V čase, keď všetky európske automobilky rodinné vany nezmyselne elektrifikujú a unifikujú alebo rovno vyraďujú z portfólia, si Hyundai dovolil niečo priam rúhačské. Pred vyše dvomi rokmi do Európy priviezol úplne nový van, ktorý mal pod kapotou výlučne naftový motor a k tomu pohon 4×4. Reč je o modeli Staria. Aj keď mu naftový motor nevydržal, futuristická Staria je tu stále a budí rovnakú pozornosť, ako keď sme s ňou začiatkom roku 2023 jazdili po prvýkrát. Rozdielom je, že naftový agregát 2,2 CRDi nahradil – a veľmi dôstojne – hybrid 1,6 T-GDi.
Ďaleko od mainstreamu
Kým sa však dostaneme k jazdným vlastnostiam, pozrime sa najprv na dizajn. Staria nie je žiadnym derivátom už existujúceho modelu. Je vyvinutá nanovo, stojí na rovnakej platforme ako Santa Fe, má extravagantný dizajn a je nabitá modernými technológiami. Je to model, ktorý pokojne môžete nazvať väčším MPV , aj keď pri dĺžke 5,26 metra, bezmála dvojmetrovej šírke a s rázvorom 3,27 metra je to skôr plnohodnotný van.
A ako sa takému autu, ktoré rozhodne nemožno zaradiť do mainstreamu, darí na trhu? Nad očakávanie dobre. V uplynulom roku jeho globálny predaj prekročil hranicu 40 000 kusov, čo je na luxusné MPV (čomu zodpovedá aj cena) veľmi slušné číslo. Na Slovensku sa ich v roku 2024 predalo 41 a keďže za prvý polrok tohto roku sa ich predali takmer tri desiatky, možno očakávať, že medziročne si tento model polepší. A v situácii, keď sú MPV „na vymretie“, je to naozaj dobré číslo, najmä ak zvážime aj fakt, že aktuálne Staria začína na sume nad hranicou 50-tisíc eur.
Na prvý pohľad Staria upúta niečím, čo by sme nazvali retro-futuristickým vzhľadom. Vzadu má totiž obrovské vertikálne orientované pixelové svetlá, ktoré vám okamžite pripomenú sci-fi filmy z osemdesiatych rokov minulého storočia. Naopak, masívna predná maska s projektorovými LED svetlami, nad ktorými sa tiahne cez celú šírku prednej kapoty úzky svetelný pás, vám bude evokovať tie súčasné sci-fi.
Zboku vidieť, že auto má obrovské presklené plochy presvetľujúce interiér. Aké sú skutočne veľké, si však uvedomíte, keď si sadnete za volant. Spodná časť bočných okien vám totiž začína už tesne nad úrovňou stehien. Sedíte naozaj vysoko, takže výhľad z auta je výborný všetkými smermi, dokonca aj nahor. V top verzii Luxury, s ktorou sme mali možnosť jazdiť, má totiž nad prednými sedadlami jednu presklenú strechu a nad druhým a tretím radom ďalšiu.
Vodič má pred sebou digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 10,25 palca a rovnakú uhlopriečku má aj centrálny displej, pri ktorom si však dizajnéri mohli dať väčšiu prácu s dizajnom – a to nielen softvéru, ale aj odlíšením tlačidiel, pôsobí totiž trochu neprehľadne.
Testovaná 7-miestna Staria (alternatívou je 9-miestna) mala nezvyklé usporiadanie sedadiel 2 + 2 + 3. To preto, že v strednom rade sú dve komfortné vyhrievané a odvetrávané kožené kreslá, ktoré sa dajú sklopiť aj do lehátkovej polohy. Vzadu je trojmiestna lavica, ktorú možno posúvať rovnako ako všetky ostatné sedadlá v aute, pričom na nej môžete sklopiť nielen operadlá, ale vyklopiť nahor aj sedáky – podľa toho, ako potrebujete prispôsobiť sedenie a nákladný priestor. Chybičkou krásy je, že zadné sedadlá možno vybrať len pomerne komplikovane a bez nástrojov to nejde.
Ako vodič máte vždy dokonalý prehľad o tom, čo sa deje za vami, pretože v aute môžete mať aj širokouhlú vnútornú kameru, ktorej obraz zachytávajúci celý interiér si môžete prepnúť na centrálny 10,25-palcový displej infotainmentu. Ďalší displej s rovnakou uhlopriečkou má vodič pred sebou vo forme digitálneho prístrojového štítu s prispôsobiteľnou grafikou. Odkladacích priestorov je v tomto aute naozaj neúrekom, okrem skrinky pred spolujazdcom sú napríklad v hornej časti prístrojovej dosky ďalšie dve otváracie skrinky.
Vnútorný priestor v Starii je naozaj obrovský. Medzi vodičom a spolujazdcom je stredová konzola, ktorá svojou veľkosťou a aj objemom skôr pripomína nočný stolík. Keďže všetky (kožené) sedadlá možno posúvať, aj pri sedemmiestnom obsadení majú všetci pasažieri, vrátane tých v treťom rade, dosť miesta. Daňou za to je samozrejme absencia kufru, ktorý sa pri najkomfortnejšom rozostupe sedadiel stáva v podstate len symbolickým. Do tretieho radu sa nastupuje v pohode cez zadné posuvné dvere, vojdete tam dokonca aj uličkou medzi sedadlami v druhom rade. Vnútorný priestor tohto auta je naozaj obrovský.