
BMW predstavilo v polovici uplynulého roku úplne novú generáciu modelu X3, čím vstúpilo do 3 dekády jeho existencie. Nová generácia sa opiera o modernizovaný dizajnový jazyk, ktorý nie každému úplne „sadol“, pokročilé technológie a dôraz na bezpečnosť. Kým sa však k testovaným autám dostaneme bližšie, pozrieme sa, ako sa tomuto modelu darí na trhu.
V roku 2024, ktorý pre X3-ku predstavoval generačný skok, sa na Slovensku predalo 219 kusov. Klienti mníchovskej značky evidentne dávajú prednosť drahším modelom z triedy X. Minulý rok sa lepšie predávali X5, X7 a dokonca aj XM. Z lacnejších variantov budil o niečo väčší záujem model BMW X1. Tento rok sa z BMW X3 za prvých 5 mesiacov predalo 109 kusov, čo napovedá, že koncoročne by si malo mierne polepšiť. Pokiaľ ide o globálne predaje, tak v roku 2024 sa z tohto modelu predalo vyše 370-tisíc kusov, čo predstavuje medziročný pokles takmer o 9 %.
Nový dizajn
Dizajn X3 je viac uhladený, než pri predchádzajúcej generácii. Má kolmejšiu a vyššiu masku a k tomu takmer horizontálnu kapotu. Ľadvinky dostali čiastočne vertikálne a čiastočne diagonálne lamely, podobne ako na novej generácii radu X1. Môžu byť osvetlené a obsahujú aj potrebné senzory a kamery pre asistenčné systémy. Všetky svetelné funkcie sú integrované do hlavných reflektorov s dvojitou grafikou zdvojeného písmena L, ktoré môžu byť voliteľne vybavené matrixovou technológiou a adaptívnymi svetlami s funkciou rozšíreného osvetlenia zákrut.

Všetky dielce karosérie teraz na seba nadväzujú harmonickejšie, čo má vytvárať monolitický dojem. Nenájdete tu ani plastové lemy blatníkov či prahov. Aj zapustené kľučky dverí a celková silueta sa podieľajú na nízkom koeficiente aerodynamického odporu vzduchu Cd 0,27.
Bočný profil modelu sa vyznačuje jasne definovanými líniami a aerodynamicky optimalizovanými tvarmi. Zadná časť pôsobí kompaktne a zároveň širšie vďaka ostro rezaným hranám a novému dizajnu zadných svetiel s trojrozmernou grafikou.
Ani v kabíne neostal kameň na kameni. X3 má spracovaním interiéru blízko k elektrickému iX. S minimalizáciou počtu ovládacích prvkov je optimalizovaný s dôrazom na digitálny komfort, ergonómiu a prémiové materiály, aj keď podľa nás pôsobí trochu chladne a neosobne. Ozvláštňujú ho klimatizačné výduchy s digitálnym dotykovým ovládaním, ktoré je však pomerne praktické. Dominantou je zakrivený displej BMW Curved Display, ktorý integruje 12,3-palcový informačný displej a 14,9-palcový centrálny dotykový displej s operačným systémom BMW iDrive deviatej generácie.
Infotainment podporuje hlasové ovládanie BMW Intelligent Personal Assistant, online konektivitu, personalizáciu prostredníctvom BMW ID a rozsiahle aktualizácie softvéru na diaľku. V aute máte v kabíne podsvietené takmer všetko, ambientné osvetlenie si možno farebne prispôsobiť, ale aj v tomto prípade možno platí, že menej je niekedy viac. Oceňujeme však športový volant s hrubším vencom, ktorý výborne padne do ruky. Interiér je dostatočne priestranný vpredu a aj vzadu, kufor má objem 570 litrov, pri plug-in hybride klesne na 450 litrov, čo je však ešte stále veľmi slušná hodnota.
Súčasťou digitálnej výbavy je zjednodušené menu prispôsobené dotykovému ovládaniu, ako aj prístup k digitálnym službám ako Apple CarPlay a Android Auto. Z hľadiska komfortu má auto už v základe trojzónovú automatickú klimatizáciu, elektricky nastaviteľné športové sedadlá s novým anatomickým tvarovaním a voliteľne aj panoramatickú strechu Sky Lounge s väčšou presklenou plochou. Z pohľadu bezpečnosti sa nová X3 môže pochváliť širokou škálou asistenčných systémov najnovšej generácie.
Štandardom je balík zahŕňajúci varovanie pred čelnou zrážkou, asistent pre sledovanie jazdného pruhu, rozpoznávanie dopravných značiek, ako aj inteligentný obmedzovač rýchlosti. Pokročilé verzie výbavy umožňujú rozšírenie o systém Driving Assistant Professional, ktorý integruje adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go, asistent pre zmenu jazdného pruhu a parkovací asistent s funkciou diaľkového ovládania cez smartfón. Prítomnosť systému automatického núdzového volania, ako aj aktívne riadenie stability vozidla s adaptívnym rozdelením krútiaceho momentu medzi nápravy posilňuje celkovú úroveň aktívnej bezpečnosti auta.