Suzuki Swift sme si predstavili v nedávnom teste vo verzii1,2 DuleJet GLX. Teraz sa nám ale dostal do rúk vrchol ponuky – Swift 1,2 DulaJet AllGrip. Ako inak, za týmto označením sa skrýva pohon oboch náprav, ktorý je v tejto triede skutočnou raritou. Po tom, čo sme sa rozlúčili so starým Fiatom Panda a aj menším Suzuki Ignis, stal sa zo Swiftu AllGrip skutočný „jednorožec“. O to viac sme sa naň tešili. Prekvapivé ale je, že navonok svoju výnimočnosť nedáva najavo. Márne by ste na ňom hľadali označenie AllGrip alebo aspoň 4×4. Identifikovať nový Swift so štvorkolkou je teda ťažké. Jedinou odlišnosťou je mierne zvýšený podvozok. Svetlá výška narástla zo 115 na 140 mm.

Navonok AllGrip nespoznáte
Strecha je od asfaltu vzdialená 1 520 mm. Ostatné rozmery, teda dĺžka 3 860 a šírka 1 734 mm, ostali bez zmien. Je sympatické, že Swift si stále zachováva kompaktný formát. Jeho súperi už dávno prerástli hranicu štyroch metrov, no o to menej obratní sú v mestskej džungli. Platí to aj o rázvore náprav s hodnotou len 2 450 mm. Náš exemplár v najvyššej úrovni GLX bol osviežený pastelovou metalízou Cool Yelow Metalic, ktorá nám príde skôr ako zelená než žltá. Ale nevadí, bláznivé názvy farieb sú dnes v móde. Príplatková bola aj kontrastná čierna strecha. Naopak, v sérii sú parádne 16-palcové leštené disky kolies, našťastie, obuté stále relatívne vysokým profilom pneumatík 185/55, čo je nepochybne výhoda v meste aj na prašných cestách.


Popisovať celkový dizajn nového Swiftu už asi nemá význam. Na cestách sa pohybuje viac ako rok. Zmenou, ktorú sa ale oplatí spomenúť, je návrat klasických kľučiek zadného páru dverí. Možno to nevyzerá tak „cool“ ako kľučky maskované v ráme okna, ale z užívateľského hľadiska sú oveľa praktickejšie a dizajnu nijako neublížili. Praktickou zmenou je aj premiestnenie hmlových svetiel do tých hlavných, takže sú menej na rane, ako keď sa nachádzali v nárazníku. A keď sme už pri reflektoroch spomeňme, že Swift si na cestu svieti full-LED technológiou, ktorej výkon príjemne prekvapí. V noci oceníte aj automatické prepínanie diaľkového režimu. Na auto tejto triedy je to slušná „nálož“.
Zvnútra dospelý
V interiéri síce stále nájdete množstvo tvrdých plastov, či už na palubnej doske, alebo na výplniach dverí, ale sú štruktúrované a dvojfarebné, takže výsledný dojem rozhodne nepôsobí lacno. Príjemne prekvapia aj mäkko čalúnené sedadlá, možno až príliš, a volant so sploštenou spodnou časťou, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani športové kupé. Má masívny veniec, tri ramená a klasické hardvérové ovládače. Ergonómia je veľmi slušná. Sedadlá aj volant majú veľkorysý rozsah nastavenia. Veľmi však chýba lakťová opierka pre vodiča, ktorú nedostanete ani za príplatok. Na druhej strane máte perfektný prístup k dnes už vymierajúcej „ručnej“ brzde a príjemne tvarovanej radiacej páke.


Možno by ste to nečakali, ale sťažovať sa nebudete ani na priestor. Ploché boky karosérie vytvárajú dostatočné miesto na ramená a nízko umiestnený stredový tunel zasa na pravé koleno. Dokonca aj nad hlavou je dostatočná rezerva. Horšie je to s výhľadom, kde Swift stráca zopár bodov. Široké stĺpiky uberajú zo zorného poľa viac, než by sa patrilo, a predsunutá hrana plochej strechy, ktorá je pre Swift typická, komplikuje výhľad na semafory, najmä ak ste na križovatke prvý. Zato poteší prístrojový panel. Dva analógové budíky sú perfektne prehľadné. Ostatné informácie dostávate cez centrálny 4,2-palcový displej. Nájdete tu všetky dáta palubného počítača, ale napríklad aj zobrazenie tlaku v pneumatikách, okamžitý výkon, kompas či grafiku energetických tokov.

Bohatá výbava
Veľmi sa nám páčil infotainment s 9-palcovou dotykovou obrazovkou. Má vskutku precíznu grafiku a brilantné zobrazenie. Na palubu prináša vyslovene modernú atmosféru. A čo je prekvapivé, je súčasťou všetkých verzií Swiftu. Štandardom je dokonca navigácia, čo nebýva v tejto triede zvykom. Telefón môžete pohodlne spárovať cez bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Tri USB porty, z toho jeden USB-C, prídu vhod, pretože Swift nemá indukčnú nabíjačku. Tá sa dá kúpiť len ako extra príslušenstvo. Na displeji sú dotykové tlačidlá pre reguláciu hlasitosti, prijatie telefónu či pre vstup na domovskú obrazovku. Škoda, že infotainment nereaguje na dotyk trochu rýchlejšie. Swift nezanevrel ani na hardvér.


Na stredovej konzole nájdete samostatný panel klimatizácie, čo mimoriadne kvitujeme. Tlačidlami sa deaktivuje napríklad ESP, upozornenie na opustenie jazdného pruhu či varovanie pred kolíziou. S otravným upozornením na prekročenie rýchlosti je to však omnoho komplikovanejšie. Za jazdy sa vám to ani nepodarí. Musíte stlačiť dva retrokolíčky na prístrojovom paneli aspoň na päť sekúnd, no ani to nestačí. Tento úkon vás len dostane do skrytého menu, kde musíte nájsť funkciu TSR a v nej vypnúť upozornenie. Samozrejme, po každom naštartovaní, pretože funkcia sa aktivuje automaticky. Nič komplikovanejšie sme ešte nevideli. Po čase sa radšej stanete príkladom pre ostatných vodičov, než aby ste túto zložitú operáciu podstupovali pred každou jazdou.
Dosť hardvéru aj veľký kufor
Ani vzadu to nie je zlé. Sedí sa síce vyššie a sedáky sú krátke, ale nad hlavou a na kolená je stále solídna rezerva. Až sa čudujete, že sedíte v aute s rázvorom necelých 2,5 metra. Batéria mild-hybridného systému pod sedadlom vodiča je umiestnená tak, že chodidlá obmedzuje minimálne. A podobne je to s podlahovým tunelom pre kardan, ktorý vstupuje do priestoru len mierne. Swift má síce vzadu tri bezpečnostné pásy, ale zázraky nečakajte. Karoséria sa smerom dozadu zužuje, takže traja to mať pohodlné určite nebudú. Tu svoj formát Swift oklamať nedokáže. Poteší dostatok odkladacích priestorov vpredu aj vzadu a tiež solídny kufor. Na auto s dĺžkou pod štyri metre je tých 265 až 589 litrov veľmi dobrý výsledok. A predstavte si, pohon 4 × 4 z neho neubral ani liter!


Zmieriť sa musíte len s vysokou nakladacou hranou, mäkkým dnom, ktoré tvorí len akýsi koberec, aj so schodom po sklopení operadiel. Pod dnom je ešte miesto na lepiacu súpravu a malú schránku, kde uložíte menšie predmety, keďže zdvihák sa podarilo Suzuki umiestniť do pravej bočnice batožinového priestoru. My by sme ale radšej volili dojazdové rezervné koleso. Celá súprava aj s náradím vyjde na 550 eur. Rezerva sa zmestí pod podlahu kufra namiesto lepiacej súpravy a to opäť bez toho, aby ovplyvnila veľkosť kufra. Niet čo riešiť, najmä na aute s pohonom 4×4, kde sa predpokladá, že si ho kupujete práve preto, že s ním plánujete zamieriť aj na prašné cesty.