Test: Toyota Yaris HSD - hybrid za cenu dieselu

Hybridným Yarisom prepísala Toyota históriu. Jednak tým, že ide o prvý skutočne hybridný model nižšej triedy, ale aj tým, že cenu tejto technológie stlačila na úroveň dieselového motora.

09.11.2012 06:30
Toyota Yaris HSD Foto:
Hybridný Yaris má špecifickú prednú masku, lepšiu aerodynamiku a z jeho nádrže nemusí ubudnúť viac ako 4,5 litra paliva na 100 km.
debata (33)

Je to teda po prvý raz, čo vás môže ku kúpe motivovať reálna úspora na palive a nie len ekologické zmýšľanie. Yaris HSD stojí iba o 240 eur viac ako dieselová verzia 1.4 D-4D, má však bohatšiu výbavu. My sme si tohto hybridného drobčeka vyskúšali v základnom stupni vybavenia Active.

Krása nepatrí k hlavným disciplínam Yarisu. Ani toho hybridného. Tretia generácia stratila hravosť tých predošlých, len ju akosi zabudla nahradiť čímsi iným. Dnes je z Yarisu nenápadná sivá myška, za ktorou sa na ulici rozhodne neotočíte. To je tak trochu proti trendu, pretože emócie sú dnes v triede mestských kompaktov veľmi žiadané.

Toyota Yaris HSD Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Toyota Yaris HSD

Hybridná verzia sa však predsa len snaží zaujať o čosi viac. Z dôvodu aerodynamickej optimalizácie dostala do vienka úplne nový nárazník s veľkým sacím otvorom, za ktorý by sa nemuselo hanbiť ani športové kupé. Technologickú výnimočnosť zas deklaruje použitím denných diódových svetiel s čiernym pozadím a LED diódami v zadných svetlách. Výpočet rozdielov sa však už potom zúži na typicky modré logo či plakety na blatníkoch a zadnom veku. Škoda lacných 15-palcových plechových diskov s puklicami. O číslo väčšie hliníkové kolesá by Yarisu slušali nepochybne viac. Tie sú však až súčasťou vyššej úrovne vybavenia Style.

Toyota Yaris HSD Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Toyota Yaris HSD

Nová predná časť síce zväčšila celkovú dĺžku na 3905 mm, no i tak patrí Yaris stále k menším predstaviteľom triedy. To mu však vyčítať nebudeme, keďže redukcia rozmerov a tým aj hmotnosti je v kurze dokonca aj v Európe.

Interiér bez rozdielov

Napriek kompaktným proporciám vnútri Yaris rozhodne nesklame. Toyota vie totiž veľmi dobre narábať s priestorom. A čo je podstatné, hybridná technológia nešla na úkor posádky ani kufra. Hybridný Yaris je na tom rovnako ako jeho konvenční súrodenci. O svojej ekologickej povahe dáva vedieť len modrým odtieňom obkladov palubnej dosky, čalúnenia či modrým podsvietením prístrojov a modrou hlavicou radiacej páky.

Miesta dosť je na kolená i nad hlavou. Pochvalu si zaslúžia aj predné sedadlá so slušným profilovaním, dobrým bočným vedením a dokonca aj dostatočne veľkými rozmermi. Tuhšia pena bude vašej chrbtici len a len prospievať. Zadné sedadlá sú o čosi skromnejšie. Prekážať vám bude najmä krátka časť na sedenie, ale to býva chorobou väčšiny mestských áut.

Toyota Yaris HSD Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Toyota Yaris HSD

Základnú ergonómiu trochu kazí volant, ktorý má síce dvojosové nastavenie, no v neuveriteľne malom rozsahu, takže každý nemusí nájsť ideálnu polohu. Našťastie pôvodný centrálne umiestnený digitálny panel je minulosťou. Analógové prístroje máte tentoraz tam, kde majú byť, priamo pred sebou. Len ich grafika je tak trochu retro. Tešiť sa môžete aj z moderného rozhrania Toyota Touch so 6,1-palcovým dotykovým displejom umiestneným v centre palubnej dosky. Cez ten sa dostanete k ovládaniu audiosústavy, telefónu, menu externých pamäťových zariadení, napríklad iPodu, ale aj k prevádzkovým údajom, napríklad grafickému znázorneniu priebehu spotreby a v hybride zobrazeniu priebehu energetických tokov hybridnej sústavy. Displej tiež slúži v tejto triede ojedinelej cúvacej kamere a príplatkovej navigácii.

Toyota Yaris HSD Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Toyota Yaris HSD

O to viac šokuje archaické použitie kolíčka na prístrojovej doske na ovládanie palubného počítača. To Toyota naozaj zaklincovala, aj keď je pravda, že viaceré údaje sa vám zobrazujú aj na displeji Toyota Touch. Nájdete tu však aj iné „avantgardné“ riešenia. V súťaži o najlepšie ukrytý AUX a USB-port by nepochybne získala prvú priečku. Vstupy sa nachádzajú pod gumeným krytom v pravej hornej časti neosvetlenej skrinky spolujazdca.

O dizajne interiéru platí to isté čo o exteriéri auta. Yaris je veľmi strohý. Nepomáhajú ani kvalitnejšie a dokonca povrchovo štruktúrované plasty. Kým však na palubnej doske sa Toyota snažila aspoň o estetické stvárnenie, jednoduché výplne dverí prezrádzajú až príliš očividne snahu o škrtenie nákladov. To kazí celkovú atmosféru a pocit kvality. Na prepracovanú európsku konkurenciu to už proste nestačí. Zato oceníte vynikajúci výhľad všetkými smermi a veľké spätné zrkadlá. Zaujímavosťou je použitie jediného predného stierača. Z funkčnej stránky mu niet čo vyčítať.

Kufor bez kompromisov

S vybavením budete spokojní. Hybridný Yaris totiž vychádza už v základe z tretej úrovne vybavenia Active a k tomu pridáva nielen spomínané dizajnové špecifiká, ale aj niektoré vyslovene luxusné prvky. Napríklad denné LED-svetlá, automatickú duálnu klimatizáciu, automatickú prevodovku či parkovaciu kameru. Z Active preberá sedem airbagov vrátane kolenného, aktívne opierky hlavy, ale aj kožou potiahnutý volant. Ďalšia individualizácia je možná cez štyri pakety, ktoré obsahujú napríklad panoramatickú strechu či navigáciu. Škoda len, že paket Senso s dažďovým a svetelným senzorom, bezkľúčovým prístupom a štartovaním či elektrochromatickým zrkadlom nie je v sérii. Iste by to prospelo imidžu tohto moderného auta. Pritom stojí prijateľných 400 eur.

Toyota Yaris HSD Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Toyota Yaris HSD

Variabilitou a veľkosťou batožinového priestoru Yaris nijako nevytŕča z triedy. Pod zadným vekom má 286 litrov a po sklopení zadných operadiel vzniká 15¤cm schod. Navyše sa rozlúčil s posuvnými sedadlami a nakladacia hrana je pomerne vysoko. Ale pozor! Hovoríme o hybride, takže skutočnosť, že batérie neubrali z úžitkového objemu ani jeden jediný liter, je vlastne malým zázrakom, ktorý si zaslúži obrovské uznanie. Za obeť padla len dojazdová rezerva. Yaris tiež exceluje množstvom odkladacích priestorov vrátane držiakov na nápoje, ktoré nájdete vo dverách aj na stredovom tuneli.

Päť litrov je maximum

Je to neuveriteľné, ale zložitú hybridnú sústavu sa technikom podarilo dostať do Yarisu tak, že o nej ani netušíte. Systém odvodený z Priusu bol podstatne zmenšený a odľahčený. Nový 4-valec s Atkinsonovým cyklom má zdvihový objem zmenšený z 1,8 na 1,5 litra a o 10 % kratšiu stavbu. Len na samotnom spaľovacom agregáte sa podarilo ušetriť 16,5 kilogramu. Ďalšie úspory idú na vrub prevodovky E-CTV, ktorá je ľahšia o 11 kg, ale aj batérií. Počet NiMH článkov klesol zo 168 na 120, čím sa hmotnosť zredukovala o ďalších 11 kg. Aj vďaka tomu sa podarilo zabrániť nárastu pohotovostnej hmotnosti. Yaris Hybrid je v porovnaní s dieselom len o 65 kg ťažší.

Toyota Yaris HSD Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Toyota Yaris HSD

Benzínový motor (55 kW) a elektromotor (60 kW) sú prepojené cez planétovú prevodovku. Spoločný výkon sústavy dosahuje 74 kW, teda rovných 100 koní. A to je na malé auto až-až. Yaris je v mestskej premávke svižným spoločníkom. Veď na stovku akceleruje za prijateľných 11,8 sekundy. Užívateľsky si nevyžaduje žiadne extra zaobchádzanie. Jazdíte s ním ako s bežným automatom. Pri rozbehu používa väčšinou elektromotor, až potom sa dostane k slovu benzín. Elektrický motor sa však zapája do hry vždy, keď majú batérie dostatok kapacity. Prechod medzi režimami je takmer nebadateľný, keďže benzínový motor je pri nízkych otáčkach výborne odhlučnený. Dá o sebe vedieť až pri akcelerácii, keď vydáva v spojení s bezstupňovou prevodovkou nie príliš príťažlivý zvuk. Okrem toho musíte pri predbiehaní počítať aj s istou komótnosťou. Vo vyšších rýchlostiach už Yarisu veľa síl neostáva. Predbiehanie si teda treba rozmyslieť.

A spotreba? Tak tu je Yaris HSD kráľom. Aj keď nie takým, za aký ho deklaruje Toyota. Papiere sú papiere a realita realitou. Za oficiálnym priemerom 3,7 litra zaostáva asi o liter. V meste sme v chladnom počasí a absolvovaní ranných aj poobedných zápch odčítali z palubného počítača údaj 4,8 litra na sto kilometrov. Mimo neho sme pri dodržiavaní zásad ekonomickej jazdy podliezli štvorlitrovú hranicu (3,9). Nech hovorí kto chce, čo chce, toto diesel nedokáže. Problémom je však diaľnica a vôbec rýchla jazda, keď nemôže hybridný Yaris príliš počítať s pomocou elektromotora. Z nádrže ubudne aj 5,5 litra. Aj to je však skvelý výsledok. Nečudo, že Yarisu HSD stačí menšia nádrž s objemom 36 litrov.

Šetríte aj na nákladoch

Od jednoduchého podvozku mestského Yarisu nemôžte očakávať zázraky. Úrovňou poskytovaného komfortu patrí k priemeru, no v porovnaní s minulosťou je to predsa len pokrok. O málo ťažší hybrid obutý na 15-palcových diskoch dokáže ešte o čosi lepšie filtrovať nerovnosti. Izolácia podvozku je však na veľmi slabej úrovni. Vnútri počuť špliechajúcu vodu aj kamienky odstreľujúce do podbehov či podblatníkov. Na ceste sa však môžete spoľahnúť na jeho široký postoj a krátke previsy. Skôr ako kľučkovanie na technickej trati oceníte enormnú obratnosť. Veď polomerom zatáčania len 4,8 metra a priamejším prevodom riadenia patrí k rekordérom. Parkovacie manévre sú naozaj hračkou.

Toyota Yaris HSD Foto: Toyota
Toyota Yaris HSD Toyota Yaris HSD

Hybridný Yaris je veľmi zaujímavou ponukou. Hybridná technológia totiž neobmedzila jeho úžitkové vlastnosti. Majitelia sa tiež môžu tešiť z reálne nízkej spotreby a veľmi slušnej výbavy, ktorou prevyšuje svojich bežných súrodencov. V sérii je automatická prevodovka aj dvojzónová klimatizácia. Z tohto pohľadu je vlastne lacnejší ako diesel. A k tomu treba pripočítať ďalšiu úsporu na servisných nákladoch. Toyota ju vyčíslila na 1500 eur pri najazdení 100 000 kilometrov.

Výhody Nevýhody
priestranná kabína variabilita
výbava malý rozsah nastavenia volantu
cena odhlučnenie podvozku
Technické údaje
Model: Yaris HSD Active
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC + elektromotor
Objem motora (cm3): 1497
Výkon motorov (kW): 55 + 45
Celkový výkon (kW): 74
Prevodovka: Bezstupňová automatická
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3905/1695/1510
Rázvor náprav (mm): 2510
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 286/36
Maximálna rýchlosť (km/h): 165
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,8
Komb. spotreba (l/100 km): 3,7
Cena: 14 800 €
Sériové vybavenie Active (vybrané prvky):
ESP, 7× airbag, hill-holder, automatická prevodovka, aktívne opierky hlavy, diaľkové centrálne uzamykanie, kožený volant, dvojosové nastavenie volantu, výšková regulácia sedadla vodiča, multimediálne rozhranie Toyota Touch, dvojzónová klimatizácia, el.¤ovládané predné okná a spätné zrkadlá, cúvacia kamera, audio s CD + 6 repro., USB-port, Bluetooth, palubný počítač, diaľkové centrálne uzamykanie, 15-palcové plechové disky, aerodynamická súprava.
Autozor: Toyota Yaris – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
33 debata chyba
Články podľa značiek