.

Výhody Nevýhody
vnútorný priestor variabilita kufra
výbava grafika head-up displeja
dynamika spracovanie panelu klimatizácie
Technické údaje
Model: GS 450h Premium
Počet valcov/ventilov: 6/24 + elektromotor
Objem motora (cm3): 3456
Výkon sústavy(kW/): 252
Prevodovka: planétová-bezstupňová
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4850/1840/1470
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 482/66
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 5,9
Komb. spotreba (l/100 km): 5,9
Cena: 71 700 €
Sériové vybavenie Premium (vybrané prvky):
Stabilizačný systém VSC, riadenie zadných kolies, 10× airbag, aktívne opierky hlavy, hill-holder, adaptívne pruženie, automatická prevodovka, head-up displej, riadenie dynamiky vozidla, sledovanie tlaku v pneumatikách, bi-xenónové natáčacie svetlá, denné svetlá, predné hmlové svetlá, automatické prepínanie diaľkových svetiel, elektrochromatické spätné zrkadlá, dažďový a svetelný senzor, el. 18-smerové ovládanie predných vyhrievaných a ventilovaných sedadiel, kožené čalúnenie, el. ovládanie stĺpika riadenia, vyhrievaný volant, štartovanie tlačidlom, bezkľúčový prístup, 3-zónová klimatizácia S-Flow, tempomat, parkovacia kamera, el. ovládaná zadná slnečná clona, clony zadných okien, multimediálne rozhranie s 12,3-palcovým monitorom, audio Mark Levinson + 17 repro, USB-port, navigácia v slovenskom jazyku, drevené dekorácie, 18-palcové disky.
2 debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek