
Bigster je pre Daciu veľkým míľnikom. Vstupuje ním totiž po prvýkrát segmentu strednej triedy. Bude to úspešný príbeh, tak ako menší Duster? Tak to sme zisťovali počas prvých jázd. S Bigsterom, hybridným aj 4×4, sme absolvovali spolu asi 500 km. Z Bratislavy sme vyrazili do Beskýd a potom späť. Čo nás zaujalo hneď na začiatku bol dizajn. Toto auto vyzerá naživo ešte lepšie ako na fotografiách. Ide o najväčšiu Daciu. Zdieľa síce platformu CMF-B z Dustera, ale Bigster poriadne dospel. Jeho rázvor sa predĺžil z 2 657 na 2 700 mm, teda o 43 mm. Na dĺžku zas meria 4 570 mm, o 227 mm viac. No a na výške pribudlo 54 mm, takže strecha sa vznáša 1 710 mm nad asfaltom. Úctyhodná je tiež svetlá výška 220 mm, ktorou Bigster prekonáva množstvo konkurentov v triede SUV.

Vydarený dizajn
Jediným parametrom, ktorý ostal na pôvodnej úrovni, je šírka 1 810 mm. Tam platforma nepustila. Jednoduché geometrické tvary Bigstreu sú v mnohom podobné Dusteru, ale štylisti si dali záležať, aby ste si ich nesplietli. Úplne nový je predný nárazník aj tvar sacieho otvoru s bronzovými dekoráciami. Pribudli tiež samostatné hmlovky. To isté platí o zadnom nárazníku a veku kufra, ktorý má odlišné prelisy. Z profilu si všimnete úplne nové zadné dvere, predĺžené tretie bočné okno aj lakovaný „šnorchel“ na prednom blatníku. Náš hybridný Bigster predvádzal maximum z ponuky a tak sme mali až 19-palcové disky kolies Rasan a dvojfarebnú karosériu, ktorá kombinovala čiernu strechu s novou modrou farbou Indigo. Bigsteru to naozaj veľmi svedčalo.

No aj bez týchto vychytávok sa vo svete SUV rozhodne nestratí. Navyše, na rozdiel od mnohých, ktoré sa na terénne autá len hrajú, Bigster nezabudol na tuhý korienok Dusteru. Podvozok chráni plastové „brnenie“ vyrobené z materiálu Starkle, ktorý obsahuje recyklované biele čiastočky, vytvárajúce škvrnitý efekt. Každý Bigster je teda trošku iný. Je to čosi ako odtlačok prsta v kriminalistike. Tento plast je mimoriadne odolný voči poškodeniu a škrabance na ňom i tak takmer nevidieť, pretože aj vo vnútri má rovnakú farbu ako na povrchu. Toto je ďalšie jednoduché, no geniálne riešenie Dacie, tak ako integrované priečniky v strešných nosníkoch, ktoré od nej odkukalo dokonca aj japonské Subaru.


Náš exemplár sa mohol pochváliť príplatkovým panoramatickým strešným oknom, dokonca otvárateľným, ktoré má v Dacii opäť svetovú premiéru. Jednoducho, navonok Bigster rozhodne nepôsobí ako lowcostové SUV. Povedali by sme, že v mnohom je invenčnejší a zaujímavejší ako jeho súperi a na ceste si ho rozhodne nespletiete. V kabíne už ale svoj pôvod celkom neutají. Aj tu síce urobila Dacia maximum pre to, aby sa mohol Bigster rovnať s drahšou konkurenciou, ale niekde šetriť sa muselo. Najväčšou daňou je asi záplava tvrdých plastov. Tu sa Bigster na nič nehrá. Čalúnené sú len lakťové opierky na dverách a lakťová opierka medzi sedadlami. Lenže v triede SUV so štipkou drsného imidžu off-roadu to zas až tak neprekáža. Naopak, môže vám to imponovať a priniesť ľahšiu údržbu.
V interiéri drsnejší
Inak ale Bigsteru niet čo extra vytknúť. Sedadlá majú slušné rozmery a príjemne mäkké čalúnenie. Po prvýkrát sa dá sedadlo vodiča nastavovať elektricky. S výnimkou pozdĺžneho nastavenia, to ostalo manuálne. Zato výšku a sklon operadla regulujete ovládačmi. Veľmi solídny je aj volant s hardvérovými ovládačmi tempomatu, pri hybride prvýkrát adaptívneho, či komunikácie a palubného počítača. Ešte lepšou správou je, že audio má na stĺpiku riadenia samostatnú páčku. Kabína je citeľne priestrannejšia než pri Dusteri. Stará sa o to najmä vyššie situovaná strecha. To zároveň zlepšuje výhľad na semafory, ktorý je v Dusteri obmedzený. V tomto smere pomáhajú aj spätné zrkadlá na nožičkách. Čo sa nám veľmi nepáčilo, bola grafika digitálneho prístrojového panela. K dispozícii máte síce niekoľko druhov zobrazení, ale všetky pôsobia lacno, hoci informačne to zlé nie je. Ak si spárujete svoj mobil cez Apple CarPlay či Android Auto, dokáže prístrojovka dokonca duplicitne zobrazovať mapu navigácie.


