
Mini je ikonickou značkou, ktorú sa väčšina záujemcov volí preto, že si k nej vypestovali emotívny vzťah. Ak by ste sa na toto auto pozreli racionálne a čisto z praktického hľadiska, v podstate neexistuje rozumný argument, prečo by ste si ho mali kúpiť.
Malé auto s tvrdým podvozkom za nie malé peniaze si naozaj môže dovoliť len ten, kto naň má a kto ho jednoznačne chce – a pre testovanú top verziu JCW (John Cooper Works) v prevedení kabrio to platí dvojnásobne. Na druhú stranu – Mini je značka, ktorá si aj v čase čoraz väčšej unifikácie áut dokázala zachovať charizmu nielen vďaka dizajnu, ale aj naozaj výnimočným jazdným vlastnostiam.

Aj preto sa minulý rok, rovnako ako aj v roku 2023, na Slovensku predalo takmer 140 áut tejto britskej značky, patriacej pod krídla BMW. V tomto roku sa ich do konca mája predalo takmer 50, čo značí, že predaje budú aj v roku 2025 na podobnej úrovni, ako v uplynulých dvoch rokoch. Z tých 50 pripadá 7 kusov na top verziu JCW.
Výnimočné auto
Tá je v rámci modelového radu Mini výnimočná preto, že predstavuje vrchol ponuky medzi sériovými modelmi tejto značky. JCW nie je len marketingová záležitosť – je poctou motoršportovej legende Johnovi Cooperovi. Ten stál za úspešným vstupom značky Mini do sveta pretekov a za jej víťazstvami (na rely Monte Carlo Mini zvíťazilo v rokoch 1964, 1965 a 1967), ktoré navždy zmenili vnímanie Mini a spravili z neho ikonickú značku.
John Cooper bol známy inžinier F1, ktorý ako prvý preferoval motor monopostu vzadu. Po tom, ako objavil potenciál základného modelu Mini ako ľahkého a dobre ovládateľného auta, navrhol jeho športovú verziu – Mini Cooper – ktorá debutovala v roku 1961. O dva roky neskôr prišiel ešte výkonnejší Mini Cooper S. Značka John Cooper Works ako samostatný obchodný subjekt vznikla v 90. rokoch, keď syn Johna Coopera, Mike Cooper, začal ponúkať tuningové balíčky pre modely Mini, najmä po reštarte značky pod BMW. Prvý oficiálny Mini John Cooper Works model bol uvedený v roku 2008 a odvtedy sú JCW pravidelnou súčasťou portfólia značky Mini. My sme mali možnosť vyskúšať Mini JCW ako kabriolet.
Mini Cooper so spaľovacími motormi prešiel koncom minulého roku pomerne radikálnym faceliftom, ktorý ho vizuálne veľmi priblížil jeho elektrickým súrodencom postaveným na novej platforme, no jeho základom je stále pôvodná generácia. Nová 8-uholníková maska, nové svetlá a úplne nové trojuholníkové zadné svetlá síce vytvárajú dojem úplnej novinky, no sú tu dva znaky, ktoré nejdú prehliadnuť. Kým elektrický Cooper E a SE majú zapustené kľučky dverí a prednú kapotu oddelenú od blatníkov, Cooper C, Cooper S a JCW majú klasické kľučky a k tomu tradičnú kapotu integrovanú s blatníkmi. Nové svetlá dávajú na výber z troch druhov svetelného podpisu denných diód.
Ostrá verzia John Cooper Works sa od „obyčajného“ Mini Cooperu odlišuje napríklad tým, že má masívnu osemuholníkovou masku chladiča v čiernom lesklom vyhotovení, doplnenú trojfarebným logom JCW. Zaujme aj výraznými otvormi na prívod vzduchu, ktoré podporujú efektívne chladenie a znižujú odpor. Predné svetlá má Matrix-Led a svietili naozaj výborne. Červené alebo čierne pruhy na kapote spolu s horizontálnymi dennými svetlami špecifickými pre verzie JCW podčiarkujú športový imidž auta. Zadnej časti dominuje aerodynamický spojler a hlavne masívna centrálne umiestnená koncovka výfuku.
Na testovanom aute sme mali čiernu plátennú strechu so sivým vzorom britskej vlajky, ktorá mu mimoriadne svedčila. Len pre zaujímavosť – strecha sa dá kompletne vysunúť alebo zložiť za 18 sekúnd, a to aj počas jazdy do rýchlosti 30 km/h. Taktiež ju možno otvoriť len čiastočne ako panoramatickú strechu. Pri jazde „hore bez“ si môžete nad zadné sedlá, plniace symbolickú funkciu, nainštalovať veterný deflektor (máte ho zložený v kufri), ktorý efektívne znižuje hluk a turbulentné prúdenie vzduchu v kabíne. Určite odporúčame využívať ho.
Ale späť k zmenám. V štýle elektrických Mini bol prepracovaný aj interiér. A to kompletne. Nová je minimalistická, textíliou potiahnutá palubná doska, volant a aj kruhový OLED displej s priemerom až 240 mm. Hardvér tu už takmer nenájdete. Zmizli typické kolískové prepínače na stredovej konzole či tradičný ovládač prevodovky. Najdôležitejšie funkcie sú umiestnené v oválnej lište pod obrazovkou. Nájdete tu parkovaciu brzdu, volič prevodovky, „štartovací otočný kľúč“, prepínanie režimov jazdy a ovládanie hlasitosti. V oblasti stredového tunela sa teraz nachádza indukčná nabíjačka smartfónov a medzi sedadlami držiak na poháre a veľký odkladací box.
Vo verzii JCW máte interiér v kombinácii čiernej a červenej farby. Vpredu sú športové sedadlá s logom JCW, čalúnením zo syntetickej kože s viacfarebným úpletom a červeným prešívaním. Hrubší športový volant má taktiež v spodnej časti venca logo JCW a nechýbajú na ňom ani radiace páčky. Súčasťou výbavy je aj prémiové audio Harman Kardon.

Užívateľské prostredie sa prispôsobuje aj vybranému jazdnému režimu, nechýba samozrejme ani „motokárový“ režim Go-Kart, ktorý odomyká potenciál auta a vodičovi ukazuje aj údaje o aktuálnom výkone, krútiacom momente a preťažení. Dvanásť ultrazvukových senzorov a štyri priestorové kamery zabezpečujú asistenciu pri parkovaní, udržiavaní v jazdnom pruhu alebo jazde v kolónach. Jazdu uľahčuje aj adaptívny tempomat s funkciou udržiavania vzdialenosti.
V interiéri jednoznačne cítiť obrovský posun v kvalite. S čistým svedomím ho možno z hľadiska spracovania nazvať prémiovým. Veľký centrálny displej má skvelé rozlíšenie a reaguje rovnako rýchlo, ako displej kvalitného smartfónu. Hrať sa možno so svetelným uvítaním, s ambientným podsvietením a s jazdnými režimami, ktoré celkom priliehavo nazývajú „zmenou zážitku“. Športové sedadlá nielen dobre vyzerajú a poskytujú pri dynamickej jazde oporu, ale sú aj pomerne pohodlné.