Fio bankaFio banka

Test: Cupra Born VZ. Charizmatický elektromobil podliezol cenou aj ID.3 GTX

Born VZ síce nedosahuje deklarovaný dojazd, no spotrebu má veľmi dobrú. Najvýkonnejšia verzia by si možno zaslúžila výraznejší dizajn, ktorý by aj vizuálne podčiarkol jej silu.

13.04.2025 07:00
Cupra Born (2025) Foto: ,
Cupra Born VZ má maximálku obmedzenú až na 200 km/h. Takou sa môže pochváliť len relatívne málo elektromobilov.
debata (8)

Cupra patrí k najdynamickejšie rastúcim automobilovým značkám na svete a k málo európskym, ktorým sa v posledných rokoch darí nad očakávanie dobre. A to má za sebou relatívne krátku históriu – vznikla len v roku 2018 oddelením sa od materského Seatu. Ak sa pozrieme na jej globálne predaje za rok 2024, tak táto mladá španielska značka dokázala na trh umiestniť takmer štvrť milióna áut.

A ako sa darí Cupre na Slovensku? V roku 2024 predala 424 áut, čo je mierny medziročný pokles na úrovni približne 5,4 percenta. Keďže celkovo v uplynulom roku stúpol predaj áut v kategórii M1 o 6,1 percenta, je to zrejme výsledok, ktorý trochu zaostal za očakávaniami.

Interiér najsilnejšej verzie Born VZ je, až na... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Born (2025) Interiér najsilnejšej verzie Born VZ je, až na sedadlá, rovnaký ako pri ostatných verziách.

Vo svete, rovnako ako na Slovensku, je najväčším bestsellerom Cupry jednoznačne Formentor. Globálne sa z neho predalo 111 300 kusov, čo značí, že na celkových predajoch Cupry má približne 45-percentný podiel. Na Slovensku to bolo ešte viac. Formentor tvoril z celkových predajov Cupry až 55 percent. Zaujímavé však je, že globálne sa druhou najúspešnejšou Cuprou stal čistý elektromobil – konkrétne Born.

Vyše 300 koní pod kapotou

Takýmto výsledkom sa môže pochváliť len máloktorá značka a preto asi neprekvapí, že tento model sme si vybrali na test -a to rovno v jeho najvýkonnejšej verzii VZ. Koniec-koncov, len za prvé tri mesiace tohto roku sa aj na Slovensku predalo 19 Bornov, čo je veľmi slušné. Celkovo sa pri predaji elektromobilov v prvom kvartáli diali doslova divy, viac si budete môcť prečítať v pripravovanom článku už v utorok 15. apríla.

Vyskúšali sme Cupri Terramar. Zaujme výkonom a aj komfortom
Video

Ale vráťme sa k Bornu, ktorý sme na test získali v už spomínanej najvýkonnejšej verzii VZ, čo značí 240 kW (326 koní) a zrýchlenie na stovku za 5,6 sekundy. Väčšinu parametrov má fakticky zhodných s modelom VW ID.3 GTX, čomu sa však nemožno diviť. Sú to totiž technologické dvojičky s tým, že Born je podľa nášho názoru charizmatickejší a dizajnovo originálnejší. Zaujímavé je, že zatiaľ čo v slabších verziách je o niečo cenovo výhodnejší Volskwagen, v tej najsilnejšej je to Born. Pokiaľ sa pozrieme na cenník, tak pri akciových cenách kúpite ID.3 GTX aktuálne za 48 290 eur, Cupra Born s takmer rovnakými parametrami stojí 44 420 eur.

V nižších verziách je o niečo lacnejšie ID.3, no aktuálne kúpite aj základnú Cupru Born za relatívne slušnú cenu 34 940 eur, ID.3 stojí v základe 32 490. Ale pozor, Volkswagen má slabšiu batériu. Born sa totiž v základe predáva s batériou s využiteľnou kapacitou 59 kWh (63 kWh brutto), no ID.3 má v základe batériu s nižšou kapacitou 52 kW (55 brutto). Ak zohľadníme tento fakt, budete sa na základnú cenu Bornu dívať úplne inak.

Nenápadný športiak

Pravdou je, že navonok na prvý pohľad Born VZ od bežného Bornu prakticky nerozoznáte, možno podľa 20-palcových kolies s rozmerom 215/45. Samozrejme, karosériu zdobia logá VZ a nápis Cupra z matného chrómu. Z nášho pohľadu by mu možno prospelo o niečo viac extravagancie, ktorá by aj vizuálne podčiarkla jeho výkon. V kabíne upútajú pozornosť anatomické sedadlá s integrovanými opierkami hláv, ktoré sú situované nižšie k podlahe, čo vytvára lepšie spojenie vodiča s vozidlom. Sedenie vpredu je aj v škrupinových sedadlách prekvapivo pohodlné, ale keďže Born naozaj nie je veľké auto, tak vzadu je to priestorovo skromnejšie. Kufor ponúka objem 380 litrov, čo je približne na úrovni Fabie.

Cupra Born (2025)
Cupra Born (2025)
+15Cupra Born (2025)

Centrály displej s uhlopriečkou až 12,9 palca slúži pre najnovší koncernový infotainment MIB 4. Grafika je naozaj vydarená, displej má jednoduchšie ovládanie klimatizácie a audia a pohyb v ňom je relatívne prehľadný. Taktiež umožňuje využívať aj prispôsobiteľné skratkové predvoľby pre najobľúbenejšie funkcie. Po stiahnutí hornej lišty smerom dolu môžete napríklad jednoducho vypnúť inteligentný asistent rýchlosti (ISA) alebo ďalšie „otravné“ asistenty. Vodič má pred sebou aj, po kvalitatívnej stránke, veľmi slušný head-up displej.

Ambientné osvetlenie informuje aj o stave nabitia batérie, varuje pri vystupovaní a spolupracuje s asistenčnými systémami. Napríklad so zlepšeným systémom udržiavania v jazdnom prúde, ktorý teraz zvláda rozlišovať aj slabšie vodorovné značenie a pravdu povediac, vie byť tým pádom občas naozaj otravný. Pribudla tiež funkcia automatickej zmeny jazdného pruhu a nový parkovací asistent, ktorý dokáže zaparkovať vozidlo aj bez vodiča za volantom.

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobil #test auta #Cupra Born #autotest
Články podľa značiek