Test: Opel Astra GTC 1.6 Turbo – natrie to aj Sciroccu

15.10.2012 05:37
Opel Astra GTC
Astra GTC je poriadne pevným autom, problémom je, že je zároveň aj ťažká ako tank. Autor:

Lepšie jazdiaci Opel momentálne nekúpite. S motorom 1.6 Turbo žerie viac, ako by mal, ale na rozbitých cestách to konkurencii pekne spočíta.

Titulok tohto testu sa môže zdať pritiahnutý za vlasy, lenže časy sa menia a hoci ešte nedávno ťahali Astry za kratší koniec, súčasná generácia ukazuje obrovské odhodlanie Opla stúpiť Wolfsburgu na otlak. A nejde tu len o dizajn, do hry vstupuje aj robustnejšia konštrukcia a lepšie podvozky. GTC síce jazdí na jednoduchšej zadnej náprave s vlečenými ramenami, no zásluhou Wattovho priamovodu (robí nápravu priečne stabilnejšou) sa mohli konštruktéri sústrediť na jej citlivejšie ladenie. A za volantom je to cítiť. Testovali sme benzínovú Astru GTC 1.6 Turbo s výkonom 132 kW/180 k.

Pohľad na kupé GTC je naozaj príjemný. Opel...
Pohľad na kupé GTC je naozaj príjemný. Opel robí v poslednej dobe skutočne pekné autá. Autor: Václav Lipavský

Chaos v tlačidlách, ale miesta dosť

Nudné, šedé interiéry predchádzajúcich Astier sú definitívne minulosťou, namiesto nich tu máme nápadité tvary, viac kvality a premyslené odkladacie priestory. Zväzok kľúčov, mobil, či fľaše minerálky tu jednoducho nájdu svoje miesto. Dojem z prehľadnosti kazí len tlačidlami obsypaná stredová konzola, typický to znak dnešných Oplov. Zvyknete si, nehovoríme, konkurenti sú však prehľadnejší.

Palubná doska pôsobí masívne, priestor na...
Palubná doska pôsobí masívne, priestor na kolená však nijak neobmedzuje. V porovnaní s Insigniou predstavuje kabína Astry ďalší evolučný krok. Autor: Václav Lipavský
V jej predných sedadlách by ste mali zvládnuť...
V jej predných sedadlách by ste mali zvládnuť aj dlhé cesty. Autor: Václav Lipavský
Vzadu majú dosť miesta aj ľudia vysokí 180 cm....
Vzadu majú dosť miesta aj ľudia vysokí 180 cm. To pri športovo ladených kupé nebýva zvykom. Autor: Václav Lipavský

Sedadlá sú fajn, tie predné v zákrutách pekne podržia, pričom ani na dlhých cestách netlačia do zadku. Relatívne pohodlné je to aj vzadu, na pomery kompaktných kupé určite. Ak hľadáte trojdverové auto pre štyroch, Astra GTC je dobrou voľbou.

Podlaha kufra je od prahu po zadné operadlo...
Podlaha kufra je od prahu po zadné operadlo dlhá 885 mm. Po zložení zadných sedadiel sa dĺžka podlahy predĺži na 1617 mm. Autor: Václav Lipavský

Poteší aj kufrom, v základe má objem 380 l a praktický tvar. Je tu vyššia nakladacia hrana, no tú pri aute tohto razenia hádam nebudeme riešiť. Prednosť dostala tuhosť karosérie, takže GTC pôsobí aj na zvlnených cestách ako vytesaná z kameňa. Odvrátenou stranou pevnosti a robustnosti je pohotovostná hmotnosť atakujúca 1,5 t.

V porovnaní s verziou 1.4 Turbo je testovaná...
V porovnaní s verziou 1.4 Turbo je testovaná Astra GTC ťažšia o 34 kg. S naftovým motorom 2.0 CDTI by však bola ťažšia o ďalších 79 kg. Zaujímavosťou je, že ak si zvolíte všetku dostupnú výbavu, hmotnosť Astry GTC navýšite o 142 kg (v prípade GTC 1.6 Turbo na celkových 1613 kg). Čo poviete, je to dosť, že? Autor: Opel

Kríza jej to celé skazila

Nech to už vyznie akokoľvek kriticky, najslabším článkom celého auta je motor 1.6 Turbo (A16LET). Čoskoro ho však v službe vystrieda agregát 1.6 SIDI Ecotec Turbo s priamym vstrekovaním benzínu, práve to totiž testovanému štvorvalcu citeľne chýba. Ten bol pôvodne koncipovaný pre jeho aplikáciu, no finančné problémy koncernu GM vývoj zastavili a konštruktérov dohnali k použitiu konvenčného, nepriameho vstrekovania. Výsledkom je agregát trpiaci zrážaním benzínu na stenách sacieho potrubia. Tesne za škrtiacou klapkou totiž dochádza k výrazným výkyvom tlaku, čo komplikuje miešanie paliva so vzduchom a jeho presné dávkovanie. Aby toho nebolo málo, spotrebe neprospieva ani nižší kompresný pomer znižujúci termodynamickú účinnosť motora. Priame vstrekovanie by zároveň dovolilo použiť vyšší kompresný pomer (palivo vstrekované priamo do valcov slúži ako chladenie a zabraňuje samozápalom). Situáciu čiastočne zachraňuje variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov, ktoré umožňuje „prekrytie“ ventilov (súčasné otvorenie sacích aj výfukových ventilov), čím znižuje spotrebu aj emisie.

Motor A16LET by si zaslúžil priame...
Motor A16LET by si zaslúžil priame vstrekovanie. V jeho útrobách cirkuluje 4,5 l motorového oleja (rovnako ako v naftovom 2.0 CDTI). Autor: Václav Lipavský
V motorovom priestore je miesto na podstatne...
V motorovom priestore je miesto na podstatne väčší akumulátor naftovej verzie. Autor: Václav Lipavský

V praxi tak budete jazdiť asi za deväť litrov. Aby sme boli presnejší, pri ekonomickej jazde za mestom sa nám podarilo spotrebu zraziť asi na osemlitrovú hranicu, stačilo sa však občas pozabudnúť a hneď sme boli na 8,7 l/100 km. Ak situáciu skomplikuje pár pomalších kamiónov, ich dynamické predchádzanie a následná rýchlejšia jazda si vyžiada okamžitý nárast spotreby na desaťlitrovú hranicu. Diaľničný úsek dlhý približne 200 km sme rýchlosťou 130 km/h absolvovali za 9,3 l/100 km. Motoru evidentne neprospievajú zmeny tempa a pri každom zrýchľovaní strieka do valcov viac benzínu, akoby sa patrilo. Relatívne dynamická jazda mestom skončila účtom 11,6 l/100 km.

Ak si nebudete dávať pozor na spotrebu, bežné...
Ak si nebudete dávať pozor na spotrebu, bežné budete jazdiť za desať litrov. Autor: Václav Lipavský

Rýchlosť nie je zadarmo

Kým dvojlitrová Astra OPC s výkonom 206 kW/280 k využíva výhody priameho vstrekovania a jej agregát je konštrukčne prispôsobený „týraniu“ pri jazde na doraz, štvorvalec tohto GTC je v podstate len klasická prepĺňaná jednašestka vyladená na vyšší výkon. Rozdiel medzi spomínanými prístupmi spoznáte na efektivite počas ostrej jazdy. Vtedy si na hrane jazdiace GTC vypýta skoro to isté, čo OPC. S rozdielom, že Astra OPC bude o poriadny kus rýchlejšia.

Nemalo by vás preto prekvapiť, keď si GTC v serpentínach horského prechodu vezme 20 – 25 l/100 km. Bavíme sa však o jazde, ktorá už odhaľuje limity zavesenia, pneumatík a slušilo by sa povedať, že hraničí so zdravým rozumom. Takto skrátka GTC bežne jazdiť nebude.

Široký rozsah využiteľných otáčok príde vždy...
Široký rozsah využiteľných otáčok príde vždy vhod. Motor sa prebúdza už tesne nad voľnobehom. Autor: Václav Lipavský

Po dynamickej stránke nie je motoru 1.6 Turbo čo vytknúť. Príjemný je najmä jeho široký rozsah využiteľných otáčok. Mestom (50 km/h) sa dokážete presúvať pri zaradenej štvorke a 1500 otáčkach, stačí však pridať a bez protestov začne plynulo zrýchľovať. Rovnomerne až po červené pole začínajúce pri 6500 ot./min. Nemá žiadnu výkonovú špičku, príčinu však hľadajte za vysokou hmotnosťou a dlhými prevodmi zrážajúcimi cestovanie bežnými rýchlosťami na čo najnižšiu otáčkovú úroveň. Okrem nízkej hladiny hluku to pomáha aj laboratórnemu meraniu kombinovanej spotreby (v tomto prípade 7,2 l/100 km). Pri zaradenej šestke a rýchlosti 90 km/h motor točí 2050 ot./min, ak však potrebujete „vystreliť“, môžete podradiť až do trojky, čím motoru doprajete ďalších 2000 otáčok navyše. Diaľničných 130 km/h znamená 3000 otáčok (VI.).

Prevodová páka má hladký chod, nesmiete však na...
Prevodová páka má hladký chod, nesmiete však na ňu tlačiť. Ak zrýchlite, začne sa vzpierať. Autor: Václav Lipavský

Zásluhou dobrej pružnosti a relatívne dlhých prevodov sú výkony Astry GTC ľahko dostupné a nemusíte o ne žiadať radiacou pákou. Jej chod je inak príjemne hladký a dráhy dobre vymedzené. K horšiemu sa to obráti až vo chvíli, keď sa skutočne ponáhľate a začnete na páku tlačiť. To sa začne vzpierať a pri každom rýchlom preradení cítite, že synchronizácia nestíha. Možno je to len náš pocit a prevodovka bude podobné týranie bez následkov znášať dlhé roky, skôr si však myslíme, že sa na vyslovene ostré tempo nie je konštrukčne stavaná.

Šikmé A-stĺpiky majú síce ambície komplikovať...
Šikmé A-stĺpiky majú síce ambície komplikovať vám počas jazdy výhľad, no v praxi sme ani raz nezažili situáciu, kedy by sa nám za ne niečo schovalo. Autor: Václav Lipavský
Dozadu sa musíte pozerať výlučne cez spätné...
Dozadu sa musíte pozerať výlučne cez spätné zrkadlá. Na pozeranie cez okno pri cúvaní rovno zabudnite. Autor: Václav Lipavský

Jej zbraňou je podvozok

Nech si už o adaptívnom podvozku predchádzajúcej Astry myslíte čokoľvek, v tej súčasnej sa konštruktérom naozaj podaril. Po dlhom čase je tu auto, v ktorom neslúži len ako drahý nástroj marketingu, ale praktická vec zlepšujúca jeho dynamický prejav. Že bude Astra GTC na rovnom asfalte dobrá, akosi podvedome očakávate, ale že ju nerozhodí ani cesta plná dier, to už teda prekvapí. Rytmus jazdy tu vždy udáva predná náprava a tá drží za každých okolností výborne. Jej tlmiče si poradia aj s veľkými kolesami (na testovanom aute až 235/50 R 18), diery ju preto nevyvedú z rovnováhy a dobre drží stopu. Žasnúť však budete až z toho, ako odhodlane sa cesty držia jej zadné kolesá. Na brzdách pred zákrutou sa síce odľahčia, no po zatočení nepodľahnú odstredivým silám tak skoro, ako to predvádzajú povedzme Renaulty, či Peugeoty. Držia aj vo chvíli, keď v rýchlom oblúku trafíte veľkú dieru. Zavesenie v Astre sa pod náporom odstredivých síl oprie o Wattov priamovod a celý svoj talent sústredí na kontrolu vertikálneho pohybu kolesa.

Astra GTC dostala zaujímavo tvarovaný výfuk.
Astra GTC dostala zaujímavo tvarovaný výfuk. Autor: Václav Lipavský
Wattov priamovod jej naozaj pomáha.
Wattov priamovod jej naozaj pomáha. Autor: Opel

Charakteristiku útlmu viete meniť v troch režimoch (Normal, Tour, Sport). V športovom režime je GTC príjemne tuhé, stále však použiteľné a vzhľadom na rozmer pneumatík prekvapujúce komfortné. Tour príde zasa vhod na rozbitých mestských cestách. Po jeho aktivovaní sa Astra uvoľní a karosériu nemorduje rázmi od zavesenia. Na dynamickú jazdu to však nie je, GTC povolí v kolenách a prídete o možnosť jeho precízneho navádzania do zákrut.

Testovaná Astra GTC jazdila na pneumatikách...
Testovaná Astra GTC jazdila na pneumatikách Bridgestone Potenza S001 s rozmermi 235/50 R 18. Autor: Václav Lipavský

Drží vďaka Saabu

V dobrom svetle sa tu ukazuje aj predná náprava HiPerStrut s oddelenou tehlicou. Tlmičová vzpera sa neotáča a do riadenia sa neprenáša odpor jej horného uloženia. Os otáčania je navyše bližšie stredu kolesa, čo skracuje rameno hnacích síl prenášaných do riadenia. Astra GTC tak pri akcelerácii neťahá za volant a jej riadenie je intuitívnejšie. Dôležité je, že odklon takto uchyteného kolesa môžete pri otáčaní do strán nastaviť nezávisle na postavení tlmičovej vzpery. Iróniou osudu je, že tento systém pochádza z konštrukčných dielní Saabu a Opel ho vlastne dostal od GM „do daru“.

Túto nápravu kreslili konštruktéri Saabu....
Túto nápravu kreslili konštruktéri Saabu. Pôvodne bola súčasťou platformy Premium a okrem iného mala nahradiť aj prednú lichobežníkovú nápravu Alfy Romeo. Autor: Opel

Má na najlepších

Má Astra GTC dosť schopností na to, aby hrala v segmente trojdverových kupé prvé husle? V oblasti všeobecnej použiteľnosti určite áno. Pokiaľ sa však budeme baviť o tejto konkrétnej motorizácii, jej slabinou je spotreba. Zdá sa, že podobne výkonní konkurenti budú jazdiť za menej. V otázke dynamických kvalít však príjemne prekvapuje, svojim schopnostiam neobetuje toľko, ako ostatné športové kupé. Na rozbitých cestách je rýchlejšia, než ostatní, v rámci možností sa s ňou dokážete pekne vyblázniť a keď toho máte dosť, zmení sa na komfortné auto, v ktorom môžete relaxovať. Takto široký záber konkurentom chýba. Navyše sa tvári ako skutočne robustné auto, je pevná a pravdepodobne znesie roky tvrdého zaobchádzania. V tom urobila Astra veľký krok dopredu. Keď však príde na lámanie chleba, potopí ju vlastná hmotnosť. Je ťažká ako tank a to sa pri kupé neodpúšťa. Takže ak hľadáte nástroj na každodenné rezanie zákrut, ste vedľa. GTC je predovšetkým rýchle a pohodlné Gran Turismo schopné prepraviť vás z bodu A do bodu B veľmi rýchlo a nečakane pohodlne.

Na ostrú jazdu sú tu iní, Astra GTC boduje skôr...
Na ostrú jazdu sú tu iní, Astra GTC boduje skôr svojou využiteľnosťou a schopnosťou komfortnej prepravy. Autor: Václav Lipavský
Výhody Nevýhody
komfort spotreba
trakcia na zlých povrchoch hmotnosť
miesto v kabíne jazda na limite
Technické údaje
Model: GTC 1.6 Turbo Sport
Počet valcov/ventilov: 4/16
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 132/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 230/2200–5400
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4466/1840/14820
Rázvor náprav (mm): 2695
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 380–1165/56
Maximálna rýchlosť (km/h): 220
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 8,3
Komb. spotreba (l/100 km): 7,2
Cena: 18 440 €
Sériové vybavenie Sport (vybrané prvky):
ESP, ABS, 6 airbagov, elektricky ovládané okná, dvojzónová automatická klimatizácia, palubný počítač, predné svetlomety do hmly, 18-palcové zliatinové disky kolies, športový volant potiahnutý kožou, optická a osvetľovacia sada 1(dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela), tempomat, audiosystém CD 400 + 7 reproduktorov.
Autozor: Opel Astra GTC – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
22. 10. 2018zlacnenie1.329 €zlacnenie1.391 €
15. 10. 2018zdraženie1.330 €zlacnenie1.394 €
8. 10. 2018zdraženie1.329 €zdraženie1.424 €
1. 10. 2018zdraženie1.301 €1.408 €
24. 9. 2018zlacnenie1.286 €zlacnenie1.408 €
17. 9. 2018zlacnenie1.287 €zlacnenie1.409 €
10. 9. 2018zdraženie1.293 €zlacnenie1.421 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk