
Škoda Superb patrí k jednému z mála hybridov, ktorý umožňujú rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Majiteľom sa tak otvárajú celkom nové možnosti, pretože takýto plug-in hybrid nemusíte dobíjať len doma v noci či na nabíjačke v práci, ale pokojne aj na dlhšej ceste počas kratších zastávok. Doteraz také čosi umožňovali len dobíjateľné hybridy Mercedesu-Benzu či Land Roveru. Teraz si túto technologickú vychytávku môžete dopriať aj v podaní Škody a jej súrodencov z koncernu Volkswagen, teda v mainstreamovom segmente. Aby sme však boli spravodliví, náš testovací Superb iV mainstreamovo rozhodne nevyzeral. Do rúk sa nám totiž dostala vrcholová verzia Laurin & Klement v príplatkovej čiernej farbe Ebony a na príplatkových 19-palcových leštených diskoch Veritate. Navyše išlo o verziu Liftback, teda de facto elegantnú limuzínu, ktorá doteraz s ekologickým pohonom v ponuke chýbala. Plug-in vyrábala Škoda, podobne ako Volkswagen svoj Passat, len s karosériou kombi.

Laurin & Klement je vrcholom. A je to vidieť
Prestíž teda nášmu Superbu iV rozhodne nechýbala. Zaujímavé je, že svoj ekologický pohon nedáva Superb iV nijako zvlášť najavo. Jediným rozdielom v porovnaní s benzínovými a dieselovými verziami je nápis iV na zadnom veku a, samozrejme, kryt nabíjacieho portu na ľavom prednom nárazníku, teda na strane vodiča. Ani v interiéri nemáte veľkú šancu zistiť, že sedíte v plug-in hybride. Odlišnosti odhalí až menu 13-palcového infotainmentu, kde sa objavujú funkcie súvisiace s elektrickým pohonom – zobrazenie stavu nabitia batérie, grafika toku energií a tiež údaje o spotrebe elektriny a benzínu. Množstvo informácií môžete mať priamo na prístrojovom paneli, ktorý je plne konfigurovateľný, takže si vyberáte to, čo vám najviac vyhovuje – či už funkcie palubného počítača, asistenčných systémov, alebo navigácie. Verzia Laurin & Klement zdôrazňuje svoju vrcholovú pozíciu extra bohatou výbavou.


Sedadlá sú potiahnuté „koňakovou“ kožou, i keď umelou, a disponujú nielen vyhrievaním a ventiláciou, ale aj masážnymi funkciami. Tie sú na dlhých cestách, pre ktoré je tento diaľničný krížnik s dĺžkou na hranici piatich metrov ako stvorený, naozaj veľkým bonusom. Veľmi dobre pôsobia aj drevené dekorácie a roletky na stredovom tuneli, ktorými môžete zakryť inak nevzhľadné držiaky nápojov či schránku na nabíjanie telefónov. Oceníte aj zvuk aparatúry Canton so 14 reproduktormi či roletky na oknách zadných dverí. Z hľadiska ergonómie si zaslúži jednotku s hviezdičkou viacfunkčný systém hardvérových ovládačov Smart Dials, ktorým disponuje v koncerne VW jedine Škoda, samostatná páčka pre ovládanie adaptívneho tempomatu a tiež vytvorenie líšt na displeji infotainmentu, ktoré zabezpečujú rýchly prístup k najpoužívanejším funkciám, v našom prípade aj k nastaveniu elektrického či hybridného módu.

Takto sa ale ľahko dostanete napríklad k pokročilým funkciám klimatizácie, navigácie alebo audia a tiež k nastaveniu jazdných režimov. Aby sme ale len nechválili – stále sa akosi nevieme zmieriť s riešením prístrojového panela pred vodičom, ktorý pôsobí, akoby ho do palubnej dosky domontovali dodatočne. Nepáči sa nám ani jeho lacná grafika. A potom sú tu sedadlá, ktoré vyzerajú vskutku luxusne, ale chýba im mäkkosť, ktorá by posádku rozmaznávala predsa len o trošku viac. Žiadalo by si to jednu vrstvu mäkkej peny hneď pod koženým čalúnením. Pri bežných verziách by sme ich nekritizovali, ale toto je Laurin & Klement, teda vlajková loď z Mladej Boleslavi. Škoda mohla tiež popracovať na materiáli spomínaných ovládačov Smart Dials. Na pohľad vyzerajú perfektne, ale dotyk odhalí lacný plast. Možno, že na týchto detailoch popracuje Škoda v rámci faceliftu. Na ten si však ešte budeme musieť počkať.
V kufri trocha skromnejší
O dostatku priestoru v Superbe nepochybujte. To vlastne nie je nič nové. Limitom je len šírka, ktorou predsa len platforma MQB celkom neutají, že nemáme do činenia s modelom vyššej strednej triedy, hoci dĺžkou a rezervou na nohy na zadných sedadlách Superb mnohých konkurentov v tejto kategórii dokonca poráža. Vzadu tiež oceníte relaxačné opierky hláv, vďaka ktorým si na dlhej ceste môžete v tomto aute pohodlne zdriemnuť. No Superb nezaostáva ani kufrom. Hoci verzia iV, zvlášť s karosériou liftback, musela práve tu urobiť najväčší kompromis. Namiesto štandardných 645 až 1 565 litrov tu máte len 486 až 1 572 litrov. Tých takmer 160 mínusových litrov znie síce hrozivo, no nie je to až také dramatické, pretože kufor je veľmi súmerný a je doň perfektný prístup cez elektricky ovládané veko. Naozaj sa niet čoho báť.


Ani pri plug-in hybride Škoda nezabudla na svoje praktické prvky Simply Clever. V kufri nechýbajú výklopné háčiky na uchytenie tašiek, posuvná roletka ani schránka pod podlahou na nabíjacie káble a drobné predmety. A to nehovoríme o priam geniálnych organizéroch, čo sú jednoduché plastové priečky so suchým zipsom, ktorými môžete zafixovať akúkoľvek batožinu, aby sa neváľala v kufri. Po sklopení operadiel navyše vzniká dokonale rovná podlaha. No na rezervné koleso zabudnite. Nie je vôbec v ponuke. Vystačiť si musíte s lepiacou súpravou. Dôvodom zmenšenia kufra je o 12 cm vyššie umiestnená podlaha. Možno budete prekvapení, ale pod ňou nenájdete trakčnú batériu. Tá je situovaná pod zadnými sedadlami. Miesto tu našla benzínová nádrž. Aj tá je však o čosi skromnejšia. Namiesto 66 litrov do nej natankujete 45.