No ak by Bigsteru ostali klasické „budíky“, ako ich má v nižších výbavách napríklad Jogger, vôbec by nám to nevadilo. Práve naopak. O to viac však chválime nový 10-palcový infotainment, najväčší v histórii Dacie. Ten je akoby z iného auta, keďže má omnoho precíznejšiu grafiku. Predsa len ale chvíľu trvá, kým sa s ním naučíte pracovať. Chýba súčasné zobrazenie viacerých funkcií. Napríklad ak chcete mať prehľad o spotrebe, nemôžte sledovať navigáciu a podobne. Displej by sa dal pritom rozdeliť, čo by znamenalo menej klikov. Chýbal nám tiež otočný ovládač hlasitosti audia. Zato sme si nevedeli vynachváliť tlačidlo My Safety, kde stačí intuitívny dvojklik na deaktiváciu upozornenia na prekročenie rýchlosti – perfektné.


Chválime aj samostatnú lištu pre funkcie dvojzónovej klimatizácie. Mimochodom, tá má v Bigsteri opäť premiéru. Tak ako indukčná nabíjačka a chladená schránka na nápoje. Sťažovať sa nebude ani vzadu. Je tu citeľne viac miesta a svetla v porovnaní s Dusterom. Pribudli užitočné centimetre na kolená aj nad hlavou. Ako prvá Dacia má Bigster vzadu výduchy klimatizácie, takže aj tepelný komfort je na vyššej úrovni. Skvelým prvkom sú operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40, pričom po sklopení strednej časti vzniká veľkorysá lakťová opierka s integrovanými držiakmi na dva nápoje. Nechýbajú dokonca ani dva USB-C porty – ďalšia z noviniek Bigsteru, ktorou sa snaží presvedčiť, že patrí do strenej triedy. Aj vzadu sú sedadlá príjemne mäkké.
Kufor ako v Kodiaqu
Ďalšie veľké prekvapenie vás čaká pri otvorení veka batožinového priestoru. Po prvýkrát je ovládané elektricky. Dacia aj tu pritom previedla svoj zmysel pre šetrenie. Elektrická je len jedna zo vzpier, tá druhá je plynová, ale na funkčnosť to nemá žiaden negatívny vplyv. Kufor je naozaj obrovský. V základe má 667 litrov. No nie vo verzii Hybrid a 4×4. Tie sa musia uspokojiť s objemom 550 litrov, no i tak ide o veľkorysú hodnotu, ktorá vystačí celej rodine. Dno je dvojité a delené. No a na rozdiel od mnohých hybridov, môže maž Duster Hybrid v kufri aspoň dojazdové rezervné koleso, čo veľmi chválime. Zmestí sa pod hornú podlahu. Ešte viac nás Bigster prekvapil tým, že operadlá môžete sklápať priamo z kufra, tiahlami po stranách.


V tomto smere si to môže rozdať so Škodou Kodiaq. Nehovoriac o odolnej gumenej rohoži s topografickým vzorom a najmä systéme YouClip, ktorý dáva zabrať škodováckym prvkom Siply Celevre. Ide o päť fixačných bodov, pre uchytenie držiaka smartfónu, vešiaka, háčika na tašku, tabletov či prenosného svetla. Možno, že to nevyzerá extra sofistikovane, ale je to nesmierne praktické. Oceníte aj množstvo odkladacích priestorov. Napríklad medzi prednými sedadlami a vo dverách. Jednoducho, Dacia odviedla skvelú prácu. Bigsteru dopriala prvky, ktoré zákazníci v strednej triede očakávajú. Snáď len spomínané tvrdé plasty a audio Arkamis, ktoré má maximálne šesť reproduktorov pripomínajú, že nižšia cena si vypýtala predsa len zopár kompromisov. No nie neprijateľných.