
Nová generácia Superbu bola uvedená na jeseň minulý rok a priniesla niekoľko zásadných inovácií, vrátane plug-in hybridného pohonu. Výrazne modernizované auto sa na trhu chytilo veľmi slušne. Ak sa pozrieme na výsledky za prvé štyri mesiace tohto roku, tak zo Superbu sa predalo 466 kusov, pričom záujem o verzie liftback a kombi je úplne vyrovnaný – predalo sa 227 liftbackov a 239 „kombíkov“.
Superb je aktuálne 15. najpredávanejším autom na Slovensku, čo je na model so základnou cenou nad hranicou 40-tisíc eur je veľmi slušný výsledok. Navyše Superb iV je po štyroch mesiacoch tretím najpredávanejším plug-in hybridom na Slovensku, lepšie sa v tejto kategórii predávali už len Kodiaq a Tucson.
Rýchly a úsporný
My sme sa však v teste nezamerali na elektrifikovanú verziu, ale siahli sme po Superbe v prevedení Sportline, ktorý mal pod kapotou benzínový dvojliter TSI s výkonom 195 kW. Inak povedané – otestovali sme najvýkonnejší dostupný Superb, navyše s pohonom 4×4.

Ide o štvorvalcový motor s priamym vstrekovaním, ktorý disponuje krútiacim momentom 400 Nm. Niekomu môže prekážať, že medzigeneračne klesol výkon tejto verzie pod magickú hranicu 200 kW (predošlá mala 206 kW), no treba sa pozrieť skôr na to, že po novom ponúka Superb maximálny 400 Nm krútiaci moment v rozsahu 1 650 – 4 350 otáčok, zatiaľ čo v predošlej verzii bol dostupný v rozsahu od 2 000 do 2 900 otáčok.
A to je pomerne výrazný rozdiel, auto výborne zaberá už odspodu a chuť zrýchľovať ho neopúšťa ani v pomerne vysokých rýchlostiach. Takže aj napriek nižšiemu výkonu Superb teraz zrýchli s testovaným dvojlitrom na stovku za výborných 5,6 sekundy (o 3 desatiny horší čas, než predošlá verzia) a maximálku má obmedzenú na 250 km/h, čo je rovnaká hodnota ako pri predošlej verzii.
Štandardne je testovaný agregát spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom všetkých štyroch kolies. V prípade potreby systém dokáže preniesť až 100 % hnacej sily na zadnú nápravu, resp. až 85 % výkonu na jednotlivé koleso, čo výrazne zlepšuje trakciu na klzkom povrchu.
Jazdné vlastnosti verzie Sportline zlepšuje aj štandardne dodávaný športový podvozok znížený o 15 mm, ktorý zaisťuje precíznejšiu ovládateľnosť. Voliteľne je k dispozícii aj nový adaptívny podvozok DCC+ s dvojicou samostatne riadených ventilov, čo umožňuje oddelené nastavenie tlmenia pre kompresiu a odskok. Vďaka tomu podvozok lepšie reaguje na povrch vozovky a umožňuje vodičovi nastaviť charakteristiku vozidla od komfortnej po vyslovene športovú. Malo ho aj testované auto.
Aj v športovom nastavení si Superb dokázal s priečnymi nerovnosťami poradiť dobre, jeho jazdný komfort je naozaj slušný a pokiaľ toto auto plánujete kúpiť ako rodinné, rozhodne sa nemusíte obávať, že zo zadných sedadiel sa budú ozývať nejaké nevhodné poznámky. Teda, aspoň pokiaľ ide o jazdu.
A to sme jazdili na 19-palcových kolesách, ešte so zimnými pneumatikami s rozmerom 235/40. Ak chcete komfort ešte vylepšiť, možno by sme predsa len išli do menších 18-palcových kolies, ktoré má Sportline obuté štandardne a nepriplácali by sme za devätnástky. Jediné, čo na nás nepôsobilo úplne komfortne, bola DSG prevodovka pri rozjazdoch, keď po počiatočnom zaváhaní vystrelí auto dopredu.
Celkovo ale Superb vo verzii Sportline nie je vyložene športovým autom, je skôr komfortným rýchlym diaľničným nadštandardne vybaveným krížnikom, ktorý dokáže jazdiť úsporne a na ktorom si občas môžete vyskúšať aj dynamickejšiu jazdu serpentínami, no naozaj to nie je jeho primárnym zameraním.
Okrem komfortu je ďalšou silnou stránkou tohto agregátu výborná spotreba. Pri približne rovnomernom rozložení jázd medzi mesto, okresky a diaľnicu sme sa dokázali dostať na priemer 7,6 litra, na okreskách sme sa dokázali dostať k šiestim litrom. Opäť porovnanie s predošlou generáciou – pri takmer identickom profile a rozdelení testovacích trás sme dosiahli priemer 8,6 litra, takže vylepšený motor v súčasnej generácii je nielen dynamickejší, ale aj úspornejší.
Navyše auto je vynikajúco odhlučnené – a to aj pri rýchlostiach výrazne nad povoleným diaľničným maximom. Akustický komfort interiéru totiž zvyšujú špeciálne fólie na bočných sklách, ktoré potláčajú vonkajší hluk, takže si naozaj naplno môžete užiť zvuk veľmi slušného audia Canton s výkonom 725 W a dvanástimi reproduktormi vrátane subwoofera.