Test: Mitsubishi Outlander 2.0 DI-D - menej emócií, viac kvality

16.11.2012 07:54
Mitsubishi Outlander
Jednoduchší dizajn nepridal Outlanderu na kráse, no pomohol mu zlepšiť úžitkové vlastnosti a znížiť spotrebu. Autor:

Buďme úprimní. Nové Mitsubishi Outlander asi nebude láskou na prvý pohľad. Medzi modernými SUV nájdeme nepochybne omnoho módnejšie „výstrelky“.

Pod fádnym kabátom sa však skrýva veľmi dobré auto. Oveľa lepšie, ako bol jeho predchodca. Presvedčili sme sa o tom počas testu jednej z najdrahších verzií 2.2 DI-D Instyle s manuálnou prevodovkou.

Zmena charakteru je naozaj šokujúca. V porovnaní s vyzývavou druhou generáciou plnou štylistických nápadov, napríklad prednou maskou Jet Fighter evokujúcou bojové stíhačky, nový Outlander akoby sklopil krídla. Hoci reklamná kampaň sa nás snaží presvedčiť o opaku. Prichádza v prekvapujúco strohom, až nudnom kabáte s neforemnými proporciami a plochými bokmi karosérie. Oči sa vám zastavia azda len na úzkej prednej maske, ktorá sa má stať neskôr identifikačným prvkom ďalších modelov. Inak je všetko dokonale uhladené.

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander Autor: Mitsubishi

Aerodynamike padli za obeť dokonca aj svalnaté oblúky blatníkov, ktoré SUV nepochybne svedčia. Vo vysokom pontóne s minimom prelisov sa preto zdajú byť malé aj 18-palcové disky. A tak napriek tomu, že novinka má o čosi kompaktnejšie proporcie a je až o 150 kg ľahšia, vo výsledku pôsobí ťažkopádnejšie ako v minulosti. Ospravedlnením je azda len fakt, že všetky vonkajšie zmeny sledovali zlepšenie úžitkových hodnôt, jazdných vlastností či spotreby. A to sa určite podarilo.

Priestranný a solídnejší

Interiér Outlanderu je mimoriadne priestranný. Nečudo, že má veľkoryso navrhnuté a pohodlné sedadlá. A neplatí to len o tých predných, ale aj o druhom rade, kde nájdete dostatočne dlhé sedáky a vysoké polohovateľné operadlá. Ploché boky karosérie navyše priniesli veľkú rezervu vo výške ramien. Takže traja cestujúci sa tu usadia pohodlnejšie ako v mnohých konkurentoch. Limitom je len priestor nad hlavou, ale to iba v prípade, ak máte verziu s elektricky ovládaným strešným oknom.

Veľký pokrok si všimnete aj v treťom rade výklopných sedadiel. Už to nie je len obyčajná lavica s komicky pôsobiacimi opierkami hláv, ale skutočné miesto pre dvoch cestujúcich. A keďže druhý rad sa dá posúvať v obrovskom rozsahu 250 milimetrov, je k nim zabezpečený slušný prístup a zároveň prijateľná rezerva na kolená. Samozrejme, ak sa uskromnia aj cestujúci v druhom rade.

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander Autor: Mitsubishi

Dizajn interiéru je síce strohý, ale zďaleka nie taký nudný ako v minulosti. Veľký pokrok cítiť už na samotnej kvalite materiálov. Mäkké plasty či obklady z klavírnej černe sa tu objavujú v rozsahu, na aký sme neboli pri Mitsubishi zvyknutí. Palubná doska je orientovaná na vodiča, má prehľadný prístrojový panel a v jej centre multimediálne rozhranie s dotykovou obrazovkou. Tá slúži nielen na ovládanie audia, palubného počítača či navigácie, ale aj na nastavenie viacerých funkcií samotného vozidla. Použitie si síce vyžaduje cvik, ale vďaka vyňatým tlačidlám pre priamy prístup do navigácie a podobne je pohyb v menu oveľa rýchlejší.

O to viac prekvapí archaické ovládanie palubného počítača na displeji prístrojového panelu pomocou tlačidla na palubnej doske. Imidžu Outlanderu nesvedčí ani digitálny ukazovateľ stavu paliva s malým rozsahom stupnice či retrospínače vyhrievania sedadiel pri ručnej brzde. Škoda, pretože v mnohých iných veciach si Mitsubishi vzalo kritiku k srdcu. Ako príklad uveďme, že tu konečne nájdete dlhodobo ignorovanú dvojosovú reguláciu volantu či dvojzónovú klimatizáciu. Naopak, o nastaviteľnej lakťovej opierke môžete naďalej len snívať. Inak je základná ergonómia v poriadku. Vodič sa tu cíti veľmi príjemne a má výborný výhľad, vrátane „siláckeho“ pohľadu na prednú kapotu. Sebavedomiu prospejú aj obrovské spätné zrkadlá.

Viac výbavy aj miesta pre batožinu

Napriek takmer identickému formátu v porovnaní s druhou generáciou je Outlander oveľa prispôsobivejší. Nielen voči posádke, ale aj voči batožine. Do kufra je lepší prístup, pretože dvojdielne veko nahradili klasické výklopné dvere. Navyše s elektrickým ovládaním. V 5-miestnom usporiadaní ponúka podľa polohy sedadiel druhého radu od 477 do 591 litrov. Nová kinematika sklápania sedadiel druhého radu mu zas priniesla možnosť prepravovať predmety dlhé až 1,7 metra, a to na úplne vodorovnej podlahe. Ani v 7-miestnom usporiadaní nie je úplným „žobrákom“. Zo operadlami ponúka stále prijateľných 128 litrov a k tomu ďalšie praktické litre v schránke pod podlahou. Pritom sa podarilo Mitsubishi nájsť miesto aj pre rezervu, čo je dnes už pomaly vzácny úkaz.

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander Autor: Mitsubishi

S výbavou najvyššej verzie Instyle budete nadmieru spokojní. Obsahuje kožené čalúnenie, dvojzónovú klimatizáciu, vyhrievané, elektricky ovládané sedadlá, strešné okno, vynikajúcu audio sústavu Rockford Fosgate so subwooferom či bezkľúčový prístup a štartovanie. Outlander si výrazne polepšil aj v bezpečnosti. Sú preň pripravené najnovšie asistenčné systémy riadenia od radarového tempomatu až po asistent udržiavania v jazdnom pruhu. Bohužiaľ, tie sú súčasťou len verzií s automatickou prevodovkou. Nevýhodou typicky japonského systému pevných balíkov je aj takmer nulová individualizácia výbavy. Takže napríklad, priplatiť si za vyhrievané predné sedadlá v nižších úrovniach Intense a Intense + nie je jednoducho možné.

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander Autor: Mitsubishi

Pružný a úsporný

Pod kapotou sa veľa zmien neudialo. Poháňa ho ľahký celohliníkový autorsky vyvinutý naftový 4-valec 2,2 DI-D MiVEC (119 kW), ktorý predstavila automobilka už v roku 2010, ako náhradu za francúzsky motor od PSA. Zaujímavosťou je, že v novej generácii už nedisponuje variabilným časovaním ventilov, teda technológiou, ktorá ho odlišovala od konkurencie asi najviac. Za volantom vám za touto technologickou „vychytávkou“ ľúto určite nebude. Outlander je s ním až prekvapujúco vitálny. To napriek tomu, že tabuľkovými číslami, ako výkonom 110 kW a krútiacim momentom 380 Nm, nevytŕča japonský diesel z radu.

Svoje však zohrala pružnosť v širokom spektre otáčok, minimálna turbodiera, perfektne odstupňovaná 6-stupňová prevodovka, ale aj nižšia hmotnosť a lepšia aerodynamika. Outlander sa tak prejavuje živšie, ako by ste predpokladali. Na plyn reaguje prakticky okamžite aj predbiehacie manévre vo vyšších rýchlostiach zvláda s rezervou. Vďaka nízkemu kompresnému pomeru motora (14,9 :1) ponúka navyše veľmi slušný akustický komfort a minimum vibrácií. A čo je dôležité, za svoju prácu si pýta podstatne menej paliva ako v minulosti.

