Po piatich rokoch prišlo BMW s druhou generáciou 4-dverového kupé 2 Gran Coupé. Celkom nová však nie je. Využíva totiž pôvodné základy, teda platformu UKL2, i keď tentoraz s novým kódovým označením F74. Inovácií bolo totiž podľa BMW toľko, že slová ako modernizácia či facelift by jednoducho nevystihovali rozsah zmien. Nám sa dostal do rúk úplný vrchol ponuky – verzia M235 xDrive Gran Coupé. Zaujímavé je už samotné označenie. Chýba tu totiž písmenko “i“, ktoré patrilo v mníchovskej nomenklatúre benzínovým motorom. Po novom ho budú mať už len elektromobily. No a druhou anomáliou je, že hoci naša testovacia verzia bola vybavená pohonom oboch náprav, označenie xDrive na aute nikde nenájdete. BMW tým chce asi povedať, že štvorkolka je prirodzenou súčasťou najvýkonejšej verzie. Napokon ani pri pravoverných „emkách“, od M2 až po M8, alfanumerickými symbolmi BMW neplytvá.
Zmena formátu pomohla
Dizajn pôvodného BMW 2 Gran Coupé bol často terčom kritiky. Auto pôsobilo akosi neproporčne. Nová generácia je na tom predsa len o čosi lepšie. Pomohla najmä zmena formátu. Gran Coupé je o 20 mm dlhšie a 15 mm širšie a tiež o 25 mm vyššie. Rázvor náprav sa nemenil, je zhodných 2 670 mm. I tak ale nedokáže Gran Coupé celkom utajiť jeho spriaznenosť s hatchbackmi radu 1. Môže za to opticky „ťažký“ predok, ktorý je výsledkom priečne uloženého motora. Časy, keď mali modelové rady 1 a 2 klasickú koncepciu s pozdĺžne uloženými motormi a zadným náhonom, sú dávno preč. Na proporciách to jednoducho stále cítiť a nemení na tom nič ani elegantne klesajúca silueta strechy či bezrámová konštrukcia okien. Našťastie, predná podsvietená maska je situovaná horizontálne. Vydarená je aj grafika svetiel, vrátane tých zadných.


Novinkou na C-stĺpiku s typickým Hofmeisterovým oblúkom je decentné označenie modelového radu. Vrcholová verzia M235 xDrive však pridáva množstvo prvkov z dielne divízie M. Adrenalínové gény tak naznačuje lesklé čierne spracovanie ľadviniek, väčšie otvory v nárazníkoch, čierne spätné zrkadlá na nožičkách, čierny difúzor, čierna odtrhová lišta na kapote, ale aj neprehliadnuteľné dva páry výfukov. Testovaný exemplár však disponoval aj príplatkovými prvkami. Balík M Sport Plus mu priniesol 19-palcové M disky Y-spoke, matné pozadie reflektorov či parádne brzdy so sivou úpravou strmeňov. No a súčasťou príplatkov bola aj čierna strecha a bordová metalíza Fire Red. To všetko dáva tomuto kompaktnému kupé vskutku športový šmrnc.


Veľa displejov, málo hardvéru
Ten sa premietol aj do kabíny. Veď sú tu úžasné športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv a výsuvnou stehennou podperou, masívny trojramenný „emkový“ volant, čalúnená palubná doska, antracitový strop alebo špecifická grafika ambientného podsvietenia. Jednoducho, M235 sa vás snaží obklopiť okruhovou atmosférou. Kým však sedadlá a volant si zamilujete po prvom kilometri, v iných oblastiach na vás čaká studená sprcha. Aspoň na tých, ktorí si pamätajú zlaté časy. Kde sú nádherné analógové ukazovatele prístrojového panela, kde je poriadna lakťová opierka a kde je radiaca páka prevodovky? Nič z toho tu nenájdete. Aj nové Gran Coupé podľahlo rozsiahlej digitalizácii, ktorá ide na úkor emócií a ergonómie. Z lakťovej opierky je len čalúnený kryt stredového boxu, z radiacej páky kolískový prepínač a z prístrojového panela displej s kosoštvorcovými stupnicami bez možnosti analógovej grafiky.


Pri novej dvojke dokonca BMW upustilo od rokmi zveľaďovaného ovládaču systému iDrive, teda od kruhového „controlleru“, ktorý umožňoval intuitívnu prácu s infotainmentom. Teraz ste odkázaní na 10,7-palcovú dotykovú obrazovku. Treba ale priznať, že má brilantnú grafiku a extra rýchle reakcie. Veď ide o najnovšiu verziu iDrive 9. Našťastie, aspoň hlasitosť sa dá regulovať valčekom na stredovej konzole. Výhrady máme aj k dizajnu prieduchov ventilácie. Kedysi parádne chrómom lemované otvory s jemnými lamelami sa zmenili na uzučké štrbiny, ktoré vyzerajú, akoby sem BMW zabudlo čosi domontovať. Pôsobí to neskutočne lacno. Ak by ste si presadli do dvojky spred dvoch generácií, asi by ste si mysleli, že sedíte v aute vyššej triedy. Toto nie je riešenie, aby bolo čosi lepšie, ale aby to bolo lacnejšie. Dohnať to kontrastným prešívaním palubnej dosky, sedadiel či výplní dverí alebo ambientným osvetlením, ktoré sa navyše v tme zrkadlí v oknách a zrkadlách, nie je možné.

Kufor väčší, než si myslíte
Nové ovládače na volante, ktoré už používajú modely BMW 5, 7 či X3, sa nám ale páčili. Oceňujeme tiež dostatok odkladacích priestorov vo dverách alebo držiaky nápojov na stredovom tuneli. A prekvapil nás aj celkom slušný výhľad. Hoci je kabína skôr útulná, na nedostatok priestoru sa vpredu sťažovať nebudete. Vzadu je to podstatne horšie. Začína to už krkolomným nastupovaním cez malý otvor dverí a vysoký prah. Toto je daň za športový dizajn s klesajúcim profilom kabíny. Lavica sedadiel je krátka, na nohy minimum miesta a nad hlavou len zopár milimetrov. Toto ale nie je kritika. Viac sme ani nečakali. Ak vám to nestačí, treba voliť praktickejší hatchback radu 1. V tejto triede však prekvapí, že aj vzadu nájdete výduchy ventilácie a dva USB-C porty.


Prémiový charakter cítiť aj v dôsledne čalúnenom kufri. Škoda, že prístup doň zabezpečuje len malá kapota, čo obmedzuje veľkosť vstupného otvoru. Lenže Gran Coupé je klasickým sedanom, hoci sa svojimi líniami tvári tak trochu na liftback. Na druhej strane to prospieva tuhosti karosérie a teda jazdným vlastnostiam. Oceníte tiež, že kufor má solídny objem 430 litrov. Prekvapí, že operadlá zadných sedadiel sa dajú odistiť tiahlami pod hranou zadného okna, ale sklopiť ich už musíte ručne, čo je nepraktické. Netušíme, prečo sa o to nestará nejaký mechanizmus. Dobrou správou však je, že po sklopení ponúkne M235 Gran Coupé takmer vodorovnú ložnú plochu. Takže napriek kompakným rozmerom a športovému zameraniu je toto 4-dverové kupé vcelku praktickým autom.