Renault Master sa už dlhé roky radí medzi najpredávanejšie veľké dodávky na európskom trhu, čo potvrdzuje aj titul „Dodávka roka 2025“. Môžeme byť konkrétni – od roku 1980 predal Renault viac ako tri milióny Masterov. Tretia generácia bola na trhu od roku 2010. Na tú štvrtú tak už bol najvyšší čas, hoci životné cykly „úžitkáčov“ bývajú výrazne dlhšie ako pri osobných autách.
Kompletne prepracovaný
Tomu zodpovedá aj rozsah zmien. Nový Master tak deklasuje svojho predchodcu po všetkých stránkach – v dizajne, v úžitkových vlastnostiach, bezpečnosti, konektivite a najmä v efektivite, ktorá pomáha znižovaniu prevádzkových nákladov. A to firmy vnímajú. Master je tiež krajší. Respektíve – podľa nás je to s výraznou prednou maskou aktuálne najkrajšia veľká dodávka na trhu.

Prednej časti dominuje výrazná horizontálna maska a veľké LED reflektory s grafikou v tvare písmena C, akú poznáme z osobných modelov. Diaľkové svetlá však zostali halogénové. Master je tiež prvým úžitkovým Renaultom s novým logom. Jeho odolnosť naznačujú masívne nárazníky a plastová ochrana spodných partií karosérie. Myslelo sa aj na aerodynamiku. Koeficient odporu vzduchu klesol o 20 %. Podpisuje sa na tom viac sklonené čelné okno, kratšia kapota či aerodynamicky optimalizované zrkadlá.
Interiér nového Renaultu Master patrí medzi najväčšie prednosti tohto modelu. Spracovanie a dizajn kabíny má navodiť atmosféru osobných áut. Tento dojem podporuje volant prevzatý priamo z osobných renaultov. Sedačky s kvalitným čalúnením a bočným vedením sú komfortné aj počas dlhej jazdy, vodičova ponúka aj nastaviteľnú bedrovú opierku a lakťovú opierku. Všetky tri sedadlá vpredu sú vyhrievané. Kabína je veľmi dobre odhlučnená, za čo si Master od nás zaslúžil veľké plus.
Palubná doska v tvare písmena S je orientovaná na vodiča. Všetky verzie, vrátane „našej“ testovanej L3H2 majú 10-palcový displej. Celkový objem odkladacích priestorov v kabíne vzrástol o 25 % na celkových 135 litrov. Sklopením operadla stredného sedadla vytvorí Master pracovný stolík, úložné priestory sú aj pod sedadlami. Zo sveta osobných áut pochádza aj balík 20 asistenčných systémov vrátane inteligentného tempomatu či systému bočnej stability.
Prístrojový panel pozostáva z klasických analógových budíkov a 3,5-palcového monochromatického displeja medzi nimi, ktorý ponúka všetky potrebné údaje vrátane rýchlosti, teploty motora, stavu pneumatík a rozostupu od iných vozidiel. Auto využíva infotainment OpenR Link, ktorý Renault vyvinul so spoločnosťou Google na báze operačného systému Android Automotive OS 12. Vďaka tomu môže zákazníci využívať množstvo aplikácií – napríklad Google Maps, Google Play alebo hlasový asistent Google Assistant.
Naopak, chýbalo nám kamerové vnútorné zrkadlo (je za príplatok) a keďže Master naozaj nie je malé auto, pri nastupovaní aj madlo na A-stĺpiku. Na jeho mieste je box na odkladanie pohárov, ktorého sa síce môžete chytiť, ale subjektívne nám to nepripadalo ako najvhodnejšie riešenie.
Samozrejmosťou je bezdrôtová konektivita cez Apple CarPlay a Android Auto. OpenR Link tiež umožňuje aktualizácie softvéru vzduchom, ale aj vzdialený prístup k vozidlu cez aplikáciu My Renault. Takto sa dá zistiť poloha vozidla, zobraziť údaje palubného počítača alebo sledovať plán údržby. Elektrické verzie dostanú inteligentný plánovač trás s optimálnymi zastávkami na nabíjanie.