Dlhodobý priemer v zmiešanej premávke vrátane mestských úsekov sa ustálil tesne nad hranicou siedmich litrov. Udržať jeho apetít na uzde vám pomáha aj stop-štart systém, Eco mód, aktivovaný tlačidlom na stredovej konzole, a vyspelý systém vyhodnocovania ekonomického štýlu jazdy či priebežnej spotreby.

Odolný aj na zlých cestách

Na ceste urobil Outlander veľký pokrok. V prvom rade v komforte. Na rozdiel od konkurencie, ktorá je čoraz viac orientovaná na kvalitný asfalt, dokáže posádku rozmaznávať aj na rozbitých cestách či mimo nich. To dokonca aj na 18-palcových diskoch. Daňou sú o čosi väčšie náklony v zákrutách. Preto by si možno zaslúžil menej preposilované riadenie s väčšou spätnou väzbou.

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander Autor: Mitsubishi

Zato jeho „štvorkolka“ 4WD Multi Select prešla radikálnou úpravou. Medzinápravová spojka prispôsobuje činnosť okamžitým podmienkam na základe až deviatich vstupných faktorov, napríklad aj údajov snímačov bočného zrýchlenia či údajov riadiacej jednotky motora. Vďaka tomu dokáže reagovať pohotovejšie, zapájať zadný náhon ešte predtým, ako hrozí preklz, a podieľať sa na zlepšení stability jazdy v zákrutách. Vodič volí jeden z troch jazdných módov. Nový režim 4WD Eco, ktorý nahrádza starší 2WD, síce preferuje kolesá prednej nápravy, ale v prípade potreby dokáže predsa len aktivizovať aj zadnú nápravu. V režime 4WD Auto je pohon oboch náprav zapájaný častejšie a pri 4WD Lock sú poháňané kolesá oboch náprav permanentne. Takže na prašnom povrchu či snehu sa Outlander cíti ako doma. Limitom je len pomerne civilná svetlá výška. V ťažšom teréne vám však pomôže hill-holder aj asistent klesania.

Outlander nás v mnohom prekvapil. Bohužiaľ, je oveľa lepší, ako vyzerá. Práci dizajnérov by sme preto vystavili veľmi zlú známku. Neospravedlňuje ich ani fakt, že Outlander je globálny model, ktorého úlohou je skôr, ako zaujať krásou, nikoho neuraziť.

Výhody Nevýhody
miesto v kabíne dizajn
veľký kufor preposilované riadenie
variabilita ovládanie palubného počítača
Technické údaje
Model: Outlander 2.2 DI-D MiVEC
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 2268
Výkon (kW/ot.): 110/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4655/1800/1680
Rázvor náprav (mm): 2670
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 128–1022/63
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,2
Komb. spotreba (l/100 km): 5,4
Cena: 37 900 €
Sériové vybavenie Instyle (vybrané prvky):
ESP, 7× airbag, hill-holder, asistent klesania, 4WD MultiSelect, Bi-xenónové svetlá, denné svetlá, predné hmlové svetlá, dažďový a svetelný senzor, cúvacia kamera a senzory, elektrochromatické spätné zrkadlo, bezkľúčový prístup a štartovanie, stop-štart systém, vyhrievané el. sklopné spätné zrkadlá, dvojosová regulácia volantu, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, výšková regulácia predných sedadiel, tri rady sedadiel, dvojzónová klimatizácia, tempomat, kožené čalúnenie, el. ovládané strešné okno, el. ovládané zadné veko, palubný počítač, rozhranie MMCS s navigáciou a dotykovou obrazovkou, ECO mód s vyhodnocovaním spotreby, audio Rockford Fosgate (750 W), USB-port, 18-palcové disky.
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR